Håller på att göra i ordning ett rum 10x4 meter för hemmabio, pingis (med bort-rullbart bord...) och lite andra aktiviteter. Bilden ska projiceras mot en duk på en av kortväggarna. Jag har kikat på Benq W1070 och uppfattar att den ska sättas på mellan 3 - 5 meters avstånd från duken.

Rummet har 240 cm takhöjd och jag antar att projektorn kommer behöva hänga ner en bit för att visa bilden rätt. Dvs projjen riskerar väl att förstöra pingisspelandet, och att man slår i den när pingisbordet är undanställt. Samtidigt tror jag inte det är en bra lösning att bära fram projektorn varje gång det ska bli filmvisning. Då blir det kanske att man ser på TV:n istället. Dvs jag vill ha en fast installation.

Finns det kanske något takfäste för projektorer med teleskop eller liknande så att projjen kan tryckas upp mot taket när den inte används? Nån som byggt något eget och har tips?

L
Jag har en w700 takmonterad. Inga problem att sätta den horisontellt monterad i taket. Jag har 2.60 i takhöjd. Den projicerar bilden nedanför projen per default. Min sitter på ca 5 meters avstånd. Kolla benqs hemsida där finns ett program man kan använda för att testa olika placeringar.

Redigerat:
L
Den har inte lensshift

En projektorhiss då?
Dyrt men väldigt lyxigt och löser dina problem.

snaggletooth skrev:
Projektorn kan monteras dikt tak, finns nog knappt någon projektor som inte kan monteras så.
Se manual [länk]
Mm... Jag tror förstås också att de flesta projektorer kan monteras relativt nära taket. Frågan är ju bara sen var duken sitter och hur bilden kan projiceras mot den från projektorns placering. Som jag fattat kan Lensshift för den här modellen användas vertikalt, men max 10-15% av bildytan. Dvs. en taknära montering av projektorn kan medföra att jag måste ha en mindre duk och/eller att jag måste sätta duken relativt sett högre än jag tänkt?!

Därutöver kan man också vinkla själva projektorn (neråt) och använda Keystone för att korrigera hur detta påverkar bildförhållandet (sneda sidor). Men att Keystone inte ska vara bra?!

Var det så du menade, montering dikt tak, vinklat, och keystone för att parera?

Raskus skrev:
En projektorhiss då?
Dyrt men väldigt lyxigt och löser dina problem.
Mmm... Googlade på projektorhiss, och det var nåt sånt jag tänkt. Fast inte nödvändigtvis med motor. Och ffa inte så dyrt :(
Hittade dock också ett stativ, Vivibright, som verkar vara så att man drar ner projektorn då man ska använda den. http://www.ice-shop.se/vivibright-cm01-p-1506.html

• Gilla
Markus Harald
  • Laddar…
bjogul skrev:
Mm... Jag tror förstås också att de flesta projektorer kan monteras relativt nära taket. Frågan är ju bara sen var duken sitter och hur bilden kan projiceras mot den från projektorns placering. Som jag fattat kan Lensshift för den här modellen användas vertikalt, men max 10-15% av bildytan. Dvs. en taknära montering av projektorn kan medföra att jag måste ha en mindre duk och/eller att jag måste sätta duken relativt sett högre än jag tänkt?!

Därutöver kan man också vinkla själva projektorn (neråt) och använda Keystone för att korrigera hur detta påverkar bildförhållandet (sneda sidor). Men att Keystone inte ska vara bra?!

Var det så du menade, montering dikt tak, vinklat, och keystone för att parera?
Ja, har själv monterat min proj. så och korrigerat med keystone, men att det skulle bli någon försämring kan i varje fall inte jag se.

snaggletooth skrev:
Ja, har själv monterat min proj. så och korrigerat med keystone, men att det skulle bli någon försämring kan i varje fall inte jag se.
Vanligtvis menar man med "keystone" att bilden "knäcks" digitalt, alltså att man justerar för eventuella geometriska strålgångsdistorsioner genom att "motdistordera" bilden som läggs ut på projektorns bildyta. "Lens Shift" handlar om att geometriska strålgångsdistorsioner kan kompenseras av strålgången själv, dvs upplösningen på bilden i alla dimensioner är fortfarande maximal, vilket inte är fallet med Keystone...

D09
snaggletooth skrev:
Kan inte se att det blir sämre kvalité på min heller när jag kör keystone.

Köpte universalfäste och hänger ner från taket, låter oftast bildens ovankant ligga i linje med proj. Lins.
Rummet är ca 5,5 meter, avstånd duk och proj ca 4,5-5 meter

Senast vinklade jag dock ner den betydligt och korrigerade med keystone och det funka fint :)

Ps. ( OT ) Rekommenderar att köra " Lone Ranger" på duken ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.