För att svara på OPs fråga om det lönar sig.

Man får fråga sig hur mycket ved man är beredd att skaffa och bära in i eldstaden under en säsong.
Vet man det, så vet man hur mycket man KAN tjäna, om eldstaden tillåter att man eldar den mängden ved.
Ett kilo ved har som bekant 4 kw/h. En kubik travad björk väger ca 420 kg, dvs 1680 Kw/h.
Ta bort verkningsgradsförlusten 10-20%, så återstår ca 1350 kw/h ur den travade björkkubiken.

Jag eldar utan problem 12-13 kubik i min ugn, se ovan bild.
Om man tror att man kan elda den mängden (få en sådan besparing) i en plåtkamin bedrar man sig.
Det finns naturligtvis ett mellanting mellan en Tulikivi @ 2800kg och en plåtlåda, men en stor eldstad lönar sig på samma sätt som en panna med acctankar. Man får en stor ersättningsgrad, el/olja till ved.

P
Strandberg skrev:
Det som är unikt med täljsten, är att värmeledningsförmågan är ca 5 gånger högre än för tegel.
I en stor täljstensugn kan ca400-1000 kg värmas till över 300 grader, ger en MASSA lagrad energi.

Vatten har vanligen en max temp på ca 95 grader.........

I bilden nedan kan ni se innerkärnan, den del som blir över 300 grader.
[länk]
[bild]

[bild]

Ahhhh! Täljstensugnsporr, jag klickar på "Like" enligt värsta facebookmanér, d^_^b. Har du lust så posta gärna ett foto som visar lite mer av helheten i rummet. Jag är lite nyfiken på att se hur en sån där ugn ser ut i ett "vanligt" sammanhang för på försäljningsbilderna brukar man bara se själva spisen och inte få se hur den passar ihop med resten av inredningen.

Jag har set många kopior när det gäller täljstens-eldstäder men det finns bara en som är bäst enligt mig Finsk börjar på T slutar på I. Lägg mycket pengar på investeringen det lönar sig, jag har ingen men känner de som har, kan nog säga att lite avundsjuk är jag.

Finns bara två alternativ för att få nytta av veden i en kamin..

Det är kakelugn = Stenåldersdesign(finns iofs lite nyare designer också)
eller en rejäl täljstenskamin, just nu finns nog bara dom som silversmeden nämner...

P
Du har rätt bra-byggare :) Finnar ska det vara!

ichgary skrev:
Finns bara två alternativ för att få nytta av veden i en kamin..

Det är kakelugn = Stenåldersdesign(finns iofs lite nyare designer också)
eller en rejäl täljstenskamin, just nu finns nog bara dom som silversmeden nämner...
Nånå, inte är kakelugnen från stenåldern inte!

Den "moderna" varianten härstammar från 1767 och skapades av
generalen Fabian Wrede och arkitekten Carl Johan Cronstedt.

Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Kakelugn

Och kakelugnen står sig nog bra än.

Det var jag som en gång drog igång den här tråden. Jag köpte en Svendsen 1 till slut. svendsenkaminer.se. Nu är den installerad. Ingen "riktig" täljstenskamin. En kompromiss av olika anledningar. Kan säga att jag är mer än nöjd. Upp till 10 minus värmer jag hela huset med kaminen (två plan på 115 kvadrat). Jag eldar den en gång på morgonen och en eld då jag kommer hem från jobbet. Sen lägger jag på en omgång till innan vi går och lägger oss. Kaminen är då fortfarande varm (inte stekhet men ändock varm).

Så en kompromiss duger det också.

Vi börjar närma oss slutet på denna eldningssäsong.
Jag har eldat ca 6 kubik balsa lätt gran och ca 7 kubik björk i vinter.
Detta har värmt 130 kvadrat 70 talshus med orginal isolering och tvåglas fönster.
Ett visst tillskott med L-L pump när tempen varit varmare än -10, ovanlig i år....

Ganska OK map hur vintern varit Västerbottens inland, minus sedan oktober och minus 20 eller mer i två månader.

Detta oräknat alla pizzor och stekar som ugnen levererat :-)

Skönt att man bor i Skåne där det blir max -5 grader kallt om vintern och badsässongen börjar i april - maj :)

Kan bli kallt i Skåne med. -21 klockade jag som lägst förra vintern.

tompaah7503 skrev:
Kan bli kallt i Skåne med. -21 klockade jag som lägst förra vintern.
Yes, förra vintern var minst sagt miserabel. Minus 19 som lägst i Höllviken där vi bor. Vanligtivis får vi bara någon vecka med lite snö och ett par minus..... Hoppas det dröjer länge tills vi får ännu en sträng vinter.... .

Lite Off topic nu. Helt ovetenskapligt, men tittar man på loggad temperatur så har de sista fyra åren bara blivit "värre och värre". Kurvan går längre ner och håller sig under nollan längre. Grafen från temperatur.nu, ort Tollarp, nära Kristianstad
http://d.pr/79uz

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.