L Leitol skrev:
Jag har en motsvarande i källaren i fritidshuset sedan tio år. Ligger i nivå under avloppen på våningen över. Har fungerat utan något problem.
Har du minusgrader i källaren vintertid?

Används fritidshuset "konstant" under vintern?

Egen avloppsbrun/anläggning eller kommunalt avlopp?

Kondenserar fuktiga luften från avloppet på väggar/tak/etc i källaren?

Demmpa Demmpa skrev:
Har du minusgrader i källaren vintertid?

Används fritidshuset "konstant" under vintern?

Egen avloppsbrun/anläggning eller kommunalt avlopp?

Kondenserar fuktiga luften från avloppet på väggar/tak/etc i källaren?
Används till och från året runt. Aldrig minusgrader i källaren. Kommunalt avlopp. Kommer inte ut något i källaren via ventilen. Den (Biltemaventil) var också tät när jag hade stopp i avloppet. Trots att den var under vattennivån. Stoppet var i den Biltema backventil Artnr. 87-2605 jag satt eftersom huset ligger lågt i samhället. Backventilen är inte optimalt "strömlinjeformad" så det byggde upp papper i den. I tidigare hus var det avluftning på taket med ett järnrör upp genom en garderob. En riktigt kall vinterdag öppnade jag garderobsdörren och upptäckte ett tjockt lager av frost på röret. Huset låg lågt i samhället så det blev ett drag genom avloppssystemet med in i de lågt placerade husen och ut i de högre. Isolerade röret och satte en begränsning i utloppet på taket för att minska luftvolymen.

L Leitol skrev:
Aldrig minusgrader i källaren.
Där har du enorma skillnaden, TS vacuumventil riskerar att frysa i öppet läge på vintern.

I
Då var det bytt, gick väldigt snabbt! Slangen fick ta en liten omväg på vinden men de e en stabil och fin lösning tycker jag.

De fick sätta dit en extra regel mellan takstolarna eftersom plywooden hänger en del på vissa ställen.

Grå ventilationsslang ansluten på vinden, förstärkt med extra regel mellan träkonstruktion, med isolering och plywood synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En svart korrugerad slang som går genom en öppning i plywood på vinden, med isolering och andra kablar synliga bakom.
Skapa konto
Plaströr genom plywood med flisor runt öppningen, del av takinstallation.
Skapa konto
Ventilationsslang med extra regel mellan takstolar på vinden, omgiven av isolering och byggmaterial.
Skapa konto
Flexibel svart slang installerad på vind, fäst genom plywood och mot takstolar med en extra regel. Synlig isolering och ett grått rör under.
Skapa konto
Isolerad vind med ny slangdragning, extra regel mellan takstolar och hängande plywood synligt, tillsammans med diverse kablar och isoleringsmaterial.
Skapa konto
Bild av vind med omväg för slang och extra regel för stöttning mellan takstolar. Isolering och plywood syns vid installationen.
Skapa konto
Tegeltak med två skorstenar under en molnig himmel.
Skapa konto

Man skulle vilja ta en titt under pannan med men det får bli ett senare projekt.

• Gilla
pdov och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.