Allt du gör på exteriören av din bil kommer att förändra luftmotståndet.
Tex: takräcke, takbox, öppen baklucka, öppna fönster.
Vinterdäck, inspirerad körning, släpkärra kommer påverka negativt på bränsleförbrukningen.
Nu skiljer vi på luftmotstånd och bränsleförbrukning.

Ditt takräcke kommer öka luftmotståndet, så är det bara! Sen kan vi fundera över hur mycket. I farter under 60kmh gissar jag att det inte är mätbart i kronor och ören, över 200kmh kommer det definitivt vara mätbart.
Hur mycket ditt takräcke kostar per månad är fel väg att uttrycka sig, vad det kostar per mil är mer korrekt.
Ett normalt takräcke på en normal bil ökar bensinkostnaden ytterst lite, men den ökar.

Du behöver inte bekymra dig om den lilla bränsleökningen, den kan du lätt spara in på att köra smartare, sänka hastigheten, rulla fram till stopp, höja däckstrycket( du verkar ju vara en försiktig person), vara sparsam med AC osv.

Den som försöker slå mig på fingrarna här är välkommen då jag under 10 års tid jobbat med vindtunnelprov i hela Europa.
 
Well, folk säger att det drar mycket mer bensin med takräcke. Det drar lite mer.
Personligen tycker jag det känns lite skumt. Visst drar det mer, men det känns mer som något i klass med att skaffa bredare däck, höja frigången eller ha husvagnsbackspeglar än en riktig bensintjuv (typ AC, som är törstig så in i helsike). Helt rätt.
Troligen ännu mindre, eftersom det ligger i lä bakom uppsvepet från vindrutan. Lite googlande visade bara samma faktoid upprepad gång på gång, ingenstans hittade jag någon vetenskap som kunde bekräfta eller förkasta den. Hastigheten ökar kring karossen så backspeglar och takräcken är bensintjuvar.
Hela tiden samma fras upprepad, utan någon uppbackning. Inte ens Trafikverket eller VTI hade någon vetenskap att länka till. För mig stinker det modern myt lång väg. Det finns så många parametrar så ingen har nog provat det, men det är en sann myt i de flesta fall.


Så, är det någon som vet om det faktiskt finns någon vetenskap på ämnet? Det finns en massa litteratur i ämnet, men just takräcken är nog inte så hett. Biltillverkarna har siffror på sina orginalräcken, men dom skryter man nog inte med.
 
Workingclasshero skrev:
höja däckstrycket( du verkar ju vara en försiktig person)
Försiktiga personer kör väl med lågt däcktryck mtp greppet?
 
M
Nyfniken skrev:
Försiktiga personer kör väl med lågt däcktryck mtp greppet?
Om du ska köra off-road ja.

På asfalt får du sämre bromssträcka och en ökad risk för vattenplaning.
 
ett råd. åk till närmaste truckstop. fråga om nån ska din väg. ligg sen efter i "suget" sparar pengar.,även på semesterresa.alla blir glada. eller köp en riktig bil från USA med v-8. och känn dig fri från alla "jantar"
 
bigbula skrev:
membranet på en trumpet
Off topic: Nu har jag bara spelat trumpet i 30 år, men jag har aldrig hört talas om ett membran på en trumpet. Vill du förklara mer ingående vad du menar?
On topic: jag är övertygad om att takräckstillverkarna, typ Thule, har siffror på hur stor påverkan räckena har. Men det är nog inte positiv reklam.
 
-RB- skrev:
Off topic: Nu har jag bara spelat trumpet i 30 år, men jag har aldrig hört talas om ett membran på en trumpet. Vill du förklara mer ingående vad du menar?
On topic: jag är övertygad om att takräckstillverkarna, typ Thule, har siffror på hur stor påverkan räckena har. Men det är nog inte positiv reklam.
Tror inte det är nån på det här forumet som tar bigbula seriöst... Han är ju visserligen raketforskare och har säkert ett dussin doktorstitlar.
 
carlbanan skrev:
Tror inte det är nån på det här forumet som tar bigbula seriöst... Han är ju visserligen raketforskare och har säkert ett dussin doktorstitlar.
Fast ingen skifttangent. :p
 
