Bakgrund: Funderar på grunden till en 15m2 utbyggnad på fritidshus. Befintligt hus står på krypgrund men avsikten är att utbyggnaden skall stå på någon typ av platta. Ett av problemen är att 15m2 platta inklusive kantbalk närmar sig två kubikmeter betong något vi är osäkra om vi mäktar med att handblanda vid ett och samma tillfälle. Att ta dit en bil är också ganska besvärligt p.g.a. framkomlighet och bärighet samt att det verkar vara svårt och dyrt att beställa bil för små mängder.

Jag har sett att man i vissa fall gjort "flytande torpargrund" innanför gjuten kantbalk istället för helgjuten platta vilket inspirerat mig till en variant som jag tänkte bolla här.

Om jag först gjuter en armerad kantbalk (~0.5 kubikmeter betong) och sedan isolerar upp grunden med cellplast för att till slut lägga på 50mm EPS-cement på toppen så blir jobbet mer hanterbart. Dessutom borde det bli bekvämare och varmare än gjuten platta då någon golvvärme inte kommer installeras. Rimligtvis tillkommer ett avjämningslager på EPS-plattan.

Åsikter om detta?

Tvärsnitt av en byggkonstruktion med randsolering, isolering med cellplast och EPS-cement på toppen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.