Hej
Jag håller på att bygga en terrass med räcke på ett bandtäckt plåttak.
Ska lägga tryckta reglar på plåttaket och sen trallen ovanpå. Sitter och letar efter vad för gummi som man ska använda mellan den tryckta regeln och plåt taket så det inte blir kontakt mellan plåten och det trycka virket vilket inte ska vara bra.
Någon som vet vart och vad man kan köpa?
Mer än gummi bitar från gummi gubben runt hörnet :-)

Står inför precis samma projekt. Tänkte använda pallningsbrickor på ca 10 mm av plast. Typ denna:

Svart plastpallningsbricka på en webbsida med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kolla med en plåtslagare. Det finns fästdon för stegar på falsade plåttak som man nyper till runt själva falsen. Jag har själv en sådan stege. Den tekniken borde kunna användas även för att fästa in träreglar. Det känns inte helt lyckat att ha något som vilar på den plana plåten.

Jag använde anpassade ekklossar som distanser och styv 1mm PVC-matta för syll mellan plåten (rostfri helsvetsad) och klossen. Detta kan då röra sig utan knäppningar och knarr, vilket inte är fallet med ekträ mot plåt. Fördelen med ekklossen var att jag kunde 1-komponentlimma den mot det tryckta regelverket och sedan låsa den med PVC-mattan. Risken med pallningsbrickorna är att de flyttar på sig över årstiderna. Tipsen kom från snickare i släkten
PVC-mattan köptes på rulle på Bauhaus för hundra spänn.

J justusandersson skrev:
Kolla med en plåtslagare. Det finns fästdon för stegar på falsade plåttak som man nyper till runt själva falsen. Jag har själv en sådan stege. Den tekniken borde kunna användas även för att fästa in träreglar. Det känns inte helt lyckat att ha något som vilar på den plana plåten.
För egen del har jag det väldigt tight att få in bjälklaget mellan tak och balkongdörrens tröskel så rädd att det bygger för mycket att ligga uppe på falsarna. Vad ser du får problem att låta bjälklaget vila på den plana plåten? Man får förstås ha hyfsat med stöd så att kontakttrycket blir modest.

Med pallningsbrickan av typ i mitt förra inlägg tänkte jag sätta något på undersidan av golvregeln som passar i brickans hål med stort spel. Då kn inte brickan glida iväg om regeln skulle tappa kontakten i stödpunkten.

Johans variant är också intressant!

För min del hade jag 10-20 mm mellanrum. Bild från innan montaget av klossarna. Hela konstruktionen flyter på plåttaket och är bultat ”stolparna” mot väggen. Fackverket är för att det inte skall skjuva.

Träkonstruktion av fackverk på plåttak före montering av distansklossar, mot röd husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Hela konstruktionen flyter på plåttaket och är bultat ”stolparna” mot väggen. Fackverket är för att det inte skall skjuva.
Det tycker jag är viktiga utgångspunkter för alla tänkbara lösningar. Den rostfria plåten i Johans fall tål nog en hel del, men det finns plåtsorter som inte gör det. Jag skulle nog inte utsätta vare sig galvad, galvad och målad eller aluzink plåt för något sådant. Kopparplåt, Rheinzink och som sagt rostfritt, funkar nog.

J justusandersson skrev:
Det tycker jag är viktiga utgångspunkter för alla tänkbara lösningar. Den rostfria plåten i Johans fall tål nog en hel del, men det finns plåtsorter som inte gör det. Jag skulle nog inte utsätta vare sig galvad, galvad och målad eller aluzink plåt för något sådant. Kopparplåt, Rheinzink och som sagt rostfritt, funkar nog.
Det stämmer säkert att ett grundkrav för långsiktigt hållbarhet är att plåten är homogen, men koppar skulle jag personligen akta mig för att belasta med en rörlig last. I och med att den plåten oftast är glödgad kommer rörelser att göra plåten spröd med tiden.
En vanlig plastad stålplåt eller varmförzinkad dito bör funka om man lägger till ett offerskikt, t.ex. en bit av samma plåt, mellan plåttaket och stödet.

