Har lite Ågren. Se bilden.
1. Antingen sättet man belysning med jämnt mellanrum. Vilket vore enkelt med endast en vägg.
2. Har nu dragit kabel så det sitter 1 ca 50cm in från varsit hörn. Sedan satt jag 2st på var sida om fönstren eftersom fönstren har ganska stor betoning pga liggande mörk panel.

Men hur gör jag då på andra sidan där jag har endast en plan vägg och en dörr på motsvarande sida som ni ser på bilden. Blir det konstigt att köra bara jämnt mellanrum där??

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilket alternativ tror ni? Kommentra gärna!

• garage alt1.png
  • garage alt2.png
Jag skulle nog ha nöjt mig med tre lampor på sidan du visar, en per vitt område. På andra sidan hade jag satt fyra lampor med jämnare mellanrum. Du ser ju aldrig båda sidorna samtidigt. :)

Men det här handlar ju om tycke och smak. För många lampor kan dock ge lite rymdskeppskänsla kan jag tycka.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Schlbuditz skrev:
Jag skulle nog ha nöjt mig med tre lampor på sidan du visar, en per vitt område. På andra sidan hade jag satt fyra lampor med jämnare mellanrum. Du ser ju aldrig båda sidorna samtidigt. :)

Men det här handlar ju om tycke och smak. För många lampor kan dock ge lite rymdskeppskänsla kan jag tycka.
Faktiskt så jag har på huset oxå. Hade lite av samma problematik.

typ så här

• garage alt3.png
  • Gilla
magnetens och 1 till
  • Laddar…
Jämt avstånd, sen om du väljer 3, 4 eller 5 spelar ingen roll :)

Cirs skrev:
Jämt avstånd, sen om du väljer 3, 4 eller 5 spelar ingen roll :)
Jämnt avstånd på totalen eller mellan t ex fönster och hörn, fönster och dörr??

Mattias_Jo1 skrev:
Jämnt avstånd på totalen eller mellan t ex fönster och hörn, fönster och dörr??
På totalen. Då blir det inte mörkare partier på vägg eller marken.

Cirs skrev:
På totalen. Då blir det inte mörkare partier på vägg eller marken.
Som bild nr 2

Grundregel #1 vid ljussättning av husfasad: belys aldrig fönster och dörrar!
D.v.s. att jämnt fördela spottar i en takfot går fetbort. Vill man ha spottar så placerar man dom så att dom lyser upp ren fasad. På så sätt skonar man även plånboken lite för att man kan använda sig av färre spottar.
Man vill ej ha ett rymdskepp utan man vill ha kontraster utomhus. Både mörka och upplysta partier. Man kan t.ex. framhäva en entré genom att belysa den och ha mörkt på sidorna.

//Patrik

• Gilla
Schlbuditz
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Grundregel #1 vid ljussättning av husfasad: belys aldrig fönster och dörrar!
D.v.s. att jämnt fördela spottar i en takfot går fetbort. Vill man ha spottar så placerar man dom så att dom lyser upp ren fasad. På så sätt skonar man även plånboken lite för att man kan använda sig av färre spottar.
Man vill ej ha ett rymdskepp utan man vill ha kontraster utomhus. Både mörka och upplysta partier. Man kan t.ex. framhäva en entré genom att belysa den och ha mörkt på sidorna.

//Patrik
Uppfattat. Då blir det liknande som vi gjorde på hus fasaden dock ej med up/down utan ren takfots belysning

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.