BirgitS
Inte behöver du en elektriker för att sätta fast en lampa, det klarar du själv med lite hjälpa här i forumet :)
När det är dags att flytta in så laddar du upp bilder på hur det ser ut i taket och på lampan (eller länkar till den sidan i butiken).

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Det finns 2 varianter.
Beroende på hur gammal elinstallation är.

1. Kronkoppling = 2 tändtrådar + 1 nolla (”retur”) då har du troligen en brytare vid ingången till rummet med 2 knappar.
Detta är vanligt före 1980.

2. Nyare el = 1 tändtråd 1 nolla 1 skyddsjord
Ibland kan färger på trådar ge en vink vilket det är.

AnneFi
D Dilato skrev:
Ta en bild, för jag fattar inte vad du menar exakt.
Ett hål i taket med synliga elektriska ledningar och anslutning. Oavslutad eller skadad installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här menar jag inte är så snyggt.
Min taklampas kopp lär inte dölja hela den härligheten

AnneFi
BirgitS BirgitS skrev:
Inte behöver du en elektriker för att sätta fast en lampa, det klarar du själv med lite hjälpa här i forumet :)
När det är dags att flytta in så laddar du upp bilder på hur det ser ut i taket och på lampan (eller länkar till den sidan i butiken).
Närbild av en svart plastdetalj, eventuellt del av en elektronisk apparat, med kablar och en textetikett.
Skapa konto

Min lampa har en plugg. Passar inte riktigt med trådarna i taket

BirgitS
Den lampan är just nu avsedd för takuttag. Antingen att du sätter upp ett takuttag eller att du tar bort lampproppen och ansluter trådarna till trådarna i taket med hjälp av sockerbiten som finns där.

Hela hålet i taket måste täckas på något sätt. Hur stort är hålet jämfört med lampans kopp?

Den lampan är FI-märkt ( dom 2 fyrkanterna i varandra) vilket betyder att höljet är i plast och därmed dubbel isolerande, jämfört med en lampa i metall som inte kan vara dubbelisolerad.
Lampan har bara 2 ledare brun och blå dessa kopplas i kopplingsplinten brun( tändtråd) och blå( nollan) den gul/gröna skyddsjord används inte till en dubbelisolerad lampa.

AnneFi
L Leif i Skåne skrev:
Den lampan är FI-märkt ( dom 2 fyrkanterna i varandra) vilket betyder att höljet är i plast och därmed dubbel isolerande, jämfört med en lampa i metall som inte kan vara dubbelisolerad.
Lampan har bara 2 ledare brun och blå dessa kopplas i kopplingsplinten brun( tändtråd) och blå( nollan) den gul/gröna skyddsjord används inte till en dubbelisolerad lampa.
Jag tror jag tar kontakt med en elektriker. Är inte alls sugen på att klippa sönder lampor bara för att.
I vardagrummet hänger bara två trådar från taket.
Varför hoppar man över jorden i vissa rum?
Spelar det någon roll vilken lampa mansätter där?

BirgitS
Vad tror du om att sätta upp ett takuttag själv med forumets hjälp?

Om bara vissa rum har jordade vägguttag och jord till taklampan så kan det bero på att man har bytt ut elledningarna i de rummen. Det var först en bit in på 90-talet som det blev krav på att alla uttag ska vara jordade.

Om det i vardagsrummet inte heller finns några jordade vägguttag får du ha vilken lampa som helst i vardagsrumstaket.

AnneFi
BirgitS BirgitS skrev:
Vad tror du om att sätta upp ett takuttag själv med forumets hjälp?

Om bara vissa rum har jordade vägguttag och jord till taklampan så kan det bero på att man har bytt ut elledningarna i de rummen. Det var först en bit in på 90-talet som det blev krav på att alla uttag ska vara jordade.

Om det i vardagsrummet inte heller finns några jordade vägguttag får du ha vilken lampa som helst i vardagsrumstaket.
Jag tror att det är en hyresrätt och jag inte vill ha ansvaret för en eventuell olycka. Även om jag tror att jag hade klarat av det.

Det finns inga jordade uttag alls i lägenheten mer än två i köket. Helt plötsligt undrar jag varför man dragit en jord just till lampan i taket i ett av sovrummen.

AnneFi
Får det ens lov att vars jord i ett uttag i ett rum? Är det okej för att det är i taket?

Nej, det har aldrig varit tillåtet att bland jordade och ojordade uttag i ett och samma rum, förutom kök/matplats där köket alltid ska ha jordade uttag å matplatsen har fram till ca -94 fått ha ojordade uttag, men under förutsättning att det är tillräckligt långt avstånd mellan.

AnneFi
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det har aldrig varit tillåtet att bland jordade och ojordade uttag i ett och samma rum, förutom kök/matplats där köket alltid ska ha jordade uttag å matplatsen har fram till ca -94 fått ha ojordade uttag, men under förutsättning att det är tillräckligt långt avstånd mellan.
Men på bilden som jag la upp var det väl jord?
Bäst att ta upp det också med hyresvärden då.. känner mig som den sämsta hyresgästen och de ångrar nog att de lät mig flytta in

AnneFi
Röd vägg, vit eluttag, skadad golvlist, hörn av rum, korkgolv.
Skapa konto

Uttagen

Det är mysko att det bara är en enda gulgrön tråd fastän det är tre/fyra blåa & svarta trådar i takdosan.
Detta kan vara en indikation på att den gulgröna tråden används som tändtråd, detta MÅSTE utredas innan någonting kopplas in till den gulgröna tråden.

Att jord är framdraget i takdosan är inte fel fastän det är ojordade vägguttag.

Vi hade jordtråd framdragen till alla (?) dosor fastän det bara var ett fåtal uttag som var jordade.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
AnneFi
Demmpa Demmpa skrev:
Det är mysko att det bara är en enda gulgrön tråd fastän det är tre/fyra blåa & svarta trådar i takdosan.
Detta kan vara en indikation på att den gulgröna tråden används som tändtråd, detta MÅSTE utredas innan någonting kopplas in till den gulgröna tråden.

Att jord är framdraget i takdosan är inte fel fastän det är ojordade vägguttag.

Vi hade jordtråd framdragen till alla (?) dosor fastän det bara var ett fåtal uttag som var jordade.
Aha såklart är det säkert så.. Jag tänker inte göra det där själv. Får hitta en elektriker som kan tänka sig att ta på sig det här puttesnutte miniuppdraget till en vettig peng

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.