Hej, jag ska sätta nedersta horisontella läkten, benämnd takfotsläkt i instruktionen från Benders.
Beskrivningen förklarar att denna ska vara 20mm högre än ovan följande läktrader, helt logiskt.
Vilken dimension har ni valt att använda här (förutsatt att ni använt 23x36 till resterande - typ byggmax) och hur tänkte ni?
takfotsremsan (den under fotplåten) +1mm
takfotsplåt +1mm
23+20-1-1=41?
Eller överdriver jag i noggranhet här?
Bara att slänga upp en 45x45? Eller lägger man först en tex 17x95 råspont och en vanlig läkt plask på?
Förstår att man kan klyva upp något lämpligt också men tänkte eftersom det läggs så mycket tak så borde ju en standardlösning finnas.
Man vill ju inte ha den där vinkelbrytningen på nedersta raden...
Hälsningar Olle
Beskrivningen förklarar att denna ska vara 20mm högre än ovan följande läktrader, helt logiskt.
Vilken dimension har ni valt att använda här (förutsatt att ni använt 23x36 till resterande - typ byggmax) och hur tänkte ni?
takfotsremsan (den under fotplåten) +1mm
takfotsplåt +1mm
23+20-1-1=41?
Eller överdriver jag i noggranhet här?
Bara att slänga upp en 45x45? Eller lägger man först en tex 17x95 råspont och en vanlig läkt plask på?
Förstår att man kan klyva upp något lämpligt också men tänkte eftersom det läggs så mycket tak så borde ju en standardlösning finnas.
Man vill ju inte ha den där vinkelbrytningen på nedersta raden...
Hälsningar Olle
Allvetare
· Stockholm
· 1 835 inlägg
prova att ställ nedesta läkten på högkant så den blir 36 mm hög sen lägger du en rätskiva e.d ovanpå pannorna och skjuter läkten upp/enråt för justering tills nedesta pannan hamnar i linje med ovan lagda pannor och fäster läkten på det avståndet. på så sätt får du alla pannor i samma fall/lutning.
Hej, tack för bra svar. Vill bara säkerställa att jag förstått.
Detta innebär att man inte följer måttet 340mm enligt beskrivning utan börjar med den andra läktraden. Denna sätter jag så det ser bra ut med att nedersta pannan slutar vid takfoten.
Man läktar hela taket och lägger upp pannor på prov inklusive nedersta raden, sedan tar man rätskivan och bestämmer nedersta läktradens (takfotsläkens) position?
Hälsningar Olle
Detta innebär att man inte följer måttet 340mm enligt beskrivning utan börjar med den andra läktraden. Denna sätter jag så det ser bra ut med att nedersta pannan slutar vid takfoten.
Man läktar hela taket och lägger upp pannor på prov inklusive nedersta raden, sedan tar man rätskivan och bestämmer nedersta läktradens (takfotsläkens) position?
Hälsningar Olle
Besserwisser
· östergötland
· 2 822 inlägg
Den första raden är 340mm från framkant till överkant läkt,
Sen delar man in resten i lämpligt mått för att slippa kapa pannor
Ofta brukar mina snickare lägga en 45x70 som första om dom vill ha rännan där
Sen delar man in resten i lämpligt mått för att slippa kapa pannor
Ofta brukar mina snickare lägga en 45x70 som första om dom vill ha rännan där
Klicka här för att svara