Har upptäck att mina taksteg suger vatten bakåt och bidrar till en liten rännil av vatten på pappen. Detta sker när det samlas diverse skit på taket (fröer osv.) vid/under taksteg ens stag som går in under pannorna.

Har borstat rent hela taket från mossa i sommar och sprutat på grönfri men nu vid ett skyfall var jag uppe och kollade men och samma problem igen. Följde rännilen uppåt tills jag hittade källan och det låg skit vid det tagsteget.

Ska det vara såhär?
Är takstegen felaktiga/dåliga eller är problemet min relativt låga taklutning som medför detta?
 
Vad har du för taklutning och vad har du för pannor?
 
Det är 14 grader enligt husritning.

Bifogar bilder på pannor/steg.
Är väl "vanliga" 2-kupiga betongpannor. Mjöbäck står det baktill.
 
  • Närbild på svarta, 2-kupiga betongpannor med ett stag och text som förklarar vattenflödet runt staget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarta 2-kupiga betongpannor på ett tak med upplagda steg för takarbete, ljus himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om taklutningen hade varit större hade säkert inte detta hänt, men det hjälper ju inte dig.
Dessutom tror jag att 14 grader är den minsta tillåtna taklutningen för betongpannor.

Det blir svårt att hitta en "vattentät" lösning med befintliga förutsättningar är jag rädd.
Någon typ av tätning där järnet går in under pannan kanske.......
Eller utbyte till en överliggande stege istället......

Tyvärr har jag inga bättre råd att komma med i dagsläget.
Kanske har någon annan värdefulla tips?
Lycka till. :)
 
Tack för svar, lite av samma slutsats jag kommit fram till.

Är väl om det skulle finnas andra sorts taksteg som inte har samma problem.
 
Det är taklutningen som gör att det vid regn blåser in under. Kan du lyfta lite på pannorna som stegfästena ligger under och göra rent, det finns silikon som tål 100 C och lägga en sträng mellan så blir det nog tätt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.