Men nu är det ju inte EN nisse på nätet som har testat utan flera. Och de har kommit fram till liknande resultat.

Hittar du nån som kommit fram till annat resultet är det kanske dags att börja ifrågasätta, men sunt förnuft säger ju att om aerodynamiken försämras så SKA bensinförbrukningen bli högre.
 
Jag har precis kört en långkörare med vår Avensis med originalräcken. Samma resa som i fjol, men nu med takräcke just för att jag var för lat att ta av dem.

I fjol: 0.64 l/mil
I år: 0.66 l/mil

Möjligtvis en marginell höjning, men helt klart inom felmarginalen.
 
Om du låter den sitta på så tillkommer stöldrisken, även om den är krånglig att demontera så finns det folk som gör sånt också.
Jag har försäkring.

Hittar du nån som kommit fram till annat resultet är det kanske dags att börja ifrågasätta, men sunt förnuft säger ju att om aerodynamiken försämras så SKA bensinförbrukningen bli högre.
Högre, ja, men hur mycket högre? Ger luftmotståndet större bensinförbrukning än, låt säga, bredare och större döck? Behöver man bry sig, eller är det bara intressant ur teoretisk synvinkel? Är det ett problem för alla bilar, eller bara småbilar? De tester jag sett har varit på småbilar med i stort sett gräsklipparmotorer, och det behövs ganska lite extra motstånd för att en sådan motor ska komma upp i ett mycket ineffektivare arbetsområde, medan en motor som har mer att ge knappt ens märker det.

Det jag vill veta är om jag behöver bry mig. Gör det några tior eller tjugor i månaden så skiter jag i det.

Jag har haft lasthållare med vingprofil konstant på v70. Låter inget drar inte mer soppa. (Nu drar ju den massor så jag märker ingen skillnad iaf). Hittade först snygga på nätet för 2500, sen såg jag att Bilia sålde exakt likadana för 1600 kr. (De passar typ alla bilar med rails) [länk]
Intressant, men nu har jag redan köpt. Dessutom, Honda CRV i min årsmodell är tydligen lite speciell när det gäller fästena.

Jag har precis kört en långkörare med vår Avensis med originalräcken. Samma resa som i fjol, men nu med takräcke just för att jag var för lat att ta av dem.

I fjol: 0.64 l/mil
I år: 0.66 l/mil

Möjligtvis en marginell höjning, men helt klart inom felmarginalen.
Låter som en höjning av en magnitud som skulle kunna förklaras av äldre (och därmed tyngre) kids och en "kraftigare benstomme" hos föraren... ;)

Eller, helt enkelt, annat väder (temperaturen påverkar motorns effektivitet och hur mycket AC man använder, vinden spelar roll) eller några omkörningar till.
 
Jag provade att skruva bort de originalmonterade takräckena med slimmad profil på min Seat Cordoba Vario Tdi (Polokombi med 110hk dieselmotor). Det var efter ett par tusen mil, och syftet var att få ner förbrukningen lite. Men icke, låg konstant på 0,55 både innan och efter.
 
hahalj
Har Thule Aero monterat periodvis på min opel insignia 160hk diesel, märker då ingen skillnad alls i förbrukningen. Kör motorvägsfart till jobbet varje dag, medelförbrukningen mellan tankningar ligger enligt färddatorn på 0.56 oavsett räcke eller ej.
 
verkar ha en avancerad bil . takbågar + 24 delar. takräcket har du väl köpt för att frakta något. va du än sätter upp så ökar ju motståndet så va är problemet. eller köpt takräcke för att se bra ut på bilen lite flashigt. om det är för dyrt, köp en 30-år gammal diesel bil veteran och kör på "skeppardiesel" eller 4.50.kr ryssdiesel. alt. en riktig bil med stor v-8.
 
ribbones skrev:
Jag har haft lasthållare med vingprofil konstant på v70. Låter inget drar inte mer soppa. (Nu drar ju den massor så jag märker ingen skillnad iaf). Hittade först snygga på nätet för 2500, sen såg jag att Bilia sålde exakt likadana för 1600 kr. (De passar typ alla bilar med rails) [länk]
Jag har ett takräcke som ribbones nämner. Det låter jag alltid sitta på, för där märker jag ingen större skillnad i bränsleförbrukningen samt att dom är väldigt tysta -det bästa takräcke jag haft.

Däremot så har jag haft "vanliga fyrkantsprofiler" med klumpiga fästen för railsen tidigare på diverse olika bilar. Där vill jag påstå att förutom det katastrofala oljudet så har mina bilar dragit dryga decilitern mer per mil i högre hastigheter med takräcke än utan.

Jag har även noterat att dieselbilarna jag haft verkar påverkas mindre av ett takräcke än dom bensindrivna som jag haft. Hur detta kan komma sig vet jag inte. Detta är inte heller en vetenskaplig undersökning utan mina helt egna subjektiva reflektioner.

MVH

Anders
 
bigbula skrev:
verkar ha en avancerad bil . takbågar + 24 delar. takräcket har du väl köpt för att frakta något. va du än sätter upp så ökar ju motståndet så va är problemet. eller köpt takräcke för att se bra ut på bilen lite flashigt. om det är för dyrt, köp en 30-år gammal diesel bil veteran och kör på "skeppardiesel" eller 4.50.kr ryssdiesel. alt. en riktig bil med stor v-8.
Var får man tag på sådan diesel?
 
Andy78 skrev:
Var får man tag på sådan diesel?
Jet A1?

Flygplansmekanikerna tömmer planen på soppa vid de större checkerna.
 
nikasp
Min X3 och en äldre Astra drog ungefär 1 dl mer diesel/bensin med takräcke och en Pacline 80 takbox. Det var riktigt långa körningar på ca 200 mil med båda bilarna.
 
Troberg skrev:
Om du låter den sitta på så tillkommer stöldrisken, även om den är krånglig att demontera så finns det folk som gör sånt också.


Jag har försäkring.
Tror inte tjyvarna bryr sig om att du har försäkring :p Fast jag förstår vad du menar, men hur roligt är det med det extraarbete som tillkommer efter en stöld.
 
dieselmotorer har högre vridmoment. påverkas inte på samma sätt av tyngd eller motstånd. sk."fyrkantrör" takräcken är som membranet på en trumpet. hade de varit vridna ett halft varv i tillverkningen slipper man oljud.
 
skaffa kontakter i typ. murmansk, kalliningrad, eller polare som är yrkesfiskare. möt upp utanför terriotalgränsen och betala med dollar eller evro. brukar inte sälja under 4-5 cubik per gång. de är ute på långtidfiske atlanten. norra afrika mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.