Du har ju redan en kil under råsponten! Såg inte denna innan.Lama168 skrev:Testat olika varianter idag. Höjde upp första och andra bärläkt till det framtida 50mm och lade på ett par nya friska Palema.
Panna vilar direkt på råsponten. Svag dipp neråt, faktiskt mindre än jag trodde.
En kil på 12mm höjd. Nu går det lite uppåt istället.
Nu har vi en på 8mm. Den ser väl bäst ut men det är inte många millimeter det handlar om alltså.
Hej igen
Nu har vi kommit så långt att vi fått på papp och ströläkt. Ide´n med en lite höjning under fotplåt funkade inte då blev det bakfall. Men kan det vara något om jag sätter nedersta pannraden så den vilar på sin nedre klack. Blir ett snygg fall utan dipp. Utstick i ränna blir ju inte så långt men vattnet hamnar ju där det ska ändå. Blir väl även bättre ventilation under pannorna också. Någon nackdel?
Nu har vi kommit så långt att vi fått på papp och ströläkt. Ide´n med en lite höjning under fotplåt funkade inte då blev det bakfall. Men kan det vara något om jag sätter nedersta pannraden så den vilar på sin nedre klack. Blir ett snygg fall utan dipp. Utstick i ränna blir ju inte så långt men vattnet hamnar ju där det ska ändå. Blir väl även bättre ventilation under pannorna också. Någon nackdel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enda nackdelen skulle väl vara att fåglarna lättare kommer in under pannorna och ev. kan bygga bo om pannan ligger på sin klack. Ur fågelsynpunkt är nog den nedre bilden bättre, men då får kanske pannan en lutning som inte matchar de övriga pannornas lutning??
Hoppas du lagt en pappremsa under takfotsplåten för att undvika kondens mot råsponten. 
Det är lämpligt att montera fågellister under sista radens pannor.
https://www.google.se/search?q=fåge...kt%2F1822%2Ffagellist_jonaker_1_meter;600;160
Det är lämpligt att montera fågellister under sista radens pannor.
https://www.google.se/search?q=fåge...kt%2F1822%2Ffagellist_jonaker_1_meter;600;160
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Klicka här för att svara