Takstolar är en väsentlig bärande del i takets konstruktion. Vissa bygger sina takstolar själv, andra beställer prefabricerade takstolar.

Du kan läsa artikeln här: Takstolar till ditt tak
 
Ett tips köp färdiga stolar , om det inte är något mindre som typ en friggebod eller liknande .
 
E
Hej
Det är mitt garage så jag vill bara berätta att det är ganska slitsamt att bygga egna takstolar. Till huset som skall ha mansardtak köpte jag mina takstolar färdiga vilket jag blev mycket glad för då jag såg lastbilen rulla in på tomten i går.
 
Kan instämma med föregående kommentarer: köp färdiga takstolar. Jag gjorde själv egna takstolar (14 st fackverk, spännvidd 10m), det gick åt ca 8000 ankarskruv så nog kändes det i armen när man var klar. Det var en rolig erfarenhet att bygga själv, men inget jag tänker göra om :)
 
G
Idag får du inte bygga egna takstolar om det krävs bygglov. Takstolarna måste vara ce-märkta. Så enda sättet är att kunna beräkna takstolen med eurocod vilken vem som helst inte klarar idag utan görs med avancerade beräkningsprogram som har tagit leverantörer av dessa program år att ta fram. Sedan måste takstolen du tänker göra provtryckas av ex SP. Tillverkarna använder sig av pressplåtar som pressas i med 35 ton. En pressplåtar plåt på 70x100 med tre taggar motsvarar runt en 150x400 spikplåt med 35 spik på varje sida plus att det kräver mindre dimensioner på virket pga att pressplåtarna är mindre. En takstoltillverkare använder 45x120 virke med pressplåtar och en hemmagjord takstol är i 45x195 virke så kan takstoltillverkare klara dubbel beslatning mot hemmabygget. En hemmagjord takstol går aldrig ihop sig mot tillverkaren hur man än gör samtidigt som kommunen har rätt att inte ge dig slutbevis vilket betyder att du inte får använda byggnaden. Försäkringsbolaget ersätter inte ett skit om takstolarna gör så hela taket måste riktas upp om man har gjort takstolarna själv. Dessa regler är från 2010.
 
G
CE-märkningen gäller endast vid nyproduktion! Du får visst göra egna takstolar och vilket svammel att det är svårt! Vem som helst fixar det med bra verktyg. Gissar att du är en takstolstillverkare som har dåligt med jobb..
 
gäst skrev:
CE-märkningen gäller endast vid nyproduktion! Du får visst göra egna takstolar och vilket svammel att det är svårt! Vem som helst fixar det med bra verktyg. Gissar att du är en takstolstillverkare som har dåligt med jobb..
Vem som helst , sen kommer tomten med släden och monterar dom åt dej
 
H
Där har du helt fel. CE-märkning gäller inte endast vid nyproduktion utan även vid om och tillbyggnad. Det är inget konstigt att slå ihop några själv utan beräkningen som är problemet. Du måste kunna vissa kommun och kontrollansvarig att takstolarna är dimensionerade på rätt sätt genom prestantadeklarationen (dvs att takstolarna är dimensionerade på rätt sätt med gällande norm). Kortfattat så måste du ha ce-märkta takstolar när du måste ha bygglov.
 
Jag byggde själv till verkstan ramverkstakstolar 5m breda och ståhöjd så dom är ca 3,5 m höga det var ganska så tjaffsigt och få till en yta för att bygga dom. När jag byggde ut huset var det vanliga w takstolar ca 4m breda tror jag det var, dom beställde jag och jag fick hjälp med dimensionering av Uppsala trä, helt klart värt att få dom gjorda. Är det små takstolar så kommer jag göra dom men annars är det knappast nån idé att göra dom själv.
 
Var kommer kravet på CEmärkning in? Jag tycker att det låter konstigt. Dimensioneringen är inte så komplicerat som ni försöker få det till.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Kravet kommer från EU.Det som har monterats av flera delar skall vara CE-märkt. Datorer, elkontakter, eldstäder, takstolar...

Jag tyckte heller inte det var svårt att dimensionera en vanlig takstol den dagen för 8-9 år sen när jag hade tenta på Chalmers. I dag har jag ingen möjlighet att lyckas.
 
Om du monterar ett tak av reglar så är det ju samma krav som på andra reglar. Om msn köper färdiga takstolar så ska de säkert vara märkta. Men det var ju inte det det handlade om.
 
Jag köpte den här boken(tror jag det var): https://byggtjanst.se/bokhandel/kategorier/konstruktion-och-stomme/trabyggnad/Takstolsboken-2010/ Med den så är det ganska så lätt o dimensionera (det ingår ett program). Har man bygglov så måste man ha konstruktionsritningar på takstolarna med dimensionering, det klarar programmet. Men jag tyckte att kostnaden för konstruktionsvirke och strulet med att skruva många många skruvar, det var inte värt den lilla x-tra peng det kostade att få färdiga ritningar och färdiga takstolar. Jag betalade under 1000:- /styck.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.