Letar exempelbilder på tak utan fotbräda med synliga tassar.
Har fotbrädan en viktig funktion eller är det bara något som döljer tassarna?
Antar den är bra om det forsar ner vatten i rännan och det skvätter över då ska den skydda att tassarna och fasaden får vattenstänk men är den verkligen viktig.

R-0304-T46-S.jpg

takfotsbr%2525C3%2525A4da.jpg

Liten bild men är detta en bra lösning för en öppen takfot?
ImageVaultHandler.aspx

Nästa fråga hur döljer man takläkten så den inte syns nerifrån?

Tänker mig plåt som ligger ovan läkt och sedan går ner i rännan.

En annan basic fråga. Takfotsbrädans funktion var väl tidigare att vatten som skvätter från stuprännan inte ska gå emot övrig konstruktion?
Dvs har man plåt eller annat som ser till att vatten hamnar i rännan så fyller takfotsbrädan inte någon större funktion längre?

Denna variant känns rätt trevlig för att få ett slimmat utseende. Aldrig sett förut. Några nackdelar?
detalj%20takfot%20med%20kil.jpg

Redigerat:
Har för mig att man inte gör sånna kilar längre, eller att det rekommenderas att man inte gör det.

Sätter man fotplåten och krokarna på sista bärläkten (som görs lite grövre genom att klyva en 45x95 eller 45x70) så döljer den läkten.
Visst vatten som kommer från pappen kommer inte ner i rännan, men det är inga mängder där inte.

Det som däremot kan komma att synas är klyvsidan på råsponten. gör i ordning några sånna brädor som du målar innan det är dags att sätta dit dem så slipper du stå och pilla upp emot pappen.

JOW skrev:
Har för mig att man inte gör sånna kilar längre, eller att det rekommenderas att man inte gör det.

Sätter man fotplåten och krokarna på sista bärläkten (som görs lite grövre genom att klyva en 45x95 eller 45x70) så döljer den läkten.
Visst vatten som kommer från pappen kommer inte ner i rännan, men det är inga mängder där inte.

Det som däremot kan komma att synas är klyvsidan på råsponten. gör i ordning några sånna brädor som du målar innan det är dags att sätta dit dem så slipper du stå och pilla upp emot pappen.
Aj då. Tyckte det såg smart ut. Har dock bara 14 grader takvinkel så jag kanske får ta någon annan lösning. På garaget så la jag plåten ovan bärläkten det var ganska snyggt. Lite klumpigare utseende men bättre än att behöva se läkten.

Antingen plåt ovanpå sista läkten, ner mot rännan, skyddar ju även läkten från stänk, eller måla den sista svart. också vanligt.
I området där vi bor har i princip alla lagt om taket nyligen (kedjehus från 79-81) och de allra flesta har varken plåt eller målad läkt, ser rätt illa ut jämfört med vårt som gjordes av riktig plåtis som fixade plåtar ner i rännorna. Dock gick ju de andra husen snabbare att få klara, så det var nog billigare att köra polacklösningen....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.