Tog loss taklampa och strömställare utan att skriva upp eller ta bild på hur kablarna satt i lampan. Vid strömbrytaren tror jag grön gick in i L och vit ett annat hål. Hade i alla fall antecknat att "G" gick i L. Lite märkligt, kan grön vara fas? Är inte L fas, kan fas vara grön?

Det hängde även en lös gul som hade eltejp runt sig bara. Bakom igenom dosen gick även en svart.

Uppe vid lampan sticker det ut en gul, en grön och en svart. Alltså, inte gul/grön.

Huset är byggt mellan 1967 och 1969. Jag tror inte det finns någon jord. Vill kolla här om någon vet med sig att grön kabel kan varit fas någon gång?

Om ni skulle göra en gissning, vilken ska gå i L och vilken i N uppe vid lampan? Ni tar givetvis inget ansvar för utgången! :)

Du måste nog mäta! Jag gissar att eftersom den gula hade tape på sig så är det troligen grön+svart du ska ha. Är det en dubbelisolerad lampa - så du inte ska ha jord?
Den gröna kan mycket väl vara en tändtråd (=fas efter strömbrytare).
PS Det finns ingen standard för färgernas betydelse (utom Grön/Gul för jord) utan det har varierat mellan olika delar av landet och genom olika tider ( grön-gul har inte heller funnits från begynnelsen).D.S

Men jord måste vara röd eller gul/grön som jag förstått det? Och är det enda som kan vara riktigt farligt om man kopplar fel?

Menar du att fas är samma som tändtråd och att det inte spelar någon roll vilken som sitter i vilket hål mellan svart och grön kabel och L- och N-hålen?

Gul och grön var fasledare på 60-tal de har förbjudits som färger någon gång på 80-talet när gul/grön blev standard för skyddsjord.

Vit är då troligen inkommande fas och grön brytfas till lampan (notera mitt "troligen"). Det baserar jag på att du har en grön i lampan också. Den svarta som går genom dosan är då högst antagligen nollan till lampan.
Du borde då alltså koppla in lampan på svart och grön.

Gul vid knappen lär då vara en extra framdragen tändfas kanske om det varit en dubbel knapp någon gång i tiden... :o

För funktionens skull spelar det ingen roll hur du kopplar in lampan,men det är praxis att L är den ledare,s om har kontakt med bottenkontakten i lamphållaren och det är bra att ha fas där det är lite skyddat för fingrarna. I ditt fall skulle jag koppla grön till L och svart till N. Du kan ju också titta efter i strömbrytaren, som manövrerar lampan, om du har en grön ut där. Har varit med om att svart varit jord (och brun fas), men det var före 1967.

peterwesterlund skrev:
Men jord måste vara röd eller gul/grön som jag förstått det? Och är det enda som kan vara riktigt farligt om man kopplar fel?

Menar du att fas är samma som tändtråd och att det inte spelar någon roll vilken som sitter i vilket hål mellan svart och grön kabel och L- och N-hålen?
Kravet på att isolerad skyddsledare ska vara röd (som var standard för jord innan gulgrön) kom 1960 (I §20 KFS 1960 Nr 8 )

1a Maj 1968 kom kravet på att skyddsledare ska vara gulgrön. (röd fick användas under en övergångsperiod fram till 1972)

Så skyddsledare borde ha varit röd i ditt hus, ja, men man klassade inte "nolla" som skyddsledare alltid så då kunde den få vilken färg som helst...

Med dessa färger finns inget utrymme för gissningar. Följ upp trådarna och mät för att säkerställa vad som är vad. Notera för framtida bruk.

• Gilla
sajjen och 4 till
  • Laddar…
Som sagt på den beskrivningen kan det vara ungefär vad som helst. Färger går aldrig att lita på.

Du skriver att en svart går igenom dosan, är det fler trådar som går åt samma håll? Elelr går den svarta ensam åt det hållet?

Lite bilder kan hjälpa.
Men det är mätning som gäller i ditt fall.

Mikael_L
peterwesterlund skrev:
Nej, man kan på sin höjd säga att "röd eller gul/grön brukar vara skyddsjord".

Men det är t.ex. inte alltför ovanligt att hitta en röd som är "tändtråd", dvs har ström på sig då en strömbrytare någonstans slås på.
Det var ett dödsfall p.g.a detta för en tio år sen ungefär. En elektriker hittade en röd ledare i en dosa och tänkte "Va bra, här fanns det skyddsjord!"
Det vara bara det att det var en tändtråd, så höljet på den apparat som kopplades in blev strömförande när en strömbrytare i något angränsande rum slogs på.

edit:
Jag hade själv ett sådant bryderi för ett tag sen.
Skulle koppla in en utomhuslampa, det hade suttit en lampa tidigare, men nu urkopplad och alla kablarna satt i en dosa.
Gammalt hus och färgerna var vit, blå och röd.
Inte gott att vara säker på vad som är vad, det krävdes en 20 minuters mätande (inkl att kuta ner i källaren och slå på och av tiduren som styrde allt) innan jag var helt säker på att inte behöva stå i domstolen i någon framtid för att förklara mig.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.