Jag har installerat skjutdörrar som har en stålbalk som överliggare. Försöker nu installera 18mm trä-smyg mot stålbalken. Jag använder skruvar (4.8 x 32mm) enligt bilden nedan, har förborrat balken med 4mm och även förborrat träet halvvägs med 10mm då jag vill dölja muttern. Jag kommer ingenstans. Oftast så trycker skruven ut träet.
Jag såg på YouTube att någon utförde exakt samma sak, men med skruvar som dessa:
Fel skruvar eller gör jag något fel? Kör skruvdragaren på låg hastighet med hög kraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag såg på YouTube att någon utförde exakt samma sak, men med skruvar som dessa:
Logga in
Skapa konto
Fel skruvar eller gör jag något fel? Kör skruvdragaren på låg hastighet med hög kraft.
Tryck lagom och öka hastigheten.
Har du förborrat så borde det inte vara några bekymmer, men kommer ta dagar om du kör på lägsta hastigheten.
Ja och du kommer dra trät mot dig, annars får du lämma fast det ordentligt först eller förborra det också
Har du förborrat så borde det inte vara några bekymmer, men kommer ta dagar om du kör på lägsta hastigheten.
Ja och du kommer dra trät mot dig, annars får du lämma fast det ordentligt först eller förborra det också
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 389 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 389 inlägg
Dom skruvar du visar är i första hand till lite rejälare plåt men inte balk i den mening jag tänker på.
Balkskruv som är gjort för tjockare gods liknar mer en borr, gängtapp och skruv allt i ett.
Det ska stå på förpackningen vilken godstjocklek dom ska klara av.
Balkskruv som är gjort för tjockare gods liknar mer en borr, gängtapp och skruv allt i ett.
Logga in
Skapa konto
Det ska stå på förpackningen vilken godstjocklek dom ska klara av.
Borra ett 4 mm hål i balken så borde det gå bra.Y yehor skrev:Jag har installerat skjutdörrar som har en stålbalk som överliggare. Försöker nu installera 18mm trä-smyg mot stålbalken. Jag använder skruvar (4.8 x 32mm) enligt bilden nedan, har förborrat balken med 4mm och även förborrat träet halvvägs med 10mm då jag vill dölja muttern. Jag kommer ingenstans. Oftast så trycker skruven ut träet.
[bild]
[bild]
Och precis alla som skruvat i plåt eller balk och INTE går runt med huvudet underarmen utan faktiskt använder det vet att man drar liksom inte 6mm balk med en sån med nån större finess eller framgång.J Jorel03 skrev:
Du vet jävligt mycket... några inlägg upp fattade du inte ens varför trät drog och hänvisade till att det redan var borrat 10mm. Det finns konstruktionsskruv/vingskruv som har en inbyggd fräs för frigångsfräsning, du noterar säkert att den skruven TS hänvisar till inte har det.
Konstruktions/vingskruvar med betydligt mer borrkapacitet brukar vara specade upp till ca 4mm stål i normalfallet, det går säkert att borra 1mm till ibland innan spetsen smälter. Skruven TS använder kallas vanligtvis montageskruv och har ett helt annat pris, en helt annan härdning och en plåtkapacitet på 0,8-2mm ungefär.
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Fullt skaft på dragaren och tryck utav hel... Så går det säkert med den skruv du har.
Om inte:
https://www.ahlsell.se/products/infastning/borrande-gangpressande-skruv/vingfrasskruv/499179
Om inte:
https://www.ahlsell.se/products/infastning/borrande-gangpressande-skruv/vingfrasskruv/499179
Logga in
Skapa konto