Man får en Tulikivi från ca 20 tusen, inte dyrt jämfört med vissa "plåtlådor"

P
Strandberg skrev:
Man får en Tulikivi från ca 20 tusen, inte dyrt jämfört med vissa "plåtlådor"
Sen måste man ha någon som plockar ihop den och det kostar en slant, de rekommenderar inte att man gör det själv (men det går säkert). Har man träbjälklag måste man antagligen förstärka golvet också och då går slantarnad iväg lite till. Skorsten ingår väl inte i de 20 tusen heller. Så det är nog inte något svårt att bränna upp :D en hundratusen eller så på en riktig täljstensugn.

Jag har en sådan 100`kronors pjäs, på 1800 kg, och visst funkar det bra. När jag eldat i 5 -6 timmar. så håller den sig varm i 30 timmar. Jag eldar med öppet spjäll, för att få den riktigt het. Nu har jag ritat huset, så att ugnen är centralt placerad. När allt är klart med bygget här, och dammet borta, funderar jag på att ha en mindre fläkt, som blåser på ugnen, för att fördela värmen, då jag eldar den mycket het.

IMG_1409.jpg

IMG_1020.jpg

Redigerat:
Mikael_L
Jag har mina funderingar på en handöl 35t
http://www.handol.se/kaminer/kaminer_handol_30/taljstenskamin_handol_35t.asp?ID=INTRO&MENY=H35T
Den har täljsten på sidor, hur mycket vet jag inte, men totalvikten landar på 250kg
Sen kan man komplettera med ett extra värmeförråd av olivinsten på 70kg.

Denna värmelagringkapacitet kan jag tänka mig motsvarar ca 100-150 kg (liter) vatten, borde alltså inte vara så väldigt mycket till ett hus med stort effektbehov. Men vårt hus ska väl komma ha relativt lågt effektbehov.

Men handöl själv påstår att dom testat kaminen och sett att den avger värme i 8-12 timmar efter eldning, beroende på stängt eller öppet spjäll.

Sen tror jag att Snabelost's approach med en lite lägre inställd temp på värmepumpen (i vårt fall FLVP) och sen toppvärma under tiderna man är hemma.

Mikael_L, min kåk har blivit byggd, med ugnen som centalpunkt i huset. 3 våtutrymmen ligger i fil, för att minska på avstånd för VA och frånluften till FLVP. Så spiroröret till detta är vinklat upp , en bit ovan ugnen, för att få max värme till FLVP. Kanske något för dig att tänka på, då det blir mycket varmt ovan ovanför en öppen spis

Saturnus, avis blir man. Hade jag haft möjlighet hade jag lätt installerat en "riktig" täljstenskamin. Nu blir det ett lite väl stort ingrepp att gjuta ett fundament i källaren för en så pass tung pjäs. Så får nöja mig med ett mellanting. Har beställt en Svendsen 1 med bakugn och täljsten. Så det blir spännande att se vad den har att ge. Återkommer med mer info när den är installerad och på plats.

Mikael_L. Den handöl du har tittat på var ju jävligt snygg. Blev sugen på en sån, men nu har jag ju redan beställt....

Mikael_L skrev:
Jag har mina funderingar på en handöl 35t
[länk]
Den har täljsten på sidor, hur mycket vet jag inte, men totalvikten landar på 250kg
Sen kan man komplettera med ett extra värmeförråd av olivinsten på 70kg.

Jo helt klart är Nunnauuni ett mästerverk, med sin uppbyggnad av kanaler, här får man verkligen ut det mesta av veden, men det tar ändå en tid att värma upp utrymmet den står i. Med en mindre ugn, tar det självklart längre till att fylla rummet med värme, men sedan det är varm där, ska inte mycket till för att underhålla denna värme, oavsett stor eller liten ugn. Min ugn är knappast avsedd för "myseldning"

Täljsten eller annan sten - det är vikten och rökksnalernas längd i spisen som räknas.
Tunga pjäser, 1300 kg o mer, kan prestera. Verkningsgrad 90%, inte mer, om man sköter eld o spjäll.

En lättare sak har lägre % och sämre komfort, hett-kallt.
Tunga spisar håller värme länge.... men det är jämn värme i rummet man vill ha, dvs jämn yttemperatur, inte en termos varm inne...

10000 kr? Ja du kan räkna på det. 1 kg torr ved ger ca 4 kWh minus förlusten t ex 10%.
Du kanske tjänat 10% på att ha ditt tyngre mtrl. Säg 10 kg ved per dygn, ger 40 kWh dvs tjänar 4 kWh p dygn.
Säg att du tar in 4 kr ström på det, i 200 dag/år dvs 800 kr/år. På ca 13 år är stenarna betalda om du har gratis ved.
Dyrare el blir bättre...
Mvh
Valter Isander
Rönninge

J
Vatten lagrar väl värme bättre än täljsten?

Mikael_L
John J skrev:
Vatten lagrar väl värme bättre än täljsten?
Japp, om man räknar "per kilo" så vinner vatten stort, men jag tror att vatten vinner även räknat i "per liter".

Tabellen saknar täljsten, om någon har uppgifter om värmekapacitet och densitet för täljsten så kan jag lägga in det i tabellen ...
http://www.byggahus.se/forum/stenhus/26570-leca-kontra-laettbetong.html#260

Redigerat:
J
Mikael_L skrev:
Japp, om man räknar "per kilo" så vinner vatten stort, men jag tror att vatten vinner även räknat i "per liter".

Tabellen saknar täljsten, om någon har uppgifter om värmekapacitet och densitet för täljsten så kan jag lägga in det i tabellen ...
Hade för mig att det var precis så.

Nu gillar jag ju täljsten som sådan men om man bara ser till pengarna så känns det mycket enklare men en vattenmantlad kamin och ett stort expansionskärl som är välisolerat.

Mikael_L
Jag hittade en uppgift (overifierad) att täljsten har ca 1J/g °C.
Dvs ungefär som gips i tabellen jag postade i sista inlägget.

Då har ju täljsten inte så speciellt unika egenskaper.

Majgårdarna
Mikael_L skrev:
Jag hittade en uppgift (overifierad) att täljsten har ca 1J/g °C.
Dvs ungefär som gips i tabellen jag postade i sista inlägget.

Då har ju täljsten inte så speciellt unika egenskaper.
Huvudsaken är väl att det säljer bra :)

Det som är unikt med täljsten, är att värmeledningsförmågan är ca 5 gånger högre än för tegel.
I en stor täljstensugn kan ca400-1000 kg värmas till över 300 grader, ger en MASSA lagrad energi.

Vatten har vanligen en max temp på ca 95 grader.........

I bilden nedan kan ni se innerkärnan, den del som blir över 300 grader.
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/127643-tulikivi-bakugnen-pa-plats.html

Redigerat:
Mikael_L
Ja det är sant.
Att man inte får glömma till vilken topptemperatur man kan (och gör) värma värmemagasinet.
Vid en 300-400 grader så får ju de olika stenmaterialen samma värmelagringskapacitet som vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.