5 092 läst ·
1 svar
5k läst
1 svar
Takstolar, bygga egna på spännvid 7 m
Hej
Håller på att bygga garage hemme och har fått upp vägarna nu.
Har frågat efter offerter på takstolar från tillverkare men intresset var inte det hösgta att lämna priser.
Så tanken är att bygga egna.
Bredd på huset är 7,2 m yttersida till yttersida.
Vill ha ramverkstolar på 22 graders vinkel.
Tänkte ha 220 reglar på den underliggande armen i takstolen med ett beslag på mitten för att skarva ihop reglen.
De överliggande ska vara 170 reglar. c/c 1200 ska takstolarna ligga på.
Tror ni detta håller?
Sen behöver jag 2 st a-takstolar där billyften ska stå, men hur ser konstruktionen ut på dessa?
Vilka reglar behöver det vara för att hålla lasterna uppe?
Håller på att bygga garage hemme och har fått upp vägarna nu.
Har frågat efter offerter på takstolar från tillverkare men intresset var inte det hösgta att lämna priser.
Så tanken är att bygga egna.
Bredd på huset är 7,2 m yttersida till yttersida.
Vill ha ramverkstolar på 22 graders vinkel.
Tänkte ha 220 reglar på den underliggande armen i takstolen med ett beslag på mitten för att skarva ihop reglen.
De överliggande ska vara 170 reglar. c/c 1200 ska takstolarna ligga på.
Tror ni detta håller?
Sen behöver jag 2 st a-takstolar där billyften ska stå, men hur ser konstruktionen ut på dessa?
Vilka reglar behöver det vara för att hålla lasterna uppe?
Det låter märkligt, att dom inte vill sälja inom sin kärnverksamhet. ... :eek:Tobbep87 skrev:
Har du kollat med: http://www.takstolsfabriken.se/
Dom hade åtminstone för några år sedan konkurrenskraftiga priser inkl frakt ända upp till mälardalen.
Kolla du med nässjö, om du inte redan gjort det. Glöm inte att kolla fraktpriset också.
När man börjar komma upp i de spännvidder du vill ha så brukar man knappt få materialet till egenspikade takstolar för det som färdiga kostar.
Men däremot bekymrar det mig att du skriver att du rest väggar, men inte ordnat med takstolar än.
Det brukar vara ganska rejäl leveranstid på stolar. Men det är väl lågsäsong nu, det kanske kan tillverkas nästan direkt om du har tur.
Själv spikade jag själv ihop mina med 4 meters spännvidd till garaget, endast av det skälet att jag glömt att beställa i tid och inte ville vänta med allt 2 månader till.
Och jag gjorde en liten vinst, jag tjänade kanske 50-100:-/timmen på att göra det själv dvs inte alls mycket värt att göra själv. Och ju större takstol desto mer vinner man på att köpa färdigt.
Klicka här för att svara