Var upp så jag såg taket på huset idag för första gången.
Den övre plåten har legat i närmare 40år så det är väl inget akut direkt...

Tumstock mäter avstånd mellan äldre takplåt och hängränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska jag få plåt bockad ungefär som jag har tumstocken? Ca 8cm som sticks under plåten och 20cm som går ner i rännan?
Eller ska jag låta det vara som det är?
 
nino nino skrev:
Var upp så jag såg taket på huset idag för första gången.
Den övre plåten har legat i närmare 40år så det är väl inget akut direkt...

[bild]

Ska jag få plåt bockad ungefär som jag har tumstocken? Ca 8cm som sticks under plåten och 20cm som går ner i rännan?
Eller ska jag låta det vara som det är?
Ja du. Har allt legat 40 år skull jag inte röra ett skit om det ser så drömbar ut. Kanske gå igenom lite infästningar i plåttaket så alla skruvar/ spikar tätar ordentligt så inte pappen får jobba allt för hårt.

Sen är det väl kanske dags att börja fundera på att lägga om taket. Känn lite på pappen och se hur porös den verkar vara.
 
E
Ja precis. Det är nog mer aktuellt och byta ut spiken till skruv med packning.
 
  • Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Jag tror, men bara tror, att det är ett falsat tak under. Titta vid 15 på tumstocken, ser det inte så ut?
Sen är det kanske papp på den plåten?
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag tror, men bara tror, att det är ett falsat tak under. Titta vid 15 på tumstocken, ser det inte så ut?
Sen är det kanske papp på den plåten?
Om taket är 40 år gammalt så gissar jag att det är din takfotsplåt. Men bara en gissning som sagt.;)

Jag funderar däremot om inte din korrigerade plåt är yngre än 40 år. Jag får den känslan trots att man knappt ser plåten på din bild.

På fråga 2 svarar jag därför -90 talet
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja 40 är det kanske inte men 30 iaf
Ja man kanske gjorde takfotsplåten så då?

Jag borde väl inte ställa till med nåt om jag skulle sätta dit en plåt och samtidigt byta spiken där mot skruv?

Tänker att både brädan med hängrännan och brädan under plåten borde hålla lite längre om dom får vara torra
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
En fotplåt är ingen dum idé. Glöm inte att meddela vilken vinkel du vill ha plåten bockad i när du beställer.

Rännan ser ut att sitt för lågt, med för få krokar och med dålig infästning. Vore det möjligt rekommenderar jag att rännan flyttas upp och att krokarna skruvas fast. Sen kan du ta ett nytt mått på fotplåten.
Är det risk att snöras riskerar att dra öoss rännan så bör den inte flyttas upp.
 
Undra om inte krokarna är spikade direkt in mot takstolarna, är väl bara en 25 eller 30nåt bräda som sitter där...

Ska plåten gå ner i rännan och vara upp/hopvikt längst ner typ 15mm.
Tror jag bara beställer plåtar och stoppar under och skruvar med plåtskruv med packning
 
På andra sidan balkongen där sticker plåttaket ut nån cm över brädan.
Pratade med en plåtslagare och han tyckte jag skulle mäta upp längden och ge han vinkeln så skulle han fixa plåta åt mig att sätta dit.

Krokarna är spikade i tassarna på takstolarna, är nog ingen ide att skruva i bara brädan känns det som
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.