Jag har installerat skjutdörrar som har en stålbalk som överliggare. Försöker nu installera 18mm trä-smyg mot stålbalken. Jag använder skruvar (4.8 x 32mm) enligt bilden nedan, har förborrat balken med 4mm och även förborrat träet halvvägs med 10mm då jag vill dölja muttern. Jag kommer ingenstans. Oftast så trycker skruven ut träet.

1776924553946.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag såg på YouTube att någon utförde exakt samma sak, men med skruvar som dessa:
1776924674221.png
Skapa konto

Fel skruvar eller gör jag något fel? Kör skruvdragaren på låg hastighet med hög kraft.

• 1776924638334.png
    Skapa konto
Tryck lagom och öka hastigheten.
Har du förborrat så borde det inte vara några bekymmer, men kommer ta dagar om du kör på lägsta hastigheten.

Ja och du kommer dra trät mot dig, annars får du lämma fast det ordentligt först eller förborra det också

J
Du behöver inte förborra med självborrande skruv 👌

• Wow
zwennebanan
  • Laddar…
Kolla rekommenderad maxtjocklek på godset för skruven. Bara för att det är borrspets betyder det inte att det klarar din balk.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Du behöver förborra hela vägen i träet med så stor dimmension att gängerna ej tar i träet.

• Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Exakt, vingskruven gör det själv men den du har måste du se till att skruven inte biter i träet

J
S sblixten skrev:
Du behöver förborra hela vägen i träet med så stor dimmension att gängerna ej tar i träet.
Han har ju förborrat med 10 mm. Skruven är 4.8mm 🤦🤦

• Wow
zwennebanan
  • Laddar…
Rickard.
Dom skruvar du visar är i första hand till lite rejälare plåt men inte balk i den mening jag tänker på.

Balkskruv som är gjort för tjockare gods liknar mer en borr, gängtapp och skruv allt i ett.

7-f-7-8-7f785598cfaa3e06501a4be3e5a4473a48bb6636_balkskruv-415x415.jpg
Skapa konto

Det ska stå på förpackningen vilken godstjocklek dom ska klara av.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
J Jorel03 skrev:
Du behöver inte förborra med självborrande skruv 👌
Dom funkar på tunnare matrial men inte i balkar.

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Y yehor skrev:
Jag har installerat skjutdörrar som har en stålbalk som överliggare. Försöker nu installera 18mm trä-smyg mot stålbalken. Jag använder skruvar (4.8 x 32mm) enligt bilden nedan, har förborrat balken med 4mm och även förborrat träet halvvägs med 10mm då jag vill dölja muttern. Jag kommer ingenstans. Oftast så trycker skruven ut träet.

[bild]

Jag såg på YouTube att någon utförde exakt samma sak, men med skruvar som dessa:
[bild]

Fel skruvar eller gör jag något fel? Kör skruvdragaren på låg hastighet med hög kraft.
Borra ett 4 mm hål i balken så borde det gå bra.

• Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J Jorel03 skrev:
Han har ju förborrat med 10 mm. Skruven är 4.8mm 🤦🤦
Ja, men enbart halvvägs och det är ju för att hela skruvskallen ska få plats om jag förstått ts rätt.
Resterande del av träet avser jag.

• Gilla
närsom och 1 till
  • Laddar…
K
Om det nu är en balk och inte bara tunn plåt/järn så är det fel skruv. Visst, självborrande spets men knappast för 6mm tjockt gods i en stålbalk. Använd m-gängad skruv med låsmutter istället

• Gilla
Bothnia
  • Laddar…
F
J Jorel03 skrev:
Har du seriöst noll koll, eller är du bara rejält okunnig? Varför tror du att det är en borrspets på skruvarna? 🤦

På riktigt mannen. Börjar bli rejält löjligt nu.

Har skruvat upp tillräckligt med plåtfasad och ställningar i balkar och pelare, så ...
Och precis alla som skruvat i plåt eller balk och INTE går runt med huvudet underarmen utan faktiskt använder det vet att man drar liksom inte 6mm balk med en sån med nån större finess eller framgång.

Du vet jävligt mycket... några inlägg upp fattade du inte ens varför trät drog och hänvisade till att det redan var borrat 10mm. Det finns konstruktionsskruv/vingskruv som har en inbyggd fräs för frigångsfräsning, du noterar säkert att den skruven TS hänvisar till inte har det.

Konstruktions/vingskruvar med betydligt mer borrkapacitet brukar vara specade upp till ca 4mm stål i normalfallet, det går säkert att borra 1mm till ibland innan spetsen smälter. Skruven TS använder kallas vanligtvis montageskruv och har ett helt annat pris, en helt annan härdning och en plåtkapacitet på 0,8-2mm ungefär.

• Gilla
sblixten och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag hade övervägt att limma dit träbiten.

Vill man inte att balken ska vara hel och inte släppa in väta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.