Naturligtvis skall man också placera stöd mot bärande konstruktion som underliggande regler och inte mot frihängande råspont och liknande. I min exempelbild sitter det diagonala avväxlingar i ytterhörnen för få stödet mot den underliggande konstruktionen. Ytterstolpen är helt frihängande och hänger i luften.

• Gilla
Elias Carlsson
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
För egen del har jag det väldigt tight att få in bjälklaget mellan tak och balkongdörrens tröskel så rädd att det bygger för mycket att ligga uppe på falsarna. Vad ser du får problem att låta bjälklaget vila på den plana plåten? Man får förstås ha hyfsat med stöd så att kontakttrycket blir modest.

Med pallningsbrickan av typ i mitt förra inlägg tänkte jag sätta något på undersidan av golvregeln som passar i brickans hål med stort spel. Då kn inte brickan glida iväg om regeln skulle tappa kontakten i stödpunkten.

Johans variant är också intressant!
Hej
Jag har det också väldigt tight så svårt för mig att fäst klämmor runt falsen. Har tittat på den lösningen och den funkar säkert fint om man har platsen.
Pallningsbrickor, hur många tänker du sätta på en regel? Vart har du hittat dem?

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag använde anpassade ekklossar som distanser och styv 1mm PVC-matta för syll mellan plåten (rostfri helsvetsad) och klossen. Detta kan då röra sig utan knäppningar och knarr, vilket inte är fallet med ekträ mot plåt. Fördelen med ekklossen var att jag kunde 1-komponentlimma den mot det tryckta regelverket och sedan låsa den med PVC-mattan. Risken med pallningsbrickorna är att de flyttar på sig över årstiderna. Tipsen kom från snickare i släkten
PVC-mattan köptes på rulle på Bauhaus för hundra spänn.
Hej
Vad är funktionen på ekklossarna? Säker på att du har en tanke med dem. Tänkte man borde kunna lägga PVC-mattan på plåttaket/remsa lika bred som en regel, och sedan lägga regel uppe på PVC-mattan. Sen bygga vidare.
När ni har snedkapat tryckimpregnerat regel behandlar ni den med något för att hålla längre? Eller behövs inte det?

D Davidofsweden skrev:
Hej
Jag har det också väldigt tight så svårt för mig att fäst klämmor runt falsen. Har tittat på den lösningen och den funkar säkert fint om man har platsen.
Pallningsbrickor, hur många tänker du sätta på en regel? Vart har du hittat dem?
Har inte detaljplanerat men en första tanke är med cc 500 mm kanske.

Har tidigare använt en pallningsbricka från Byggmax i andra sammanhang, snarlik den på bilden.

D Davidofsweden skrev:
Hej
Vad är funktionen på ekklossarna? Säker på att du har en tanke med dem. Tänkte man borde kunna lägga PVC-mattan på plåttaket/remsa lika bred som en regel, och sedan lägga regel uppe på PVC-mattan. Sen bygga vidare. ...
Ek klara väta bra. Det går att såga i och därmed passa in höjden på millimetern. Det går att limma fast i överliggande regelverk. Jag har en massa planhyvlad ek liggande. Att det blev en kloss var för att slippa passa in hela sträckan och det är bra om smältvatten/regnvatten kan rinna under reglarna.
PVC-mattan la jag under själva klossen, vek upp och fäste med en rostfri skruv på sidan av reglarna.

Alla falsade plåttak är ganska dyra saker, så lite försiktig bör man vara. Jag tycker inte det är lika känsligt att belasta plåten alldeles intill väggen. Rörelserna måste vara mindre där liksom behovet av vattenavrinning.

D Davidofsweden skrev:
Hej
Jag håller på att bygga en terrass med räcke på ett bandtäckt plåttak.
Ska lägga tryckta reglar på plåttaket och sen trallen ovanpå. Sitter och letar efter vad för gummi som man ska använda mellan den tryckta regeln och plåt taket så det inte blir kontakt mellan plåten och det trycka virket vilket inte ska vara bra.
Någon som vet vart och vad man kan köpa?
Mer än gummi bitar från gummi gubben runt hörnet :)
Epdm tål utomhusmiljö riktigt bra, du kanske kan köpa gummiduk i lämplig tjocklek och kapa till själv.
https://www.profillagret.se/epdm-gu...latta-epdm.html?search_query=epdm&results=244

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.