Jag har kommit över en handfull av de här verktygen och har några frågor kring dem som jag hoppas att någon av er verktygskunniga kan besvara:

1. Vad heter såna där mojänger? Spontant skulle jag vilja kalla dem för borrar, men jag gissar att det finns ett bättre namn? Är det dessutom någon som kan det engelska eller tyska namnet så underlättar det när jag ska söka information.

2. Hur ska de slipas? Just nu verkar det som att de har lite olika form i framänden, några har en relativt rund profil (sett uppifrån), några har en lite mer spetsig profil. På några är framänden helt öppen (precis som framänden på en skölp), på andra verkar framänden vara "uppvikt", ungefär som kanten på en sickel fast betydligt mer.

3. Ersätter de smala spiralborrar rakt av, eller är de avsedda för något annat ändamål?

Jag är tacksam för alla fakta, kommentar, gissningar och rena spekulationer!

/Stefan

Tre metallverktyg med spetsiga ändar ligger på en ljus yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre metallverktyg som liknar borrar med varierande spetsig och öppen framände, placerade på en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skedborr dök upp i mitt huvud.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jo, jag vill påstå att de heter skedborr, men hur de slipas kan jag tyvärr inte bidra med.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Kolla härhttps://chestofbooks.com/home-improvement/woodworking/Hand-Book-Slojd/IX-Brace-and-Bits.html
Figure 72 C.
 
De borde rimligtvis slipas som ett skölpjärn, fast med spegelvänd egg.

Edit: Tyvärr börjar nu AI mer och mer skräpa ned och förvränga fakta på nätet. Föreslår Tormeks DBS-22-jigg. men det är ju helkorkat..
Instruktioner om hur man slipar skedborr med Tormeks DBS-22-jigg för ökad skärpa och minskat borrtryck. Alternativ för slipservice finns också.
 
Redigerat:
Stjeidboår heter de på min dialekt (fonetisk stavning) så det blir väl skedborr på högsvenska

Nej de skall inte slipas som en skölp. Spetsen har en läpp som så att säga täpper till ändan på "skölpen". Läppen skall vara slipad på utsidan så man får en skärande kant. Jag kan göra det tror jag men jag kan inte förklara det.

Det där var sin tids träborrar. Fördelen är att det går fint och utan att flisa när man startar ett hål på en sned eller rund yta. Nackdelen är långsammare borrning.
 
  • Älska
  • Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Jag hittade en källa som påstod att de skulle gå bra i ändträ och det verkar verkligen stämma. Hastighetsmässigt är jag positivt överraskad av hur effektiva de är, både med och tvärs fibrerna. För de av oss som gillar svängborr (borrsväng?) mer än skruvdragare kan de vara ett trevligt tillskott till verktygsarsenalen.

De flesta av de jag fick tag på är hyfsat vassa, de andra får jag experimentera lite på för att se om jag lyckas få till slipningen. @heimlaga Använder du jigg eller frihand när du slipar?
 
S Stefan_R skrev:
Tack för alla svar!

Jag hittade en källa som påstod att de skulle gå bra i ändträ och det verkar verkligen stämma. Hastighetsmässigt är jag positivt överraskad av hur effektiva de är, både med och tvärs fibrerna. För de av oss som gillar svängborr (borrsväng?) mer än skruvdragare kan de vara ett trevligt tillskott till verktygsarsenalen.

De flesta av de jag fick tag på är hyfsat vassa, de andra får jag experimentera lite på för att se om jag lyckas få till slipningen. @heimlaga Använder du jigg eller frihand när du slipar?
Det lilla jag har provat på är frihandsslipning. Det skall ju vara en jämn rundning utanpå.

Någon engelsman eller amerikan som håller på med pinnstolar borde vara expert på det där. De använder ofta skedborrar.

Förövrigt var det skedborrar i större format som användes förr då man borrade vattenledningsrör av stockar.
 
  • Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.