Magnus E K
Strålningsvärme som kommer uppifrån är skönt. Jag bytte snabbt tillbaka från LED till glödlampa på toaletten i källaren när jag upptäckte hur mycket kallare det kändes (har ca 10 grader där vintertid).
 
O OTÖ skrev:
Hej Eluppvärmd hus från 78 med elvärmeslingor i taket och sålunda indirekt uppvärmning av rummet via värmrstrålning. Det styrd av Eswa termostat Satchwell i varje rum samt en centralenhet i hallen så dygns och veckoreglering erhålls. Mkt bra för låg förbrukning. MEN värmen har gått successivt i i 5 av 6 rum.
Vet någon om och hur eller vem som kan reparera eller skal man helt byta uppvärmningssystem ?
Otö
Haha många här inne vill nog hävda att du frusit illa om vintern helt sedan 1978 eftersom takvärme inte fungerar, Jag vet att det funkar! Speciellt bra funkar det om den är riktigt dimensionerad
Eswa har takvärme folie att köpa, för installation ovan innertak eller mellan innertak och spänt tak.
 
  • Gilla
Haim
  • Laddar…
Jag bor i ett hus byggt 1978 med takvärme.
Allt är orginal och fungerar mycket bra fortfarande. Blir varmt snabbt och värmestrålarna träffar alla ytor och även golven så det är en väldigt behaglig värme överallt i huset. Att ”elektrikern” ovan säger att de har gått sönder och dömer ut systemet är ju nästan komiskt roligt. Typiskt folk som inte har koll på ett system och bara hänvisa till något man har koll på istället. Prova istället säga och tänka jag har nog inte så bra koll på det där, kanske någon annan har det. Självinsikt och inte tro att man är fullärd är guld!

Det finns i princip inte något som kan gå sönder, möjligtvis termostaterna och de kan man byta ut. De enda gångerna jag känner till att det går sönder är om man borrat i taket och gått genom på fel ställe.
Tänkte dela min erfarenhet av takvärme så får vi se om någon får någon nytta av det tipset.

Vårt hus är 186 kvm, 1.5 plan. Jag har kompletterat med en luftlagren värmepump och det fungerar riktigt bra. Har tidigare haft hus med vattenburen värme och det är klart att golven var något behagligare men måste säga takvärmesystemet är jämnare och behagligare.
Jag ligger på totalt 21000 kwh per år inklusive allt, alltså värmesystemet och all el till lampor,tv, tvätt mm.
Hemligheten är enkel, ha koll på vad du har och gör det på rätt sätt.
Har du takvärme är det viktigt med erfaret och elektriker som har koll och varit med. Relativt nyexaminerad/ung och med tanke på att systemet är från 1970 talet och inte används så friskt idag räknas de flesta in där.
Jag fick ett bra tips jag gärna delar med mig. Vill du ha typ 21-22 grader. Sätt alla termostater på 20 grader och värmepumpen på 23-24 grader. Då kompletterar de varandra perfekt och blir effektivt i förbrukning. Vi är två vuxna och två barn i hushållet och maxar vad gäller det mesta i både elväg och värme.
 
  • Gilla
EllaPaella
  • Laddar…
Att det ”i princip inte finns något som kan gå sönder” stämmer inte. I både vårt och svärfars hus har mössen kalasat på plasten/folien som takvärmen består av och på så sätt haft sönder den.
 
H Haim skrev:
Jag bor i ett hus byggt 1978 med takvärme.
Allt är orginal och fungerar mycket bra fortfarande. Blir varmt snabbt och värmestrålarna träffar alla ytor och även golven så det är en väldigt behaglig värme överallt i huset. Att ”elektrikern” ovan säger att de har gått sönder och dömer ut systemet är ju nästan komiskt roligt. Typiskt folk som inte har koll på ett system och bara hänvisa till något man har koll på istället. Prova istället säga och tänka jag har nog inte så bra koll på det där, kanske någon annan har det. Självinsikt och inte tro att man är fullärd är guld!

Det finns i princip inte något som kan gå sönder, möjligtvis termostaterna och de kan man byta ut. De enda gångerna jag känner till att det går sönder är om man borrat i taket och gått genom på fel ställe.
Tänkte dela min erfarenhet av takvärme så får vi se om någon får någon nytta av det tipset.

Vårt hus är 186 kvm, 1.5 plan. Jag har kompletterat med en luftlagren värmepump och det fungerar riktigt bra. Har tidigare haft hus med vattenburen värme och det är klart att golven var något behagligare men måste säga takvärmesystemet är jämnare och behagligare.
Jag ligger på totalt 21000 kwh per år inklusive allt, alltså värmesystemet och all el till lampor,tv, tvätt mm.
Hemligheten är enkel, ha koll på vad du har och gör det på rätt sätt.
Har du takvärme är det viktigt med erfaret och elektriker som har koll och varit med. Relativt nyexaminerad/ung och med tanke på att systemet är från 1970 talet och inte används så friskt idag räknas de flesta in där.
Jag fick ett bra tips jag gärna delar med mig. Vill du ha typ 21-22 grader. Sätt alla termostater på 20 grader och värmepumpen på 23-24 grader. Då kompletterar de varandra perfekt och blir effektivt i förbrukning. Vi är två vuxna och två barn i hushållet och maxar vad gäller det mesta i både elväg och värme.
Och jag har FELSÖKT och dömt ut ett flertal hus med takvärme där det varit avbrott i folien, så nog är det mer än styrningen som kan fallera.
 
Intressant att läsa något om takvärme från någon som faktiskt har erfarenhet, och tycker det fungerar bra. Annars har man ju bara hört negativa kommentarer. Sen är det väl klart att saker kan gå sönder.
Själv har jag ingen erfarenhet.
 
