268 läst ·
6 svar
268 läst
6 svar
Takplafond med skruv mot tak
Hej
Det finns många takplafonder med led men de måste skruvas platt mot taket. Jag har en äldre takkrok som är fast hur gör jag då? Finns det adaptrar? Har sett någon led plafond för krok men de är svindyra!
Det finns många takplafonder med led men de måste skruvas platt mot taket. Jag har en äldre takkrok som är fast hur gör jag då? Finns det adaptrar? Har sett någon led plafond för krok men de är svindyra!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det är IMHO en riktigt dålig idé att skruva bort ett lamputtag. Gör inte det. Dels är det behörighetskrävande och dels kräver det kunskap och rätt materiel. Det kan lätt bli väldigt dåligt.
Montera en stickpropp på armaturen och placera den över eller vid sidan om lamputtaget.
Montera en stickpropp på armaturen och placera den över eller vid sidan om lamputtaget.
Över hade varit snyggast men då behövs väl en adapter/distans som fästs mot kroken och som sedan lampan skruvas i.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag har inte sett din plafond för att kunna svara. Gammalt uttag innebär centrumkrok och den äldre typden av lamputtag som sticker ut en del? Om plafonden är tillräckligt djup så kanske det går att få till något.
Men i grunden har du ett lamputtag avsett för lampor med krok. Vill du ha något annat så är det ett jobb för en elfirma.
Men i grunden har du ett lamputtag avsett för lampor med krok. Vill du ha något annat så är det ett jobb för en elfirma.
Jag tror att kroken är ett Svenskt påhitt så alla lampor som man kan köpa för detta kommer från Sverige och därför är dyra. Europa har säkert annat och vi är en liten marknad. De nya kontaktdonen är förmodligen från EU. En bekant har en 3D skrivare så det kanske går att designa en adapter, vem vet? De billiga led plafonderna är väldigt lätta. Småhus från 90talet har ofta uttagen på väggen nära taket så en kabel får dras ut till lampan så problemet finns inte där.Bo.Siltberg skrev:
Jag har inte sett din plafond för att kunna svara. Gammalt uttag innebär centrumkrok och den äldre typden av lamputtag som sticker ut en del? Om plafonden är tillräckligt djup så kanske det går att få till något.
Klicka här för att svara