Har ett 1,5 planshus med 38 grader lutande tak med tegelpannor där det saknas stege uppe på taket.
Tyvärr har jag en köksfläkt av fabrikatet Fjäråskupan där motorn sitter uppe på taket. Nu måste kondensator till köksfläkten bytas ut och har ringt ungefär fem olika firmor som alla avböjt hjälpa till.
Den sista firman rekommenderade mig att sätta trappor på takpannorna som var enda sättet att kunna komma vidare.
Taket är 5,6m långt och 38 gr lutning. Taket börjar på ungefär 3 meters höjd och slutar på 7,5m höjd över marken
Ungefär hur många timmars arbetstid tror ni det krävs för att sätta upp en takstege? Behöver hantverkaren ha en rullställning för att kunna utföra detta?
Tyvärr har jag en köksfläkt av fabrikatet Fjäråskupan där motorn sitter uppe på taket. Nu måste kondensator till köksfläkten bytas ut och har ringt ungefär fem olika firmor som alla avböjt hjälpa till.
Den sista firman rekommenderade mig att sätta trappor på takpannorna som var enda sättet att kunna komma vidare.
Taket är 5,6m långt och 38 gr lutning. Taket börjar på ungefär 3 meters höjd och slutar på 7,5m höjd över marken
Ungefär hur många timmars arbetstid tror ni det krävs för att sätta upp en takstege? Behöver hantverkaren ha en rullställning för att kunna utföra detta?
Produkter som diskuteras: "Takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Det finns stegjärn som fästes i regelverket under pannorna och godkänt. Som akut nu till att börja med. Har du en aluminiumstege som är så lång att den räcker från takfot till fläkttrumman. Den kan med fördel ankras tvärs över nock med ett grövre rep och fästes på ett bra ställe som är kraftigt och inte rör sig. Dragkroken på en bil brukar vara bra om möjligheten finns. Här kan du se vad som finns och är inte svåra att sätta dit. Det ska även vara en bygel vid takfoten som en stege kan krokas om, så den inte åker undan.
https://www.google.com/search?q=ste...rome..69i57.5530j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
https://www.google.com/search?q=ste...rome..69i57.5530j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 409 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 409 inlägg
Stegjärn/taksteg/bärläktssteg som passar dina pannor är nog en vettig lösning och det löser man enkelt själv om man vill och vågar.
En nackdel med dessa jämfört med en riktig takstege är att dom inte är godkända att koppla en särerhetslina i utan då behövs en snutt nockräcke eller annat om det är ett krav.
En nackdel med dessa jämfört med en riktig takstege är att dom inte är godkända att koppla en särerhetslina i utan då behövs en snutt nockräcke eller annat om det är ett krav.
Kan detta vara en bra lösning på mitt tak med röda tegelpannor?
https://www.k-rauta.se/produkt/taks...QR-TPYDOygkAD4SD0mrUqBWV59VjhsGgaArftEALw_wcB
I produktbeskrivningen står det. Taksteg från TJB som är godkända för användning upp till 4 m fasadhöjd och max 45 graders taklutning.
Mitt tak börjar på ungefär tre meters höjd från marken och fortsätter till 7,5 meter höjd
Betyder detta att takstegen är godkända för en hantverkare att klättra upp på även om höjden kommer vara högre än fyra meter?
Ska man sätta en sådan på varje panna? Är det bra kvalitet som bör hålla i många år?
Ungefär hur lång tid skulle det ta att montera 15 sådana?
https://www.k-rauta.se/produkt/taks...QR-TPYDOygkAD4SD0mrUqBWV59VjhsGgaArftEALw_wcB
I produktbeskrivningen står det. Taksteg från TJB som är godkända för användning upp till 4 m fasadhöjd och max 45 graders taklutning.
Mitt tak börjar på ungefär tre meters höjd från marken och fortsätter till 7,5 meter höjd
Betyder detta att takstegen är godkända för en hantverkare att klättra upp på även om höjden kommer vara högre än fyra meter?
Ska man sätta en sådan på varje panna? Är det bra kvalitet som bör hålla i många år?
Ungefär hur lång tid skulle det ta att montera 15 sådana?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 409 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 409 inlägg
Ja det är godkänt men som jag skrev tidigare är dom inte godkända att koppla fallskydd i så vill hantverkaren följa arbetsmiljölagen måste man lösa det på annat sätt.Arn83 skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 409 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 409 inlägg
Över 5m ja men det går också att lösa temporärt med t ex remmar. (Detta enligt AML för hantverkare, BBR eller något annat kanske tycker annars)A Aunty skrev:
Glidskydd är bra så ska man upp själv någon gång så tycker jag absolut det är värt att köpa och skruva dit.
Redigerat:

