Ska du ringa och klaga på elfirma som gjort jobb åt en tidigare ägare? Hur vet du om den förra ägaren kanske ville ha de precis som det är gjort?G George667 skrev:Hej!
Min syster har nyligen köpt hus där köket är nyrenoverat. Finns faktura och papper på eljobb från lokal firma för nåt år sedan.
Upptäckte under ett täcklock i taket att där satt en vanlig kopplingsdosa samt ingen förhöjningsring. Detta gäller samtliga uttag.
I väggarna sitter det nya takuttag (såg det på att det inte var plastgängor). Kan elektrikern ha förväxlat dessa? Hehe. Eller kan det bero på djupet på väggen? Takdosor är väl grundare? Fick ingen bild på väggdosorna utan bara takdosorna.
Misstänker dom har fått improvisera lite eftersom huset är från 50-talet. Men är detta godkänt?
Bilden är på taket.
[bild]
Jag har köpt ett gäng med wago 221så när min elektriker är här så får han använda dem. Annars får jag wago 773 vilka jag inte gillar
så jag hade varit glad om det sett ut som hos TS.
Den gula ringen brukar kunna skrivas in och ur som någon tidigare nämnt.
Den gula ringen brukar kunna skrivas in och ur som någon tidigare nämnt.
Tror inte heller att detta är nåt att klaga på då ni inte vet vad förra ägaren ville ha eller vad som satt där innan.
Har sett mycket värre saker. Tror nog detta är fackmannamässigt utfört.
Trådarna såg ok långa ut. Att använda 3 Wago istället för 2 wago är bara bra om man skall koppla på något (vilket känns rimligt i detta fall).
Har sett mycket värre saker. Tror nog detta är fackmannamässigt utfört.
Trådarna såg ok långa ut. Att använda 3 Wago istället för 2 wago är bara bra om man skall koppla på något (vilket känns rimligt i detta fall).
PLEJD pucken kan man ha var som helst på tråden mellan säkringen och lampan.H headlam skrev:
Utebelysning/miljöbelysning som lampor i fönster, behöver ingen brytare det räcker med inbyggd astrouret för att det skall funka år efter år.
Jo iofs! Off topic men har du testat plejds trådlösa brytare? I så fall, funkar dom bra? Är dom lika snabba som en traditionell brytare?L Leif i Skåne skrev:PLEJD pucken kan man ha var som helst på tråden mellan säkringen och lampan.Den kan låna en brytare ansluten till en annan Plejd eller en trådfri knapp som man limmar upp där det passar.
Utebelysning/miljöbelysning som lampor i fönster, behöver ingen brytare det räcker med inbyggd astrouret för att det skall funka år efter år.![]()
Skulle vilja ha ett till i vardagsrummet där jag har plejd nämligen. Om dom funkar bra dvs.
Har inte testat den än, men data är samma som mellan 2 Plejd när det gäller avstånd alltså 10- 30 m beroende på väggmaterialen. Beräknat 200`000 tryckningar eller 15 år!H headlam skrev:
Så det är lungt. Sök på WPH-01
Jag har ett gäng (13st) plejdar hemma och kan säga att dom är lika rappa som andra dos dimmrar och smidigt att man kan köra ytterbelysningen på Astro men även har möjlighet att tända via app eller ännu bättre, köra allt via Google home. Använder knappt strömbrytarna längreH headlam skrev:
haha va fan skulle vara fel i bilden här oavsett om det är en elektriker eller hempulare som satt dosan? Bor i nybyggt hus och har i två år gått och grämt mig över smågrejer som jag "tror kanske eventuellt" skulle kunna göras bättre till 100% men inte en jävel märker det, oavsett om det är lister, golv, väggar eller el. Alla tycker "ohhh vad fint!"
Haha ja ni ska bara veta tänker jag och tittar på eluttaget som saknar distansring och dosan sitter 7-8 mm för långt in i väggen.....
Haha ja ni ska bara veta tänker jag och tittar på eluttaget som saknar distansring och dosan sitter 7-8 mm för långt in i väggen.....
Allt beror väl på hur petig man är. Har man tur så får man en petig hantverkare och har man otur får man en slarvig. Fördel med slarvig är väl att det kanske går snabbare och blir något billigare, även fast jag själv helst betalar lite mer för hantverkare för att man annars lika gärna kan få tummen ur självA AM86 skrev:haha va fan skulle vara fel i bilden här oavsett om det är en elektriker eller hempulare som satt dosan? Bor i nybyggt hus och har i två år gått och grämt mig över smågrejer som jag "tror kanske eventuellt" skulle kunna göras bättre till 100% men inte en jävel märker det, oavsett om det är lister, golv, väggar eller el. Alla tycker "ohhh vad fint!"
Haha ja ni ska bara veta tänker jag och tittar på eluttaget som saknar distansring och dosan sitter 7-8 mm för långt in i väggen.....
Vid nybyggen och i synnerlighet nyckelfärdigt måste allt gå väldigt fort för att firmorna ofta har lite sämre betalt = slarvigare resultat. Helheten är oftast som du säger inget grannar eller svärmor gnäller på
I TS fall så handlar det om en fråga där TS verkar vara okunnig och ställer frågan om detta är korrekt utfört utav fackman. Svaret han fått är att ja det ser "godkänt" ut men kunde gjorts snyggare. Jag hade själv inte varit nöjd med detta men hade å andra sidan inte gått och klagat på jobb förra ägaren tagit in.