Har ett 1,5 planshus med 38 grader lutande tak med tegelpannor där det saknas stege uppe på taket.

Tyvärr har jag en köksfläkt av fabrikatet Fjäråskupan där motorn sitter uppe på taket. Nu måste kondensator till köksfläkten bytas ut och har ringt ungefär fem olika firmor som alla avböjt hjälpa till.

Den sista firman rekommenderade mig att sätta trappor på takpannorna som var enda sättet att kunna komma vidare.

Taket är 5,6m långt och 38 gr lutning. Taket börjar på ungefär 3 meters höjd och slutar på 7,5m höjd över marken

Ungefär hur många timmars arbetstid tror ni det krävs för att sätta upp en takstege? Behöver hantverkaren ha en rullställning för att kunna utföra detta?
 
  • Ett hus med rött tak, vita väggar, två fönster med persienner och en tänd lykta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns stegjärn som fästes i regelverket under pannorna och godkänt. Som akut nu till att börja med. Har du en aluminiumstege som är så lång att den räcker från takfot till fläkttrumman. Den kan med fördel ankras tvärs över nock med ett grövre rep och fästes på ett bra ställe som är kraftigt och inte rör sig. Dragkroken på en bil brukar vara bra om möjligheten finns. Här kan du se vad som finns och är inte svåra att sätta dit. Det ska även vara en bygel vid takfoten som en stege kan krokas om, så den inte åker undan.
https://www.google.com/search?q=ste...rome..69i57.5530j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Rickard.
Stegjärn/taksteg/bärläktssteg som passar dina pannor är nog en vettig lösning och det löser man enkelt själv om man vill och vågar.

En nackdel med dessa jämfört med en riktig takstege är att dom inte är godkända att koppla en särerhetslina i utan då behövs en snutt nockräcke eller annat om det är ett krav.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
P
Glöm inte glidskydd för stegen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Kan detta vara en bra lösning på mitt tak med röda tegelpannor?
https://www.k-rauta.se/produkt/taks...QR-TPYDOygkAD4SD0mrUqBWV59VjhsGgaArftEALw_wcB

I produktbeskrivningen står det. Taksteg från TJB som är godkända för användning upp till 4 m fasadhöjd och max 45 graders taklutning.

Mitt tak börjar på ungefär tre meters höjd från marken och fortsätter till 7,5 meter höjd

Betyder detta att takstegen är godkända för en hantverkare att klättra upp på även om höjden kommer vara högre än fyra meter?

Ska man sätta en sådan på varje panna? Är det bra kvalitet som bör hålla i många år?

Ungefär hur lång tid skulle det ta att montera 15 sådana?
 
Inga svar?
 
Det är bara sätta dit, det är det alla använder. Monteringen är gjord på en timme. Ett steg på varje panna plus stegfäste vid hängrännan.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Arn83 Arn83 skrev:
Ska man sätta en sådan på varje panna? Är det bra kvalitet som bör hålla i många år?
JA
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Ok tack. Då är detta godkänt att klättra på?

"Godkända för användning upp till 4 m fasadhöjd och max 45 graders taklutning."

Gäller detta trots att taket börjar på 3,5 och slutar på 7,5m höjd?
 
Rickard.
Arn83 Arn83 skrev:
Ok tack. Då är detta godkänt att klättra på?

"Godkända för användning upp till 4 m fasadhöjd och max 45 graders taklutning."

Gäller detta trots att taket börjar på 3,5 och slutar på 7,5m höjd?
Ja det är godkänt men som jag skrev tidigare är dom inte godkända att koppla fallskydd i så vill hantverkaren följa arbetsmiljölagen måste man lösa det på annat sätt.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Arn83 Arn83 skrev:
Gäller detta trots att taket börjar på 3,5 och slutar på 7,5m höjd?
JA så tolkar jag det ,du har 3.5 m fasadhöjd
Godkända för användning upp till 4 m fasadhöjd och max 45 graders taklutning."
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
A
sedan måste du som sagt ha glidskydd som ska monteras bredvid takstegen
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Rickard.
Glidskydd är något sotare kräver men det är inte något som man absolut måste ha för AML men det ökar definitivt säkerheten, stegar är rejält farliga.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
A
Rickard. Rickard. skrev:
Glidskydd är något sotare kräver men det är inte något som man absolut måste ha för AML men det ökar definitivt säkerheten, stegar är rejält farliga.
stämmer inte, är krav på glidskydd vid lös anliggande stege
 
Rickard.
A Aunty skrev:
stämmer inte, är krav på glidskydd vid lös anliggande stege
Över 5m ja men det går också att lösa temporärt med t ex remmar. (Detta enligt AML för hantverkare, BBR eller något annat kanske tycker annars)

Glidskydd är bra så ska man upp själv någon gång så tycker jag absolut det är värt att köpa och skruva dit.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.