I samband med att jag ska skaffa solceller har jag blivit tipsad om att byta mina 40 år gamla takpannor av betong. Huset ett Myresjöhus är byggt 1981. På den tiden skulle man bara ha plyfa på takstolarna ingen papp, så ströläkt och läkt. jag kommer riva bort all läkt. Men vad tycker ni, om plyfan är frisk är det ok att lägga pappa på den och så läkt, eller bör jag riva även plyfan och lägga råspånt?

Det beror på, har leverantören av taksystemet godkänt det som underlag så kör. Men om inte så bör du byta för att ha en godkänd konstruktion och alla garantier ska gälla.

PS. Ofta är den dålig så du kanske inte ens behöver fundera.

• Gilla
ChristerD
  • Laddar…
H huggan skrev:
Det beror på, har leverantören av taksystemet godkänt det som underlag så kör. Men om inte så bör du byta för att ha en godkänd konstruktion och alla garantier ska gälla.
Kan säga att hitintills har ingen leverantör ens ifrågasatt taket. En som påstår sig vara stor lyssnade inte ens på när jag berättade hur taket är konstruerat.
Över lag tycker jag solcellsföretagen är okunniga om konstruktioner. Det viktiga är att få sälja.

Jag menade inte solcellsmontören utan den som har takets tätskiktssytem.

Men det du säger är ju oroväckande ändå för det måste ju givetvis beaktas. Särskilt bärighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.