Jag har inte kunnat se något sätt att utan att vara destruktiv att få upp dessa. Jag har några liggande som jag tänkt försöka att fixa för jag tyckte så bra om den gamla hederliga modellen men när Hultafors sa att det inte går att få reservdelar till dessa längre så gick projektet i stå.
Jag gick motvilligt och köpte ett par av nya modellen och måste motvilligt erkänna att jag gillar dom.

ceson skrev:
Jag har inte kunnat se något sätt att utan att vara destruktiv att få upp dessa. Jag har några liggande som jag tänkt försöka att fixa för jag tyckte så bra om den gamla hederliga modellen men när Hultafors sa att det inte går att få reservdelar till dessa längre så gick projektet i stå.
Jag gick motvilligt och köpte ett par av nya modellen och måste motvilligt erkänna att jag gillar dom.
Nej, det verkar inte finnas något magiskt sätt att öppna dessa på, tyvärr. Jag får göra som du och hoppas på samma motvilliga erkännande!

Trevlig helg och tack för ditt svar!

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, dom senaste talar bara om blå talmtetrar. Men jag har en gammal röd talmeter som var försvunnen i många år. För ett tag sedan hittade jag den, och blev jätteglad! Den funkar helt perfekt, förmodligen för att den inte användts på MÅNGA år. Nu kommer mitt barnbarn Gustav att få ärva den. Det kommer att stå i mitt testamente! :D

Jag har också en gammal röd dessa är väl tvåmetare den är alltid med i fickan på civilbyxorna ihop med ett litet skjutmått och ett förstoringsglas :) man vet aldrig när något behöver mätas eller gubbögonen inte kan zooma in tillräckligt.

• Gilla
Turee
  • Laddar…
MultiMan
Hade turen att hitta en jättefin röd Talstabil igår när jag rensade ett hus som skulle säljas. Fick den gratis. Vissa dagar är bättre än andra. ;)

ClasseClas ClasseClas skrev:
OK, jag har gått på reklamen och tänkte skaffa en Talmeter:
[bild]
Arbetssättet med ritsfunktion tilltalar mig, men hur är den i verkligheten?
Någon snickare som använder den?
Den bästa mätare som finns. Du får ett mått på 1 mm i utrymmen där man inte kan se in, ut eller invändigt. Fantastisk mätare, jag har 2st 3 m och en st 8 m..

ClasseClas
Bernt Palm Bernt Palm skrev:
Den bästa mätare som finns. Du får ett mått på 1 mm i utrymmen där man inte kan se in, ut eller invändigt. Fantastisk mätare, jag har 2st 3 m och en st 8 m..
Nu sådär 18 år senare så har jag 4 stycken sedan många år. Ibland använder jag 3 st samtidigt för att ta ut mått. Egentligen kunde bandet vara helt blankt. Det behövs ingen måttskala på Talmetern för dess huvudanvändning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.