92 790 läst ·
35 svar
93k läst
35 svar
Takfotsnät i metall
Det är ju möjligt att möss kan ta sig igenom tre meter armerad betong eller springor på en halv millimeter, men jag tror starkt att även möss behöver motiveras av t ex mat eller värme. Förmodligen fungerar det jättebra med aluminium om det inte finns något innanför nätet som gör mössen riktigt beslutsamma.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Anticimex skriver så här:
•Sätt metallnät på håligheter i grunden och ventiler med en maskvidd på högst 5 mm och trådtjocklek på minst 0,7 mm (rostfritt, koppar eller mässing).
Jag tycker nog detta är ganska viktigt. Skall besöka Woodys, Beijer, K-rauta m.fl i Gbg och se vad de har.
•Sätt metallnät på håligheter i grunden och ventiler med en maskvidd på högst 5 mm och trådtjocklek på minst 0,7 mm (rostfritt, koppar eller mässing).
Jag tycker nog detta är ganska viktigt. Skall besöka Woodys, Beijer, K-rauta m.fl i Gbg och se vad de har.
Kan tala om att jag har fått tag på nät av metall, beställde frånen skånsk byggfirma. Nätet jag köpte var 60 cm brett, men jag köpte 15 meter och klippte en lång remsa till vardera takfot... Beställde även ventilgaller med perforerad/borrad plåt bakom som jag satt runt grundmuren. Inga mer påhälsningar av gnagare iaf. Ska säga att det blev hyfsat billigt också.
Vi behöver också nät, mycket nät. Vi har tak över altanen med kallvind ovanför, drygt 20 kvm. Eftersom huset är från 1980 finns det mängder med hål i nuvarande nät och papp som sitter där. För en vecka sedan flög det in något som såg ut som en getingdrottning så vi har ganska bråttom att fixa det
Vi har även hört möss tassa omkring på vinden när det är kallt. Det låter dyrt att beställa så mycket galvad stålplåt av en plåtslagare.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Det är klart dyrare än "plastnät", men känns riktigt gediget. Jag har precis lastas av 84 meter med färdigbockade plåtar att sätta underst på fasaden. Två bockningar. Grundplåten är 2 meter lång och 60 cm bred om jag minns rätt, i mitt fall fick jag ut fyra längder från varje plåt. För detta betalar jag 48 kr/meter, plåt och arbete inkluderat. Moms tillkommer troligen, men jag är inte säker.
Jag kan inte tänka mig att bygga ett hus där skadedjur kan ta sig in. Då vi bygger utan luftspalt mellan vägg och tak så har vi snart minimerat alla möjliga vägar in, förutom via avloppet. Funkar ju liksom inte att sätta nät där...
Jag kan inte tänka mig att bygga ett hus där skadedjur kan ta sig in. Då vi bygger utan luftspalt mellan vägg och tak så har vi snart minimerat alla möjliga vägar in, förutom via avloppet. Funkar ju liksom inte att sätta nät där...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Kan du ge oss namnet på firman, skall nu till att köpa nät för att sätta i överkant av luftspalten på fasaden nämligenSverkele skrev:Kan tala om att jag har fått tag på nät av metall, beställde frånen skånsk byggfirma. Nätet jag köpte var 60 cm brett, men jag köpte 15 meter och klippte en lång remsa till vardera takfot... Beställde även ventilgaller med perforerad/borrad plåt bakom som jag satt runt grundmuren. Inga mer påhälsningar av gnagare iaf. Ska säga att det blev hyfsat billigt också.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Jag köpte till slut rostfritt nät från http://www.cejohansson.se/index.php/produkter/metallduk , lät honom klippa färdig bredd 10 cm vilket sen levererades ihoprullat. Totalt 80 meter, för detta gav jag 1800 kr inkl moms + frakt. Snabb leverans.
Skönt nu att veta att man "gjort rätt". Att bygga nytt för några miljoner och inte maximera skyddet mot skadedjur tycker jag är att bita sig själv i svansen.
Skönt nu att veta att man "gjort rätt". Att bygga nytt för några miljoner och inte maximera skyddet mot skadedjur tycker jag är att bita sig själv i svansen.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Det minns jag inte, men de kör med en standard som jag tror jag valde för sånt här, fråga honom när du ringer.