Gott folk,

Ska ge mig på att byta papp, läkt och pannor själv med lite arbetsvillig släkt. En sak som jag har lurat på hur nedersta pannraden som vilar på sponten kommer se ut när jag nu kommer ha en läkthöjd på 50mm mot nuvarande 37mm. Kommer det se konstigt vinkelmässigt eller är det egentligen inget att bekymra sig över.

takfot.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fotplåt skall på plats och rännkrokarna hamnar på fotbrädan.

Ibland syns det väldigt väl att vinkeln är konstig/fel och ibland inte du får ta och testa och se hur det ser ut.

Vanligtvis sätter man nedersta läkten på högkant för att kompensera att det inte finns någon mer panna där. Jag tycker du ska ta små bitar av valt material och se hur det blir. Prova dig fram helt enkelt.
Tips: hyr spikpistol till takpapp på närmsta maskinuthyrning. Låna kompressorer och lååååånga slangar av vänner och bekanta. Du sparar närmare en dag mot att handspika pappen. Kostar ca 50kr/pistol/dygn.

Lycka till!

Använd läkt som är 25*38 så får du rätt lutning

Tack. Vad som inte kanske syns så tydligt på första bilden är att där ströläkten slutar gör taket en vinkel. Ingen takfotsläkt alltså. Vet inte vad denna konstruktion heter men tydligen inte helt ovanlig på 60talet. Det är 15mm det handlar om, får testa mig fram.
takfot2.jpg
Skapa konto

Är en takfotskil du har som dom byggt av råsponten byggs ibland så idag också med lite annorlunda metod bara.

Glömde säga: nedersta bärläkten får du inte lägga dikt emot pappen. Då fastnar allt skit där, samt vatten och luften kan inte cirkulera. Däremot kanske du får minska höjden på nedersta delen av ströläkten för att få ett fint avslut på taket. Du kan ex använda "mellanpinnar" som brädgårdarna har mellan virkeslagren. Dessa får du gratis.

Redigerat:
Har funderat lite i de banorna också. Handlarn har läkt som är 12x45 som jag skulle kunna använda som du säger till de sista 3 decimetrarna. Men skulle den även funka som takfotsläkt eller blir den för klen? Då kommer jag upp 24mm och då kan det bli rätt bra. Kanske hellre lite vinkel upp än ner på sista pannraden

Klä takfoten med en 12mm plywood innan du pappar så är problemet lösr

• Gilla
Ekebackenl
  • Laddar…
peternicklas
Finns en färdig kilbräda som man använder längst ner under pappen. Den bygger 45 mm. Kilbrädan gör att vatten och skit försvinner.

peternicklas skrev:
Finns en färdig kilbräda som man använder längst ner under pappen. Den bygger 45 mm. Kilbrädan gör att vatten och skit försvinner.
Låter jävligt bra! Vart hittar du den?
/Niklas

• Gilla
MrAnd3rss0ns
  • Laddar…
peternicklas
Blir nog lite hög för min del. Ska ut och ta ner några pannor idag och mäta o testa lite. Tack dock för alla goa råd.

Jag tycker absolut det är värt att lägga ner lite jobb på detta, det finns ju inget fulare än pannor som antingen dippar ner eller ligger på läkt som är på högkant. Jag byggde takfotskilar till mitt tak och den lilla tiden har man igen i utseende direkt.

Testat olika varianter idag. Höjde upp första och andra bärläkt till det framtida 50mm och lade på ett par nya friska Palema.
takfot3.jpg
Skapa konto

Panna vilar direkt på råsponten. Svag dipp neråt, faktiskt mindre än jag trodde.

takfot412mm.jpg
Skapa konto

En kil på 12mm höjd. Nu går det lite uppåt istället.

takfot58mm.jpg
Skapa konto

Nu har vi en på 8mm. Den ser väl bäst ut men det är inte många millimeter det handlar om alltså.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.