Postade denna fråga under "kök" men den kanske passar bättre här ??? ::)


Hej !

Har en fundering !

Om man har en takmonterad fläkt, är det ett krav att "fläktrören" går spikrakt uppåt & ut, eller kan man dra kanalerna ett par-tre meter åt sidan & sedan ut !?
Förstår Ni vad jag menar ?

Jag har befintliga kanaler, men vill flytta spisen & göra en köksö & tänkte då att man kanske kunde nyttja befintliga takgenomföringar, eftersom detta finns sedan tidigare...

Någon som vet vad det finns för regeler och/eller rekomendationer !?

Tack på förhand
 
Du får ökade tryckfall pga fler böjar och längre rör. Om det är ett broblem beror ju av fläkten och kanalerna i övrigt.

För övrigt så måste kanaldragningen uppfylla brand- och täthetskrav.
 
Tanken var att sätta en kanalfläkt i röret uppe på vinden som komplement till den i själva flälkten...är det helt fel ?

Vem ska man fråga om sånna här saker?
Dom som säljer fläktarna/kåporna verkar ju inte direkt kunniga på det "tekniska" tyvärr :-(
 
snurran skrev:
Tanken var att sätta en kanalfläkt i röret uppe på vinden som komplement till den i själva flälkten...är det helt fel ?

Vem ska man fråga om sånna här saker?
Dom som säljer fläktarna/kåporna verkar ju inte direkt kunniga på det "tekniska" tyvärr :-(
Fungerar det också men skall vara brandsäkert och rensbart/åtkommligt för sotaren.
Finns brandklassade fläktar hör med sotaren om han kräver A15 eller A30 det verkar skilja mellan olika distrikt. Här vill dom ha A15 i kök och A30 på vinden upp till huv/fläkt..
Steffe
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.