G George667 skrev:
Hej!

Min syster har nyligen köpt hus där köket är nyrenoverat. Finns faktura och papper på eljobb från lokal firma för nåt år sedan.

Upptäckte under ett täcklock i taket att där satt en vanlig kopplingsdosa samt ingen förhöjningsring. Detta gäller samtliga uttag.

I väggarna sitter det nya takuttag (såg det på att det inte var plastgängor). Kan elektrikern ha förväxlat dessa? Hehe. Eller kan det bero på djupet på väggen? Takdosor är väl grundare? Fick ingen bild på väggdosorna utan bara takdosorna.

Misstänker dom har fått improvisera lite eftersom huset är från 50-talet. Men är detta godkänt?
Bilden är på taket.
[bild]
Ska du ringa och klaga på elfirma som gjort jobb åt en tidigare ägare? Hur vet du om den förra ägaren kanske ville ha de precis som det är gjort?
 
Jag har köpt ett gäng med wago 221så när min elektriker är här så får han använda dem. Annars får jag wago 773 vilka jag inte gillar :rofl: så jag hade varit glad om det sett ut som hos TS.
Den gula ringen brukar kunna skrivas in och ur som någon tidigare nämnt.(y)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tror inte heller att detta är nåt att klaga på då ni inte vet vad förra ägaren ville ha eller vad som satt där innan.
Har sett mycket värre saker. Tror nog detta är fackmannamässigt utfört.
Trådarna såg ok långa ut. Att använda 3 Wago istället för 2 wago är bara bra om man skall koppla på något (vilket känns rimligt i detta fall).
 
  • Gilla
Smurfen1337
  • Laddar…
Hårt att bli sågad som elektriker om man använder 221.
Speciellt med tanke på att Wagos VD säger att 221 / 222 bör användas i Sverige pga. att vi använder FK.
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Den gula ringen är väl gängad så det är bara att skruva ned den nästan jämt med taket?
I övrig ser jag inget fel i takdosan, det är kanske lite lyxigt att en elektriker använder Wago 221.
Ett fel ser du väl ändå? Bristen på en plejd puck inne i dosan?;)
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
I Intresserad22 skrev:
Ett fel ser du väl ändå? Bristen på en plejd puck inne i dosan?;)
Plejdpuckar sätter man väl oftast bakom brytarna?;)
 
H headlam skrev:
Plejdpuckar sätter man väl oftast bakom brytarna?;)
PLEJD pucken kan man ha var som helst på tråden mellan säkringen och lampan.;) Den kan låna en brytare ansluten till en annan Plejd eller en trådfri knapp som man limmar upp där det passar.
Utebelysning/miljöbelysning som lampor i fönster, behöver ingen brytare det räcker med inbyggd astrouret för att det skall funka år efter år.:)
 
L Leif i Skåne skrev:
PLEJD pucken kan man ha var som helst på tråden mellan säkringen och lampan.;) Den kan låna en brytare ansluten till en annan Plejd eller en trådfri knapp som man limmar upp där det passar.
Utebelysning/miljöbelysning som lampor i fönster, behöver ingen brytare det räcker med inbyggd astrouret för att det skall funka år efter år.:)
Jo iofs! Off topic men har du testat plejds trådlösa brytare? I så fall, funkar dom bra? Är dom lika snabba som en traditionell brytare?

Skulle vilja ha ett till i vardagsrummet där jag har plejd nämligen. Om dom funkar bra dvs.
 
H headlam skrev:
Jo iofs! Off topic men har du testat plejds trådlösa brytare? I så fall, funkar dom bra? Är dom lika snabba som en traditionell brytare?

Skulle vilja ha ett till i vardagsrummet där jag har plejd nämligen. Om dom funkar bra dvs.
Har inte testat den än, men data är samma som mellan 2 Plejd när det gäller avstånd alltså 10- 30 m beroende på väggmaterialen. Beräknat 200`000 tryckningar eller 15 år!
Så det är lungt. Sök på WPH-01
 
L Leif i Skåne skrev:
Har inte testat den än, men data är samma som mellan 2 Plejd när det gäller avstånd alltså 10- 30 m beroende på väggmaterialen. Beräknat 200`000 tryckningar eller 15 år! Så det är lungt.
Har beställt en nu! Ska bli spännande att se om den känns lika rapp .
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E elmont skrev:
avsaknad av distandringar ett annat, val av kopplingskömmor.
De finns de här som skulle hävda att "onödiga" distansringar och "optimala" kopplingsklämmor är ett tecken på hempuleri och inget som en riktig elektriker någonsin lägger tid på. :surprised::crysmile:
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De finns de här som skulle hävda att "onödiga" distansringar och "optimala" kopplingsklämmor är ett tecken på hempuleri och inget som en riktig elektriker någonsin lägger tid på. :surprised::crysmile:
Timdebitering? ;)
 
H headlam skrev:
Har beställt en nu! Ska bli spännande att se om den känns lika rapp .
Jag har ett gäng (13st) plejdar hemma och kan säga att dom är lika rappa som andra dos dimmrar och smidigt att man kan köra ytterbelysningen på Astro men även har möjlighet att tända via app eller ännu bättre, köra allt via Google home. Använder knappt strömbrytarna längre :-)
 
  • Wow
Magnus E K
  • Laddar…
haha va fan skulle vara fel i bilden här oavsett om det är en elektriker eller hempulare som satt dosan? Bor i nybyggt hus och har i två år gått och grämt mig över smågrejer som jag "tror kanske eventuellt" skulle kunna göras bättre till 100% men inte en jävel märker det, oavsett om det är lister, golv, väggar eller el. Alla tycker "ohhh vad fint!"

Haha ja ni ska bara veta tänker jag och tittar på eluttaget som saknar distansring och dosan sitter 7-8 mm för långt in i väggen.....
 
A AM86 skrev:
haha va fan skulle vara fel i bilden här oavsett om det är en elektriker eller hempulare som satt dosan? Bor i nybyggt hus och har i två år gått och grämt mig över smågrejer som jag "tror kanske eventuellt" skulle kunna göras bättre till 100% men inte en jävel märker det, oavsett om det är lister, golv, väggar eller el. Alla tycker "ohhh vad fint!"

Haha ja ni ska bara veta tänker jag och tittar på eluttaget som saknar distansring och dosan sitter 7-8 mm för långt in i väggen.....
Allt beror väl på hur petig man är. Har man tur så får man en petig hantverkare och har man otur får man en slarvig. Fördel med slarvig är väl att det kanske går snabbare och blir något billigare, även fast jag själv helst betalar lite mer för hantverkare för att man annars lika gärna kan få tummen ur själv :)

Vid nybyggen och i synnerlighet nyckelfärdigt måste allt gå väldigt fort för att firmorna ofta har lite sämre betalt = slarvigare resultat. Helheten är oftast som du säger inget grannar eller svärmor gnäller på

I TS fall så handlar det om en fråga där TS verkar vara okunnig och ställer frågan om detta är korrekt utfört utav fackman. Svaret han fått är att ja det ser "godkänt" ut men kunde gjorts snyggare. Jag hade själv inte varit nöjd med detta men hade å andra sidan inte gått och klagat på jobb förra ägaren tagit in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.