Hej!

som många andra i dessa tider har vi gått och blivit med fritidshus (har dock letat och budat på många de senaste åren).

Dock är det inte direkt lite att göra men mer om det en annan gång.

till min fråga, stugans tak är i behov av renovering. Stugan har en senare tillbyggnad som inhyser ”badrummet” där det idag står en mulltoa med luftningsröret genom taket.
Stugans tak har en lutning och tillbyggnaden har en annan lutning.

jag skulle vilja byta ut papptaket och kontrollera skicket på råsponten (det läcker lite in över mulltoan) för att sen uppgradera till ett plåttak.

problemet är att stugans tak har brantare lutning än taket på tillbyggnaden. Vad hade ni gjort? Behållit taklutningarna som de är och bara bytt ut till nytt papptak? Eller - hade ni försökt ändra taklutningen på tillbyggnaden (minus 30-50cm i takhöjd i tillbyggnaden) och lagt ett plåttak som håller lite längre?

• Del av ett hus med rött träpanel och grått papptak, inklusive ett luftningsrör och olik lutning på tillbyggnadens tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fritidshus med röd plåtfasad och två taklutningar, ett med luftningsrör för mulltoa.
    Skapa konto
  • Röd fritidsstuga med oliklutande papptak och luftningsrör över tillbyggnad.
    Skapa konto
  • Rött fritidshus med olika taklutningar och luftningsrör från mulltoa.
    Skapa konto
Redigerat:
Var i landet ungefär? Räknar du med mycket snö på vintern? Jag tycker att taklutningen på tillbyggnaden är väldigt flack.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Var i landet ungefär? Räknar du med mycket snö på vintern? Jag tycker att taklutningen på tillbyggnaden är väldigt flack.
I västra Skåne mellan Röstånga och Ljungbyhed. Så inte så värst mkt snö i dessa trakter.

Ja, viste är det flackt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.