Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 411 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 411 inlägg
Tack för alla svar
Som sagt är investeringen endast intressant om fackman godtar stegen för att klättra upp på taket och byta reservdelar till takfläkten vars motor sitter uppe på taket. Placering av takfläkten motor syns på bild. Eftersom den korrekta sidan är täckt med solpaneler får man ta takstegen på andra sidan. Från nock är det cirka 50 cm till fläktens motor.
Skulle hantverkare säga ja till ett sådant uppdrag eller får man fortfarande kalla handen om man sätter upp en stege?
Går monteringen verkligen så snabbt som på en timme? Behöver man inte täta på något sätt så att fukt inte tränger in under takpannorna?
Som sagt är investeringen endast intressant om fackman godtar stegen för att klättra upp på taket och byta reservdelar till takfläkten vars motor sitter uppe på taket. Placering av takfläkten motor syns på bild. Eftersom den korrekta sidan är täckt med solpaneler får man ta takstegen på andra sidan. Från nock är det cirka 50 cm till fläktens motor.
Skulle hantverkare säga ja till ett sådant uppdrag eller får man fortfarande kalla handen om man sätter upp en stege?
Går monteringen verkligen så snabbt som på en timme? Behöver man inte täta på något sätt så att fukt inte tränger in under takpannorna?
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Då ska du nog fundera på om du verkligen ska arbeta med händerna.T tergo skrev:
är du någorlunda händig så klarar du det på en timme men som jag skrev har du aldrig jgort det förut så max några timmer.
bara putta upp första pannan, häng dit takstegen. fortsätt så.
Är ju inte direkt jobbigt att lossa infästa pannor heller om nu några skulle vara det.
Det säger väl inget om man är duktig eller inte?T tergo skrev:
Jag har lagat mat sen jag flyttade hemifrån, men fortfarande usel på det.
någon som är utbildad hantverkare och jobbat lång tid som det och inte kan montera en takstege på några timmar är ju bedrövligt enligt mig.
Men förklarar ju varför yrket dör ut i sverige och andra nationaliteter dominerar nu.
om det varit i tjänsten hade jag först kört och hyrt en liten alu-ställning och monterat den och sen monterat stegen och monterat ner ställningen och återlämnat den så troligen går där ca 3-4 timmarA Aunty skrev:
haha,T tergo skrev:
nu vad det ju inte det vi pratatade om, utan hur lång tid tar det att montera takstege.
kan ju inte räkan in körtid för att hyra ställning.
hur lång tid tar det att montera takstege på TS hus?
(inte räkna med köratid, montage av ställning, klä på dig, gå på toa etcetera)