70 069 läst ·
147 svar
70k läst
147 svar
Takterrass utan bygglov
H Hallerudsbo skrev:jag tänker innan jag skriver.
Gör grannen det surt för mig så ska det bli surt tillbaka det kan jag lova.
Grannen ska hålla sig på sin sida gränsen och skita i utsikt eller vad som på andra sidan.
Du äger utsikten fram till tomtgräns.
Sen är det för mycket avundsjuka i svenska hem om grannen lyckas göra något annorlunda.
Men grannen gjöre inget fel när gäller utsikt.H Hallerudsbo skrev:jag tänker innan jag skriver.
Gör grannen det surt för mig så ska det bli surt tillbaka det kan jag lova.
Grannen ska hålla sig på sin sida gränsen och skita i utsikt eller vad som på andra sidan.
Du äger utsikten fram till tomtgräns.
Sen är det för mycket avundsjuka i svenska hem om grannen lyckas göra något annorlunda.
Kolla på bilder, ser du hinder? Det är även snyggare men låg staket. Om ska vi prata om utsikten, ser du hur stort är grannen hus och garage? Ska granne riva sit hus på grund av Pärs dåliga utsikten? Utsikten är redan dålig! Och han själv har redan byggts så ful staket... Jag skulle hitta en bra advokat som ska stämma Pär för förtal!
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
G Gustav Bofors skrev:Men grannen gjöre inget fel när gäller utsikt.
Kolla på bilder, ser du hinder? Det är även snyggare men låg staket. Om ska vi prata om utsikten, ser du hur stort är grannen hus och garage? Ska granne riva sit hus på grund av Pärs dåliga utsikten? Utsikten är redan dålig! Och han själv har redan byggts så ful staket... Jag skulle hitta en bra advokat som ska stämma Pär för förtal!
Det känns ju som om garaget och dess tak bara är en liten del av ett större projekt, så det intressanta i frågan är väl hur originalplanen ser ut. Jag skulle gissa att tanken alltid varit att ha en altan ovanpå garaget med tanke på att man satt en dörr i fasaden redan från början. Det verkar alltså inte handla om ett före detta fönster som man sedan bestämt sig för att göra om till altandörr.A Autodidak1 skrev:Nu är inte det här frågan om en bygglovsbefriad balkong. Men även sådana behöver uppfylla lagkraven (säkerhet vid användande mm), det är helt rätt.
Men grannen har bara lagt trall på befintligt tak, vilket sannolikt inte kräver bygglov.
Dörren (om den är ny) kräver troligen bygglov.
Kvar är räcket, kan vara bygglovspliktig men inte säkert.
Hur som helst så kommer grannen att kunna sitta på sitt tak/altan och sola sig vad TS än hittar på.
Grannen kan vara oavlönad livvakt åt TS då de badar, dom ser ju ännu bättre om räcket tas bort
Bilder nedan från 2011 och 2017.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I övrigt undrar jag om inte huset har några fönster mot TS's tomt? Personligen skulle jag störa mig mer på att någon står och gömmer sig bakom en gardin medan de spionerar på mig när jag plaskar i poolen (om jag haft någon). Står de helt öppet på altanen så ser man ju åtminstone om de har båda händerna synliga, om man säger så.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
I bygglovet från 2012 tog dom bort det gamla garaget och sökte bygglov för det nya med takterrassen.B Bonzo2000 skrev:Det känns ju som om garaget och dess tak bara är en liten del av ett större projekt, så det intressanta i frågan är väl hur originalplanen ser ut. Jag skulle gissa att tanken alltid varit att ha en altan ovanpå garaget med tanke på att man satt en dörr i fasaden redan från början. Det verkar alltså inte handla om ett före detta fönster som man sedan bestämt sig för att göra om till altandörr.
Bilder nedan från 2011 och 2017.
[bild] [bild]
I övrigt undrar jag om inte huset har några fönster mot TS's tomt? Personligen skulle jag störa mig mer på att någon står och gömmer sig bakom en gardin medan de spionerar på mig när jag plaskar i poolen (om jag haft någon). Står de helt öppet på altanen så ser man ju åtminstone om de har båda händerna synliga, om man säger så.
Dom har dom flesta fönstrena mot poolen.
Min tolkning är fortfarande egoistisk TS...
Nu såg jag vem TS gett bästa svaret till. En ryggstrykare 
Kom för guds skull ihåg att trådar bara är till för att uppmuntra och hejja på TS oavsett hur fel denne har!!!! Här är det klubben för inbördes beundran som gäller!!! Trevlig stämning måste finnas!