  • Gilla
EllaPaella och 1 till
  • Laddar…
Vi hade takvärme tidigare. Installerad ca 1976. Vi köpte huset 1998. Då kontrollmätte jag slingorna det var några trasiga slingor. Men det fungerade skapligt. Ungefär 2004 hade samtliga tre slingor i köket gått sönder. Och fler slingor var trasiga. Vi har konverterat till vattenburet, och bergvärme.
 
Skadedjur/möss kan ju förstöra det mesta så lite rolig och inte relevant kommentar det där :) ett träd kan ju trilla ner genom taket och förstöra takvärmen också :)
 
K
Har takvärme i ett hus från -78 och exakt samma väggmonterade dosor som någon har satt in en bild på ovan. När vi köpte huset för 11 år sedan så var det en enda takvärmepanel som inte fungerade. Genom åren så har sedan en efter en takvärmepanel gett upp, det blir avbrott i folien. Nu är takvärmen trasig i mer än hälften av rummen i huset.

Det är ju kanon om man har ett hus med takvärme som håller fortfarande, men jag måste sälla mig till dom som säger att det här är ett av de sämsta värmesystemen som man kan ha. Blir ingen skön värme heller, enligt mig. Om man inte har så mycket hår på huvudet så känns det i flinten.

Konvertering till bergvärme och vattenburet står på listan.
 
U
Det finns väll en anledning till varför det inte installeras längre?
 
H Haim skrev:
Skadedjur/möss kan ju förstöra det mesta så lite rolig och inte relevant kommentar det där :) ett träd kan ju trilla ner genom taket och förstöra takvärmen också :)
Inlägget är i allra högsta grad relevant eftersom det är en vanlig orsak till att takvärmen slutar fungera.

En konstruktion/installation ska ju tåla den miljö den befinner sig i om den ska vara meningsfull. Möss är som bekant vanligt förekommande på vindar så även om takvärmen värmer bra är det inte nödvändigtvis det samma som att det är ett bra uppvärmningssystem.

Det finns många exempel på mindre bra lösningar i 70-talshus, takvärmen är en av dem. Därmed inte sagt att det inte finns exempel på hus där det fungerar bra.
 
H Haim skrev:
Jag bor i ett hus byggt 1978 med takvärme.
Allt är orginal och fungerar mycket bra fortfarande. Blir varmt snabbt och värmestrålarna träffar alla ytor och även golven så det är en väldigt behaglig värme överallt i huset. Att ”elektrikern” ovan säger att de har gått sönder och dömer ut systemet är ju nästan komiskt roligt. Typiskt folk som inte har koll på ett system och bara hänvisa till något man har koll på istället. Prova istället säga och tänka jag har nog inte så bra koll på det där, kanske någon annan har det. Självinsikt och inte tro att man är fullärd är guld!

Det finns i princip inte något som kan gå sönder, möjligtvis termostaterna och de kan man byta ut. De enda gångerna jag känner till att det går sönder är om man borrat i taket och gått genom på fel ställe.
Tänkte dela min erfarenhet av takvärme så får vi se om någon får någon nytta av det tipset.

Vårt hus är 186 kvm, 1.5 plan. Jag har kompletterat med en luftlagren värmepump och det fungerar riktigt bra. Har tidigare haft hus med vattenburen värme och det är klart att golven var något behagligare men måste säga takvärmesystemet är jämnare och behagligare.
Jag ligger på totalt 21000 kwh per år inklusive allt, alltså värmesystemet och all el till lampor,tv, tvätt mm.
Hemligheten är enkel, ha koll på vad du har och gör det på rätt sätt.
Har du takvärme är det viktigt med erfaret och elektriker som har koll och varit med. Relativt nyexaminerad/ung och med tanke på att systemet är från 1970 talet och inte används så friskt idag räknas de flesta in där.
Jag fick ett bra tips jag gärna delar med mig. Vill du ha typ 21-22 grader. Sätt alla termostater på 20 grader och värmepumpen på 23-24 grader. Då kompletterar de varandra perfekt och blir effektivt i förbrukning. Vi är två vuxna och två barn i hushållet och maxar vad gäller det mesta i både elväg och värme.
Lite nyfiken på varför ni har kompletterat med luftvägar pumpar även om det fungerar bra hos er är ju en av fördelarna med takvärme att att möbler väggar och golv värms upp av strålningen samt värmrstrålning en förhindrar kroppen i att avge sin egen värme vilket gör att luften kan hålla lägre temperatur än vid conventionell uppvärmning.
 
Magnus E K
Kanske för att med en LLVP är det billigare att hålla 20 grader inne än att hålla 10 grader med ren elvärme, oavsett teknik. (Nackdelar finns förstås också, som buller och förfulning.)
 
K Killen123 skrev:
Lite nyfiken på varför ni har kompletterat med luftvägar pumpar även om det fungerar bra hos er är ju en av fördelarna med takvärme att att möbler väggar och golv värms upp av strålningen samt värmrstrålning en förhindrar kroppen i att avge sin egen värme vilket gör att luften kan hålla lägre temperatur än vid conventionell uppvärmning.
Och att man skulle hålla lägre temperatur med inne med takvärme pga "strålningsvärmen" är exakt samma argument man använde på 70talet för elgolvvärme.Men jag kan med största säkerhet säga att folk som har haft 22 grader inne fortsätter med att ha 22 grader med eller utan tak/golvvärme.
 
Hittade orginalbroschyren för takvärme. Även här har de flesta slingorna gått sönder.
 
  • Originalbroschyr för takvärme, visar interiörer och produktinformation. Stående på en röd matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Originalbroschyr om takvärme, uppslagen med diagram och text beskrivande olika aspekter av systemet. Placeras på en matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
amv8vantage och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.