A
Rickard. Rickard. skrev:
Över 5m ja men det går också att lösa temporärt med t ex remmar.

Glidskydd är bra så ska man upp själv någon gång så tycker jag absolut det är värt att köpa och skruva dit.
stämmer inte, du ska alltid ha glidskydd.
vid 5 meter få du inte ens använda en lös anliggande stege

Rickard.
A Aunty skrev:
stämmer inte, du ska alltid ha glidskydd.
vid 5 meter få du inte ens använda en lös anliggande stege
Enligt?

Skärmdump av dokument, regler om stegar, webbläsare, sida 6 av 16, Svenska, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Rickard. Rickard. skrev:
Enligt?

[bild]
precis men du måste läsa all text.
stegen ska gå 1 meter minst förbi takfoten.
alltså är det bara okej upp till 4 meter och då ska det finnas glidskydd

Tack för alla svar

Som sagt är investeringen endast intressant om fackman godtar stegen för att klättra upp på taket och byta reservdelar till takfläkten vars motor sitter uppe på taket. Placering av takfläkten motor syns på bild. Eftersom den korrekta sidan är täckt med solpaneler får man ta takstegen på andra sidan. Från nock är det cirka 50 cm till fläktens motor.

Skulle hantverkare säga ja till ett sådant uppdrag eller får man fortfarande kalla handen om man sätter upp en stege?

Går monteringen verkligen så snabbt som på en timme? Behöver man inte täta på något sätt så att fukt inte tränger in under takpannorna?

• Ett hus med solpaneler på taket, vit fasad, rundat fönster, blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Arn83 Arn83 skrev:
Går monteringen verkligen så snabbt som på en timme?
Nej

A
T tergo skrev:
Nej
monteringen är inte förstörande på något sätt och du behöver inte göra några extra tätningar.

montaget är superenkelt men har du aldrig gjort det förut säg några timmar så är du klar, max.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
jag har monterat sådana steg för 25-30 år sedan på några hustak och jag kan lova att det tar mer en timme att göra det
troligen är de 2 första och de 2 sista pannrader fästa

• Gilla
Arn83
  • Laddar…
A
T tergo skrev:
jag har monterat sådana steg för 25-30 år sedan på några hustak och jag kan lova att det tar mer en timme att göra det
troligen är de 2 första och de 2 sista pannrader fästa
Då ska du nog fundera på om du verkligen ska arbeta med händerna.
är du någorlunda händig så klarar du det på en timme men som jag skrev har du aldrig jgort det förut så max några timmer.

bara putta upp första pannan, häng dit takstegen. fortsätt så.
Är ju inte direkt jobbigt att lossa infästa pannor heller om nu några skulle vara det.

A Aunty skrev:
Då ska du nog fundera på om du verkligen ska arbeta med händerna.
jag har jobbat i som snickare i byggsvängen i nästan 50 år så jag har använt händerna

A
T tergo skrev:
jag har jobbat i som snickare i byggsvängen i nästan 50 år så jag har använt händerna
Det säger väl inget om man är duktig eller inte?

Jag har lagat mat sen jag flyttade hemifrån, men fortfarande usel på det.
någon som är utbildad hantverkare och jobbat lång tid som det och inte kan montera en takstege på några timmar är ju bedrövligt enligt mig.
Men förklarar ju varför yrket dör ut i sverige och andra nationaliteter dominerar nu.

• Gilla
DuckDuck
  • Laddar…
A Aunty skrev:
någon som är utbildad hantverkare och jobbat lång tid som det och inte kan montera en takstege på några timmar är ju bedrövligt enligt mig.
nu var det en timme det handlade om och inte några timmar

A
T tergo skrev:
nu var det en timme det handlade om och inte några timmar
jag skrev några timmar i mitt ursprungliga inlägg.

men säg hur länge det tar istället att montera takstege, ungefär alltså.
Då pratar vi montera stege inte allt från att då går upp på morgonen och klär på dig.

A Aunty skrev:
jag skrev några timmar i mitt ursprungliga inlägg.

men säg hur länge det tar istället att montera takstege, ungefär alltså.
Då pratar vi montera stege inte allt från att då går upp på morgonen och klär på dig.
om det varit i tjänsten hade jag först kört och hyrt en liten alu-ställning och monterat den och sen monterat stegen och monterat ner ställningen och återlämnat den så troligen går där ca 3-4 timmar

A
T tergo skrev:
om det varit i tjänsten hade jag först kört och hyrt en liten alu-ställning och monterat den och sen monterat stegen och monterat ner ställningen och återlämnat den så troligen går där ca 3-4 timmar
haha,

nu vad det ju inte det vi pratatade om, utan hur lång tid tar det att montera takstege.

kan ju inte räkan in körtid för att hyra ställning.
hur lång tid tar det att montera takstege på TS hus?
(inte räkna med köratid, montage av ställning, klä på dig, gå på toa etcetera)

A Aunty skrev:
kan ju inte räkan in körtid för att hyra ställning.
hur lång tid tar det att montera takstege på TS hus?
(inte räkna med köratid, montage av ställning, klä på dig, gå på toa etcetera)
utan det går det inte att montera stegen

sista inlägget från mig, vill inte förstöra TS tråd mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.