Jag tog över en lada som haft hö som legat och ruttnat på höskullen i säkert minst ett decennium. Kanske mer. Jag vet inte exakt hur höet har blivit fuktigt men de föregående ägarna har täpt till all ventilation i stalldelen under höskullen och lät gjuta ett oisolerat betonggolv (som suger markfukt) samt målat stallväggarna in- och utvändigt med plastfärg (förbjud plastfärg ärligt talat).

Detta har inneburit att delar av ladan har fått lättare rötskador. I synnerhet just där höet har legat.

Konstruktionen vid höskullen är sådan att takstolarna är öppna och helt saknar hanbärare. Det är enbart stödben som går ned till en träram som är förankrad i den murade väggen. Träramen hålls sedan ihop av de långa träbalkarna som spänner över hela bredden och håller ihop ramen från att glida isär. Det är alltså dessa som golvet är lagt på.

Problemet är att dessa har börjat att lossna. Träramen har på vissa ställen ruttnat och frigjort golvbalkarna som höll ihop dem vilket har möjliggjort att takstolarna börjat trycka ut muren.

Muren har rört sig ganska lite. Som mest 5 cm i överkant. De flesta kan inte ens se att ladan lutar när jag berättar det. Men bägge långsidor lutar alltså ut litegrann.

Min plan är att inte försöka dra ihop takstolarna/muren igen utan att sätta upp hanbjälkar samt komplettera med nya golvbalkar och låsa fast allt i nuvarande läge.

Detta för att jag tänker att lutningen är så pass liten. Samt att jag tänker att detta har skett långsamt under lång tid och att jag tänker att risken att nya sprickor i muren kan uppstå om jag börjar dra tillbaks den igen.

Vad hade ni gjort?

Tacksam för svar!

Delikat problem huruvida man ska försöka få tillbaka muren eller inte.
Beror ju då på hur mkt/lite väggarna rört sig och hur tjocka och stabila de är.
Tror att det är rätt beslut att inte försöka tvinga tillbaka dem om de bara rört sig marginellt och väggarnas egen tyngdpunkt fortfarande ligger nära mitten.

Ja, golvbjälkarna är det som hindrar takstolarna från att trycka ut väggarna så de behöver bindas ihop igen med "hammarbandet". i samband med det så kan du försöka dra ihop benen/"hammarbanden"/väggarna lite mha en vinsch.

Hanbjälke är huvudsakligen till för att förhindra att takstolsbenen bågnar inåt pga tyngd på taket såsom betongpannor och/eller blötsnölast. De kan endast i begränsad omfattning minska takstolsbenens tryck utåt på väggarna.

Vill man avlasta takstolsbenens tryck i infästningspunkten till golvbjälkarna så sätter man stolpar mellan takstolsben och golvbjälke. (De stolpar som utgör stommen av kattvindsväggarna på en sk svensk takstol för inredningsbar vindsvåning under snedtak.) Beroende på konstruktionens utförande/ålder så kan man sätta ett remstycke också om det tillför ngt.

• Gilla
Mackan_82
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Delikat problem huruvida man ska försöka få tillbaka muren eller inte.
Beror ju då på hur mkt/lite väggarna rört sig och hur tjocka och stabila de är.
Tror att det är rätt beslut att inte försöka tvinga tillbaka dem om de bara rört sig marginellt och väggarnas egen tyngdpunkt fortfarande ligger nära mitten.

Ja, golvbjälkarna är det som hindrar takstolarna från att trycka ut väggarna så de behöver bindas ihop igen med "hammarbandet". i samband med det så kan du försöka dra ihop benen/"hammarbanden"/väggarna lite mha en vinsch.

Hanbjälke är huvudsakligen till för att förhindra att takstolsbenen bågnar inåt pga tyngd på taket såsom betongpannor och/eller blötsnölast. De kan endast i begränsad omfattning minska takstolsbenens tryck utåt på väggarna.

Vill man avlasta takstolsbenens tryck i infästningspunkten till golvbjälkarna så sätter man stolpar mellan takstolsben och golvbjälke. (De stolpar som utgör stommen av kattvindsväggarna på en sk svensk takstol för inredningsbar vindsvåning under snedtak.) Beroende på konstruktionens utförande/ålder så kan man sätta ett remstycke också om det tillför ngt.
Stort tack för svar! Då ska jag se till att sätta även sådana reglar som förbinder takstolar med hammarbandet.

