Hjälp mig resonera, är det något problem om det inte finns luftspalt mellan isolering och råspont på ett uterumstak som bara kommer användas under sommarhalvåret?

Takkonstruktionen utifrån och in är just nu tänkt:

• Plåttak
  • Bärläkt
  • Ströläkt
  • Underlagspapp
  • Råspont
  • Isolering
  • Träpanelinnertak

Taket och uterummet ligger i söderläge och kommer sommartid att vara ordentligt varmt, det är en av anledningarna att vi såhär lite mitt i bygget tänker oss att faktiskt isolera taket för att minska värmetillförsel den vägen.

Jag har lite svårt att se när det skulle uppstå fukt i den här konstruktionen, vad säger ni? När skulle det vara ett problem att luftspalt saknas mellan isolering och råspont?

När skulle det vara ett problem att luftspalt saknas mellan isolering och råspont?
När luften i uterummet är varmare än uteluften, samt att luftfuktigheten är högre än uteluftens. (Dvs någon form av tillskjutande fukt inne i uterummet måste också till. Tas uteluft in och värms upp utan att någon extra fukt tillstöter så får luften samma RH inne som ute vid samma temperatur, och då blir det ingen kondens/fukt i råsponten, el det blir samma som om ingen isolering fanns.)

Om du i stället för "konventionell" diffusionstät takpapp använder diffusionsöppen takduk bör du vara säker, hur värme- och fuktförhållandena än är.

Så gör man ju i dagens s.k. klimatvindar, fast då brukar man lägga isoleringen ovanpå råsponten.
Varför inte göra så du också?
Då kan du dessutom nöja dig med råsponten som innerpanel (=spara lite pengar och arbete).

http://www.thermisol.se/applikationer-losningar/isolering/takisolering

PS
Jag har själv en "klimatvind" och ser bara fördelar med konstruktionen.

Tack för svar.

Hela takkonstruktionen sånär som innerpanel och isolering är på plats, så jag har inga möjligheter att byta ut pappen. Har dessutom begränsat med utrymme uppåt, då det sitter fönster på fasaden som taket ansluter mot. Jag kan möjligtvis skapa en luftspalt, men inte en ventilerad nock utan mycket, mycket besvär (läs riva halva konstruktionen).

Min tanke är som följer:

Sommartid kommer taket att dagtid huvudsakligen vara varmare än rummet i övrigt. Det är ju ett uterum så luftfuktigheten (i absoluta tal) kommer vara lika inne och ute. Nattetid gäller det omvända, men någon tillskjutande fukt finns inte och eventuell minimal kondensation torde torka ut snabbt när solen sedan igen steker taket.

Vintertid används inte rummet och såväl temperaturer som luftfuktighet kommer vara motsvarande utomhus (kanske någon grad varmare, pga anslutning till husfasad) och frånvaron av användning i rummet ger ingen tillskjutande fukt.

Eller?

norrbottenstorpet skrev:
...
Eller?
Jag gör det enkelt för mig och smiter undan med ett vet ej :confused:

Men du tänkte väl igenom det hela innan du började bygget?
Nu är det ju praktiskt taget klar så det är väl bara att löpa linan ut.
Det är ju trots allt "bara" ett uterum.

Hur stort är det förresten?

KnockOnWood skrev:
Men du tänkte väl igenom det hela innan du började bygget?
Jodå, självklart gjorde jag det, genomtänkt... minsann, så att.....:o

Nu är det ju praktiskt taget klar så det är väl bara att löpa linan ut.
Det är ju trots allt "bara" ett uterum.
Precis! Jag tror jag kör på utan luftspalt.

Hur stort är det förresten?
ca 25 m2 med 3,5 m invändig takhöjd i nock.

Hur blev det efter några år med denna konstruktion? Sitter med samma problem

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.