8 799 läst ·
33 svar
9k läst
33 svar
Takläggaren bytte till tryckutjämnare för avloppet, bra? Dåligt?
Satte han kolfilter på skorstenen när han kortade den också?
Låter ytterst märkligt och bara lathet. Dom geomföringar som finns på ett hus är där av en anledning. En ventil har ett visst moment av motstånd om än litet. Men som det dessutom verkar vara i detta fallet. Tillräckligt för att skapa resonans.
Gör om och gör rätt (så som det förväntades från början).
Låter ytterst märkligt och bara lathet. Dom geomföringar som finns på ett hus är där av en anledning. En ventil har ett visst moment av motstånd om än litet. Men som det dessutom verkar vara i detta fallet. Tillräckligt för att skapa resonans.
Gör om och gör rätt (så som det förväntades från början).
Ingen jag känner till? Alla huvar är bytta, mycket möjligt de kortat skorstenen till den öppnaspisen, kolfilter? Är det standard?Dr Benz skrev:
Förövrigt kommer vi gå vidare med att få ventil bytt till en genomföring med öppet rör som det var tidigare. Tack för all input!
Nej det var inte meningen att vara dryg utan ville bara gör mig lustig på takläggaren. En skorsten är ju en genomföring som väldigt många har. Likaså takfönster osv.I Ironside skrev:
Att använda det som ursäkt låter bara som lathet.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 inlägg
Jag hade sådan i ett slutet vindsutrymme. Kommunalt avlopp. Kontrollerade vid ett tillfälle på vintern och hela utrymmet var täckt av frost. Såg för hemskt ut. Tog bort vacuumventilen och pluggade röret i avvaktan på att ta hål i taket. Det har fungerat bra i flera år nu utan ventilation. Någon enstaka gång har det gurglat i vattenlåsen vid spolning av toaletten. Kommer i alla fall aldrig att installera en vacuumventil igen.
Nu verkar det som om du har kommunalt avlopp varpå det inte finns några stora problem med vakumventil. Problemet är enbart att det brummar. Det beror, med största säkerhet, på att ventilen/membranet hängt sig, i något "halvöppet" läge. Detta gör att gummimembranen vibrerar när luft sugt in. Det kan räcka med att bara banka till den. Annars får man bara ta ner den och motionera den.
Jag har en motsvarande i källaren i fritidshuset sedan tio år. Ligger i nivå under avloppen på våningen över. Har fungerat utan något problem.I Ironside skrev:Hej,
Vi bor i ett 70-talshus som tidigare hade ett rör upp på taket för avloppet. Nu när taket byttes ut valde takläggaren att sätta en, som de kallar det, tryckutjämnare på vinden i stället. De sa inget om det, men vi märkte att efter att man spolat brummar det lite på vinden.
Givetvis har jag nu varit en sväng upp på vinden och tittat på den:
[bild]
Är detta bra eller dåligt? Ska den brumma? Bör jag begära att takläggaren gör något ingrepp även nu när taket är färdigt?
Finden är i stort fuktfri även om det finns lite påväxt här och var.