Jag funderar nu på att lägga ett nytt hammarband av grova balkar precis innanför de gamla. Det känns komplicerat och läskigt att försöka byta ut de befintliga. Är det en dum idé?

Jag tänker att ett nytt hammarband lite längre in blir lättare att fästa in ordentligt i de nya golvbjälkarna. Och sedan regla upp mot takstolarna från dessa.

Jag tror också att jag kommer montera metallbeslag som går runt takstolarna och fästs i det "nya" hammarbandet.

Också tack för din förklaring av hanbjälkarnas funktion. Det låter rimligt det du säger. Jag tror att jag har överskattat i vilken grad de påverkar att takstolarna kan trycka utåt. Det är klart att det effektivaste görs genom att se till att allt hålls samman längre ned.

M Mackan_82 skrev:
Jag funderar nu på att lägga ett nytt hammarband av grova balkar precis innanför de gamla. Det känns komplicerat och läskigt att försöka byta ut de befintliga. Är det en dum idé?
Det beror på... ladans konstruktion huvudsakligen.
Bilder brukar vara mkt hjälpsamma för att förstå problemet och även för att hitta lämpliga lösningar.
Ett problem med hammarband, när det gäller utbyte, är att man vill ha dem så långa som möjligt. Dvs, 3-5 takstolar behöver lyftas och säkras samtidigt för att få en bra och stabil konstruktion.

Här ett ex på en variant av sk svensk takstol.

1783086180265.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en tråd om liknande. https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-murket-hammarband.252955/. Sök och du skola finna, eller ngt liknande som kanske står i den heliga skrift. 😉

Tack igen!

Jag fick mod av ditt inlägg och har roat mig med att vinscha ihop några takstolar nu i dagarna och undersökt mer noggrant. Det knakade gott och nu är själva trästommen +- tillbaka i grundläge. Muren är dock kvar i ett oförändrat och något lutat läge (och trycker ut lite panel på nåt ställe)

Helt plötsligt är takåsen rak igen. Från att ha varit lite låg i mitten. Hurra! Och hängrännan som var fruktansvärt svår att montera upp för några år sen då den behövde böjas i sidled, är nu rak!

Jag märkte att det var friskt virke i rätt stora delar av det gamla hammarbandet ändå. Men många spikar verkar ha rostat av. Märkligt nog. Är det normalt att spiken går före virket??

Jag har iallafall monterat upp nya friska balkar mellan de gamla. Det skulle göras oavsett.
20260625_171251.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planen är nu att montera en lång balk som ligger över samtliga golvbalkar, in mot stödbenen. Och sedan fästa in takstolarna/stödbenen i denna med antingen dubbla lager av grova hålband (1,5mm, räcker det tror ni?). Eller att jag svetsar ihop några ännu grövre beslag som går runt stödbenen och fästs i balken på samma vis. Jag tänker också att jag fäster ihop det gamla hammarbandet med den nya balken.

Den sämre delen av hammarbandet sågade jag ut det värsta av och förstärkte med en ekbalk. Vill man byta ut mer och göra det på riktigt som en timmerman tror jag att man kan man komma åt allt från utsidan om man plockar av panelen.

Innan jag släpper takstolarna fria från vinsch tänker jag också se till att få upp hanbjälkar. Behöver ändå något att hänga ett mindre kedjeblock i. :) Det kan inte skada tänker jag!

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Så då är hammarbandet nu väl infäst, (på båda sidor/långväggar), i både de gamla och nya golvbjälkarna? (Dvs, så att de håller ihop takstolarna/takstolsbenen och låser dem så de inte kan glida ut.)

