Har ett suterränghus där hela undervåningen har innertak av frigolit som är limmat direkt mot betong.
Nu ska vi bygga två sovrum i gillestugan och min fundering är hur jag lämpligast fäster reglarna i taket: ska jag riva ner frigoliten alternativt skära ”kanaler” för reglarna så att de ligger dikt an mot betongtaket eller kan jag lägga reglarna direkt mot frigoliten och fästa dem med expanderspik?

Har frågat hos både olika bygghandlare samt även svågern som har byggfirma och alla svarar olika. Vissa säger att ta ner/spåra frigoliten medan andra säger att jag kan behålla den och fästa genom frigoliten.

För- och nackdelar med de olika alternativen?

Vi kommer att sätta upp annat innertak någon gång, men det är långt fram i tiden.

Duttarmajster
Jag skulle ta bort frigoliten för att få högre takhöjd och minska brandrisken.
Antar att frigoliten sattes upp när man inte använde källaren för boyta för att spara lite på uppvärmningen.
Alternativt att man hade replokal i källaren.
Nu vill ni ju ha isoleringen mot golvet inte mot taket. Betongbjälklag bör ju ljudisolera tillräckligt mellan vångingsplan.

Duttarmajster Duttarmajster skrev:
Jag skulle ta bort frigoliten för att få högre takhöjd och minska brandrisken.
Antar att frigoliten sattes upp när man inte använde källaren för boyta för att spara lite på uppvärmningen.
Alternativt att man hade replokal i källaren.
Nu vill ni ju ha isoleringen mot golvet inte mot taket. Betongbjälklag bör ju ljudisolera tillräckligt mellan vångingsplan.
Takhöjden påverkas inte så mycket eftersom frigoliten bara är ca 15mm.

Frigoliten sattes upp när huset byggdes i mitten på 60-talet och alla 4 sovrum, badrum, tvättstuga, förråd och gillestuga är på nedervåningen. Det är bara kök, vardagsrum, allrum samt en liten panik-toa och klädkammare på övervåningen.
Så innertaket i frigolit är inget som satts upp i efterhand och den sitter i alla rum inkl. badrummet.

Duttarmajster
Ok jag skulle ändå riva bort frigoliten för att enklare fästa reglarna och igen, om det börjar brinner så vill man inte ha frigolit i taket.

Bara att fästa reglarna genom isoleringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.