Skämt åsido och sarkasm klart för ikväll.
Som @Autodidak1 som har koll på byggloven säger; "Egoistisk TS"
Jag måste säga att de här trådarna när TS blir lite outad är de roligaste på Byggahus. Hålla på och anmäla grannarna och ringa mäklarna med mera. Nä. Jag hoppas TS grannar inte är lika jobbiga. Snart har väl TS som en annan aktuell TS fem p'ärmar med papper om bråk med grannarna.
Kom för guds skull ihåg att trådar bara är till för att uppmuntra och hejja på TS oavsett hur fel denne har!!!! Här är det klubben för inbördes beundran som gäller!!! Trevlig stämning måste finnas!
Skämt åsido och sarkasm klart för ikväll.
Som @Autodidak1 som har koll på byggloven säger; "Egoistisk TS"
Jag måste säga att de här trådarna när TS blir lite outad är de roligaste på Byggahus. Hålla på och anmäla grannarna och ringa mäklarna med mera. Nä. Jag hoppas TS grannar inte är lika jobbiga. Snart har väl TS som en annan aktuell TS fem p'ärmar med papper om bråk med grannarna.
Denna kåk lär slå rekord i visningar på nätet i hela Örebro
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Problemet är att jag inte läst den lagen. Men du kanske kan hjälpa mig?D Daaaaaniel skrev:Som köpare har du undersökningsplikt.
Men att fråga säljaren, eller att denne explicit garanterar något, är att uppfylla sin undersökningsplikt. Det har fastslagits här på Byggahus tidigare. Du ska inte behöva dubbelkolla allt. Du ska kunna lita på säljaren.
Ibland kan det stå ang boyta att ”köparen uppmanas kontrollmäta om detta är av vilt för säljaren”. Då har man öppnar upp sig för att ytan inte nödvändigtvis stämmer. Något motsvarande brukar inte stå på garranti om stt erforderliga bygglov finns.
Eftersom du nämner den.... Att det slagits fast något på bh.... Bh är ingen domstol...
Om säljaren har byggt något och inte visste att det behövs bygglov? Hur mycket är den garantin värd då?D Daaaaaniel skrev:
Jordabalk (1970:994)B Byggdjuret skrev:
(JB)
4 kap. 19 §
"Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Lag (1990:936)."
Kommentar: "Säljaren har ingen generell upplysningsplikt, men bör ändå upplysa om sådant som han vet är felaktigt i fastigheten. Enligt NJA 2007 s. 86 kan säljaren tvingas ansvara även för fel som köparen borde ha upptäckt vid en undersökning av fastigheten om han förfarit försumligt t.ex. genom att lämna felaktiga uppgifter eller genom att hålla tyst om fel som han vetat om och som han borde ha insett varit av betydelse för köparen."
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Haha vår underbara motocrossbana.S Sir Duke skrev:Jordabalk (1970:994)
(JB)
4 kap. 19 §
"Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Lag (1990:936)."
Kommentar: "Säljaren har ingen generell upplysningsplikt, men bör ändå upplysa om sådant som han vet är felaktigt i fastigheten. Enligt NJA 2007 s. 86 kan säljaren tvingas ansvara även för fel som köparen borde ha upptäckt vid en undersökning av fastigheten om han förfarit försumligt t.ex. genom att lämna felaktiga uppgifter eller genom att hålla tyst om fel som han vetat om och som han borde ha insett varit av betydelse för köparen."
Den är riktigt rolig. Det är nog en dom som inte får så mycket betydelse.
Har du läst domen själv?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag funderar på om det kan klassas som balkong? Det blir inte bättre för det bygglov behövs ändå. Men det är en angreppsväg. Vid kontakt med kommunen.
Japp, har läst, en riktig sommardeckareB Byggdjuret skrev:
Jag kan väl säga att jag blev stärkt i min uppfattning att juridik är en bedömningssport...
Vet inte om du tycker fallet är irrelevant, jag bara klippte in lagtexten med vidhängande kommentar.
Typ säljaren får inte aktivt ljuga. Mäklaren måste upplysa om kända fel. I övrigt är det köparen som ska göra allt detektivarbete.
Byggahus är ingen domstol. Säger inte emot.B Byggdjuret skrev:
Däremot så har jag för mig att Cleas, juristen, hänvisat till ett rättsfall att fråga säljaren är stt likställa med att fullfölja sin undersökningsplikt. Du behöver således inte misstro säljaren om allt och dubbelkolla allt själv.