Det bör fungera att säkra upp med:
M Mackan_82 skrev:
en lång balk som ligger över samtliga golvbalkar, in mot stödbenen. Och sedan fästa in takstolarna/stödbenen i denna
M Mackan_82 skrev:
dubbla lager av grova hålband (1,5mm, räcker det tror ni?)
Nej, jag skulle inte lita på tunna hålband. Av det jag sett och läst om i gamla hus, inkl lador, så är det smide som gäller, typ 6-8 mm tjockt och kanske 30-50 mm brett. Gärna infällt. Det känns mer rätt tillsammans med gammalt grovt och styvt timmer, (till skillnad från dagens flimsiga, mjuka och flexibla 45 mm reglar). Det är normalt inte galvat, men iom tjockleken så rostar det inte av förrän efter många hundratals år.

Det är naturligtvis lika väsentligt att den nya bjälken/inre hammarbandet är lika väl infäst i golvbjälkarna, (och på båda sidor/långväggar). Blir lasten från taket för stor så kommer det att ge sig i den svagaste infästningspunkten, och det spelar ingen roll om det är på ena eller andra långväggen, resultatet blir detsamma. Långväggarna riskerar att tryckas ut.

• Gilla
Mackan_82
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
1 Så då är hammarbandet nu väl infäst, (på båda sidor/långväggar), i både de gamla och nya golvbjälkarna? (Dvs, så att de håller ihop takstolarna/takstolsbenen och låser dem så de inte kan glida ut.)

2 Nej, jag skulle inte lita på tunna hålband. Av det jag sett och läst om i gamla hus, inkl lador, så är det smide som gäller, typ 6-8 mm tjockt och kanske 30-50 mm brett. Gärna infällt. Det känns mer rätt tillsammans med gammalt grovt och styvt timmer

3 Det är naturligtvis lika väsentligt att den nya bjälken/inre hammarbandet är lika väl infäst i golvbjälkarna
1. Inte helt ännu. Jag behöver rejäla skruvar och eller spikar för att fästa ihop allt. De jag hade gick åt fort. Har tänkt mig 8 mm konstruktionsskruv i längder 140-200 mm beroende på vart de ska sitta. Men jag låter vinschar och spännband sitta nu tills allt är klart.

2. Ja. Du har ju såklart helt rätt. Hålband ser ju också förfärligt fel ut också... Det är bara jag som är lat när jag känner efter.. Jag har en hel hög med gamla lantbruksmaskiner som ligger ute och rostar. Där finns gott om fint stål. Jag ser till att svetsa ihop nåt rejält av det. Det får bli till hösten. Det tar nog åtm ett par dagar att få till för mig. Men det är nog värt det! Det kommer ju att bli bra mycket finare att se på dessutom.

3. självfallet! Har fäst det nya hammarbandet nu med mina sista rejäla spikar (en del toppböjda så de svänger lite också) minst 4 i varje balk. Men jag har enbart satt i de nya golvbalkarna nu. Jag ska förstärka de gamla balkarna med rejäla brädor längs sidorna först innan jag fäster in i dem. Kanske också limma dit dessa, även om jag är mot att använda plast och gift i byggnader. Vill ha ett golv jag kan lita på.

Cc 60 mellan balkarna och 25 mm spontat grangolv (med lös fjäder) blir det iallafall. Sågat själv av egna granar :) längtar till jag kan börja lägga det!

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Hade inte kunnat säga det bättre själv! 👍

• Gilla
Mackan_82
  • Laddar…
Gängstång är bra för att fästa ihop grova delar, bara att kapa i den längd man behöver. Behöver man hålla ihop något på större avstånd så kan man använda armeringsjärn, man svetsar en platta på ena sidan och en bit gängstång på den andra.

• Gilla
Mackan_82
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Gängstång är bra för att fästa ihop grova delar, bara att kapa i den längd man behöver. Behöver man hålla ihop något på större avstånd så kan man använda armeringsjärn, man svetsar en platta på ena sidan och en bit gängstång på den andra.
Tack! Jag har tänkt ha gängstång på nåt ställe. På vissa platser är ena sidan dock inte åtkomlig. Det känns ju som en överlägsen infästningsmetod! :)

Gillar idén med armeringsjärn! Tack för den! Slipper man slösa på dyr gängstång!

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Finns vindavstyvningsband, ser ut som ett spikband på steroider. Hittade åtminstone 80x2mm på byggmax. Kan vara användbart i din situation. Tror även det finns tillbehör med vantskruvat för att sträcka bandet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.