Satsuki
Gissar i framkant på golvet inne i kaminen för att förhindra att vedträn ramlar mot luckan. Borsta strax innanför luckan på båda sidor och se om du hittar någon form av spår eller ”jack” som den ska in i.

Edit; typ som denna
Brinnande vedträn i en kamin med markerat område framtill som föreslås för gissning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Birgitta Horn Torngren
  • Laddar…
Vänd på den 180 grader, den ska nog sitta i ditt roster.

Det märkliga är att den plötsligt ramlat rakt ned i bakkanten av kaminen . Igår hade familjen gjort en brasa litet försiktigt och jag tycker att värmen är nästan obefintlig samt att täljstenen endast kändes ljummen . Får för mig att man eldar för ’kråkorna’ . Ska iaf testa med framkanten som Du föreslår . Tack !

Satsuki
Tips: om du tar några bilder på hela kaminen inkl m stängd lucka kanske någon kan hjälpa till att identifiera den och då kan man ofta hitta bruksanvisningar på nätet….

Demmpa Demmpa skrev:
Gallret veden ligger på
[länk]
Demmpa Demmpa skrev:
Gallret veden ligger på
[länk]
Tack !! Tror att ngn tidigare försökt passa i den felaktigt eftersom ingen tycks eldat mer än enstaka gång !
B Birgitta Horn Torngren skrev:
och Roster är ?

Tack !! Tror att ngn tidigare försökt passa i den felaktigt eftersom ingen tycks eldat mer än enstaka gång !
Inuti av en vedspis med aska och några glödande kolstycken på en vedspisroster.
Skapa konto
Ser det rätt ut ?

• Gilla
Vdklyven och 1 till
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Tips: om du tar några bilder på hela kaminen inkl m stängd lucka kanske någon kan hjälpa till att identifiera den och då kan man ofta hitta bruksanvisningar på nätet….
Tack Kristina ! Jag hoppas och tror att det blivit rätt till slut . Jag har redan före julhelgen skickat bilder till försäljningsbutiker utan resultat . Mvh Birgitta
Ps vilken trevlig site jag lyckades hitta

• Gilla
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
Jag tror som Kristina RT att det ska sitta i framkant på kaminen. Finns det något spår där den skulle kunna Aska och förbrända vedbitar i en kamin, med blå pilar som pekar mot potentiella spår på framkanten.
Skapa konto
passa?

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Håller med, de längre benen borde sitta i spår precis innanför kanten, då hamnar skyddet ”lagom” långt in från luckan.

På vår kamin sitter ”den” ca 4cm innanför glaset och ca 1,5-2cm innanför kanten som luckan tätar mot.

Demmpa Demmpa skrev:
Håller med, de längre benen borde sitta i spår precis innanför kanten, då hamnar skyddet ”lagom” långt in från luckan.

På vår kamin sitter ”den” ca 4cm innanför glaset och ca 1,5-2cm innanför kanten som luckan tätar mot.
Demmpa Demmpa skrev:

Ja den känns sitta litet väl långt in från öppningen -men hittade två spår där den passade in . Ska städa ur och leta efter några ytterliggare spår ….

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Brinnande ved i en kamin som visar en lugn och fin brasa.
Skapa konto
Ja den känns sitta litet väl långt in från öppningen -men hittade två spår där den passade in . Ska städa ur och leta efter några ytterliggare spår ….
Visa bilaga 578557
[bild]
gått igenom vartenda skrymsle i kaminen och titta , jag tror jag löst problemet . (Den hade dessutom ramlat ner ) .
Lugn och fin brasa iaf .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.