  • Gilla
carlbanan
  • Laddar…
jag spelar inte trumpet. ljudet som uppstår låter som en luftström som passerar ett membran. spelar bara ett instrument. ensträngad luta.med solid hals. fundera på det.
 
ja diskutera över ovensentligheter kan göras i eoner. allt utanför bilens syfte i vindtunnel är motstånd. vem bryr sig. om takräcken. backspeglar mm. dra upp dragkrok också. påverkar downforce. skärp er. byt bil i stället. köp från indien eller kina. billigt. men tyvärr kan man inte flasha för grannar o. polare. flashfaktorn är hög i svenska villaområden , men köp då en riktig bil. ingenting som spottas ut. som alla andra har. blir nog bra. så länge det finns får & fåraherdar.
 
Suck...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Ett enkelt sätt är att räkna på det resulterande luftmotståndet, ta bredden gånger höjden på bilen som ger en area, räkna sedan arean på takräcket och ta fram faktorn relativt mot bilen. Ta sedan den faktorn i bränsleförbrukningen.
Det blir inte exakt, men i närheten.
(Nu spekulerar jag vilt, aerodynamik är inte mitt område då jag oftast räknar på hållf.)
Ps "bigbula" är en rolig prick... ds

Edit: Jag funderade vidare...
Om man räknar alla faktorer som resulterar i bränsleförbrukning, och om man enbart ser till aerodynamik så kan aldrig bränsleförbrukningen bli lägre än areafaktorn som takräcket ger. Så räkna enligt ovan så har du den minst ökade bränsleförbrukningen med takräcke.

Edit 2: bahhh jag målar in mig i ett hörn...
Man måste ju veta vad luftmotståndet ger i den totala bränsleförbrukningen...
Men hastigheten måste resultera momentant vid vindstilla.
Komplext!
 
Redigerat:
jag ska döda mig själv nu i detta ämmne. Behåll takräcke på, så länge det inte stör dig. Bensinkostad är knappt mätbar. räcker du köper en tidning, så är kostnaden likvärdig.om TSV. där sitter gubbar som Typ. Claes tingvall och hans underhuggare.är teknokrater av värsta sort. han fick bla. sparken från TSV förr av Ullrica messing för hur han skötte sitt jobb. fanskapet är tyvärr tillbaka via kontakter .Åker volvolimo. med chaufför. skattebetalares bekostnad.alla är inte både teoretiker och tekniker, men har du mod så köp en bil som är veteran. en liten protest mot skatt, teknokrater och egenkära politiker, som väntar in sin livstidspension, fast du får jobba.
 
Ett enkelt sätt är att räkna på det resulterande luftmotståndet, ta bredden gånger höjden på bilen som ger en area, räkna sedan arean på takräcket och ta fram faktorn relativt mot bilen. Ta sedan den faktorn i bränsleförbrukningen.
Det blir inte exakt, men i närheten.
(Nu spekulerar jag vilt, aerodynamik är inte mitt område då jag oftast räknar på hållf.)
Nja, riktigt så lätt är det inte. Det blir ett uppsvep från vindrutan som lyfter luften som strömmar in mot taket, och det kan eventuellt lägga takräcket nästan i lä. Ungefär som de där luftgardinerna man ofta har i butiksentréer och sånt för få en barriär mellan varm och kall luft.

Aerodynamik är krångligt.
 
Troberg skrev:
Nja, riktigt så lätt är det inte. Det blir ett uppsvep från vindrutan som lyfter luften som strömmar in mot taket, och det kan eventuellt lägga takräcket nästan i lä. Ungefär som de där luftgardinerna man ofta har i butiksentréer och sånt för få en barriär mellan varm och kall luft.

Aerodynamik är krångligt.
Nja, taket blir inte en difusor, det skulle innebära att det blir tryckfall över taket.
Då skulle du få en "upforce". Snarare ett litet övertryck över taket som resulterar i ett högre luftmotstånd över takräcket.
Då borde min teori tidigare vara applicerbar, i minst ökad bränsleförbrukning, om man känner till hur luftmotståndet resulterar i den totala bränsleförbrukningen. Det är ju det som är "kruxet" att räkna ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.