Hej, tar gärna era kloka inspel på detta

Vi har ett Velux takfönster som är ca 30 år gammalt. Vi flyttade in I huset i höstas
Det har under våren framkommit en fuktskada I hörnet på bågen. Och nu har jag lokaliserat orsaken.

Se gärna bilderna, en skruv som fäster dräneringskanalen eller vad man ska kalla det var dålig/sne/otät så det har över tid kommit in fukt där i bågen som orsakat röta lokalt i hörnet.
Har haft flera Velux-certifierade personer(säljare) här under våren och alla har sagt att det bästa är att byta hela taket nu direkt. Taket i övrigt har jag uppfattningen att de säkert har 5-10 goda år kvar i sig så det låter rätt extremt pga detta fönster. Huvudargumentet är att fönstret ändå måste installeras om när jag byter tak, vilket jag ändå behöver inom några år...men detta är också säljares rek...

Åter till fönstret. Jag har en tanke att försöka provisoriskt laga och täta detta för att köpa lite mer tid.

Min plan är
- göra rent det dåliga partiet ovanifrån, bättra på med lämpligt material (vad? Kemiskt trä?) - skruva dit dränkanalen/aluminium profilen och täta skruven noga ex med Tec7
- rensa bort dåligt trä i bågen inifrån, lägga på kemiskt trä och jämna till, måla så det ser ok ut
Och hoppas detta klarar sig några år till...

Ang risker tänker jag att eftersom det bara är bågen som är dålig så bör detta väl inte innebära några dolda risker? Börjar det läcka igen kommer vi se det inifrån och kan agera på det. Får jag bara tätt utifrån borde det inte komma in mer fukt i bågen och den borde väl inte bli sämre kommande år

Vad tänker fönsterkunkiga om detta?
Jag behöver främst input kring
- lämpliga material/produkter att reparera med
- är det en rimlig plan? Hur ser ni på riskerna?

Tack!!! Mvh

• 20260531_133718.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260531_133725.jpg
    Skapa konto
  • 20260531_133736.jpg
    Skapa konto
  • 20260531_134052.jpg
    Skapa konto
  • 20260531_134101.jpg
    Skapa konto
Svårt att se. Ett allmänt tips ifall det inte finns något att skruva i är att lite grovt fälla in trä som du limmar dadt med PUR, trälim. Det sväller och fäster nästan på allt. Sedan skruvar du tillbaka tätningsbläcken och tätar skruvhålen med silikon eller annat lämpligt. Sedan böf det hålla hur länge som helst när läckaget upphört. Experterna är ju när allt kommer omkring, säljare.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Svårt att se. Ett allmänt tips ifall det inte finns något att skruva i är att lite grovt fälla in trä som du limmar dadt med PUR, trälim. Det sväller och fäster nästan på allt. Sedan skruvar du tillbaka tätningsbläcken och tätar skruvhålen med silikon eller annat lämpligt. Sedan böf det hålla hur länge som helst när läckaget upphört. Experterna är ju när allt kommer omkring, säljare.
Tack!
Fälla in trä, kan du uvteckla?

K KennyRogers skrev:
Tack!
Fälla in trä, kan du uvteckla?
Hugg, såga bort det ruttna och limma fast nytt trä, så att det finns något att fästa listerna i.

• Gilla
KennyRogers och 2 till
  • Laddar…
Är man inte så haj på att hugga bort trä kan sågning med en multicutter underlätta innan man börjar med stämjärnet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.