Hej Eluppvärmd hus från 78 med elvärmeslingor i taket och sålunda indirekt uppvärmning av rummet via värmrstrålning. Det styrd av Eswa termostat Satchwell i varje rum samt en centralenhet i hallen så dygns och veckoreglering erhålls. Mkt bra för låg förbrukning. MEN värmen har gått successivt i i 5 av 6 rum.
Vet någon om och hur eller vem som kan reparera eller skal man helt byta uppvärmningssystem ?
Otö
Vet någon om och hur eller vem som kan reparera eller skal man helt byta uppvärmningssystem ?
Otö
Tack Jeg har inte egen kunskap på området och har svårt hitta en elektriker som förstår sig på detta system. När jag har ringd til några har de aldrig hört om takvärme. Det lyser ej på termostatljysdiodenWE etompau skrev:
O OTÖ skrev:Tack för din fråga. Jeg har inte egen kunskap på området och har svårt hitta en elektriker som förstår sig på detta system. När jag har ringd til några har de aldrig hört om takvärme. Men jag är rinlig händig trotts ny problemställning. Det lyser ej på termostatljysdioden ( bild)men säkringen är intakt. Hur kollar man om det är dosan eller takslingerna?
Ett test för att se om det är styrningen eller slingorna som är kaputt är att kolla om det går att koppla förbi styrningen. Se om det är 230v ut på slingorna, då kan man sätta ihop slinga och matning och se om det blir varmt. Funkar det så är det termostaten/styrningen. Ingen värme, då är slingorna förstörda. Om det inte lyser på dioden så känns det värt att testa i alla fall. Du kan nog hitta en elektriker som är någorlunda duktig på felsökning, även om han inte är expert på detta värmesystem som kan reda ut vad det är som inte funkar, ringa återförsäljare och få fram eventuella reservdelar samt byta dem. Det bör inte ta någon större tid.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Vi hade takvärme i huset. Den var installerad ca 1976. Vi hade lite andra termostater. Det var 2 - 3 slingor i taket på varje rum. När vi köpte 1998, kontrollmätte jag slingorna, och konstaterade att en eller två var trasiga, men det fanns fler slingor i de rummen.
Vi hade då en förbrukning på ca 48 000 Kwh/år.
När vi sedan renoverade och byggde om så installerade jag vatten radiatorer i rummen succesivt. Vi hade redan innan några radiatorer i källaren och en på 1a våningen, så det fanns en elpanna till dem. Jag hände på de nya på samma panna.
När allt var konverterat installerade vi bergvärme, och förbrukar nu ca 18 000 kwh. Dock 20 000 kwh senaste året, pga laddhybrid.
När vi sedan renoverade och byggde om så installerade jag vatten radiatorer i rummen succesivt. Vi hade redan innan några radiatorer i källaren och en på 1a våningen, så det fanns en elpanna till dem. Jag hände på de nya på samma panna.
När allt var konverterat installerade vi bergvärme, och förbrukar nu ca 18 000 kwh. Dock 20 000 kwh senaste året, pga laddhybrid.
Har själv samma fabrikat som dig. Bilden är en relik från förr. Kör numera vattenburet och bergvärme.
Takvärme måste vara den minst effektiva och sämsta värmelösningen i modern tid.
Sänkte min uppvärmning med 80%.
Takvärme måste vara den minst effektiva och sämsta värmelösningen i modern tid.
Sänkte min uppvärmning med 80%.
Tack Ja det verkar som just det är lösningen. Men nästa problem i såfall att hitta en pålitlig firma i Stockholn norrort som kan ordna detta åt mig mvh OtöExcel skrev:
Tack för synpkt. Ja att börja läga ett 40 år gammalt system låter som osmart. Blir nog ett större projekt med vattenberedare Radiatorer ev bergvarma och solpanel och några eurojackpot kuponer. mvh OtöE Emos skrev:
Tack för goda råd. Ska fundera ev ta en elektriker med på råd men troligen blir det nog et annat system. Synd för 16-20000 kw/ år för uppvärmning vatten och el har varit rimligt för 200 kvm. OTÖM Matten skrev:Ett test för att se om det är styrningen eller slingorna som är kaputt är att kolla om det går att koppla förbi styrningen. Se om det är 230v ut på slingorna, då kan man sätta ihop slinga och matning och se om det blir varmt. Funkar det så är det termostaten/styrningen. Ingen värme, då är slingorna förstörda. Om det inte lyser på dioden så känns det värt att testa i alla fall. Du kan nog hitta en elektriker som är någorlunda duktig på felsökning, även om han inte är expert på detta värmesystem som kan reda ut vad det är som inte funkar, ringa återförsäljare och få fram eventuella reservdelar samt byta dem. Det bör inte ta någon större tid.
Tack Ja det var nog den rätta lösning för Er och blir kanske samma lösning här dock finns ingen värmevattenberedare eller radiatorer mvh OTÖH hempularen skrev:Vi hade takvärme i huset. Den var installerad ca 1976. Vi hade lite andra termostater. Det var 2 - 3 slingor i taket på varje rum. När vi köpte 1998, kontrollmätte jag slingorna, och konstaterade att en eller två var trasiga, men det fanns fler slingor i de rummen.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Fast i ärlighetens namn så sänkte vi inte speciellt mycket efter att bara ha konverterat till vattenburet, så sååå dåligt var det nog inte med takvärme. Utan besparingen kom ju iom bergvärme som värmekälla.
När takvärme var populär så argumenterades det att strålningsvärme mot huvudet skulle göra att man fryser mindre, och därmed kan hålla lite lägre rumstemperatur. På 70 talet vae det många förskolor som byggdes med takvärme, där de vuxna fick del av värmen i huvudhöjd, men barnen där nere på golvet....
När takvärme var populär så argumenterades det att strålningsvärme mot huvudet skulle göra att man fryser mindre, och därmed kan hålla lite lägre rumstemperatur. På 70 talet vae det många förskolor som byggdes med takvärme, där de vuxna fick del av värmen i huvudhöjd, men barnen där nere på golvet....
I vårt hus fanns också takvärme. Fungerade inte i något rum när vi flyttade in så det första vi gjorde var att konvertera till vattenburet och bergvärme. Beräknad värmeförbrukning var knappt 30000 kWh. Idag förbrukar vi knappt 7000 kWh på värmen.
Med kommande effekttariffer så är det nu ännu större incitament att få bort direktverkande eluppvärmning.
Med kommande effekttariffer så är det nu ännu större incitament att få bort direktverkande eluppvärmning.