Jag tog över en lada som haft hö som legat och ruttnat på höskullen i säkert minst ett decennium. Kanske mer. Jag vet inte exakt hur höet har blivit fuktigt men de föregående ägarna har täpt till all ventilation i stalldelen under höskullen och lät gjuta ett oisolerat betonggolv (som suger markfukt) samt målat stallväggarna in- och utvändigt med plastfärg (förbjud plastfärg ärligt talat).
Detta har inneburit att delar av ladan har fått lättare rötskador. I synnerhet just där höet har legat.
Konstruktionen vid höskullen är sådan att takstolarna är öppna och helt saknar hanbärare. Det är enbart stödben som går ned till en träram som är förankrad i den murade väggen. Träramen hålls sedan ihop av de långa träbalkarna som spänner över hela bredden och håller ihop ramen från att glida isär. Det är alltså dessa som golvet är lagt på.
Problemet är att dessa har börjat att lossna. Träramen har på vissa ställen ruttnat och frigjort golvbalkarna som höll ihop dem vilket har möjliggjort att takstolarna börjat trycka ut muren.
Muren har rört sig ganska lite. Som mest 5 cm i överkant. De flesta kan inte ens se att ladan lutar när jag berättar det. Men bägge långsidor lutar alltså ut litegrann.
Min plan är att inte försöka dra ihop takstolarna/muren igen utan att sätta upp hanbjälkar samt komplettera med nya golvbalkar och låsa fast allt i nuvarande läge.
Detta för att jag tänker att lutningen är så pass liten. Samt att jag tänker att detta har skett långsamt under lång tid och att jag tänker att risken att nya sprickor i muren kan uppstå om jag börjar dra tillbaks den igen.
Vad hade ni gjort?
Tacksam för svar!