När jag kör den 30år gamla fläkten på max ett tag, såsom under matlagning, så låter det inte fel..
För att sedan antingen köra ner den till ett lägre varvtal, eller ner till tomgång.
Så kan den börja föra oväsen. Ett ljud jag relaterar med dåliga lager.
Vet inte vilket ord man ska välja, inte gnissel, men något ljusare vissel. som när man tar en slang och viftar runt med så den låter som en flöjt..
Ifall jag bryter strömmen en stund, och startar den igen, så blir det normalt igen..
Då börjar jag ju undra:
* Ska man vänta tills fläkten nyper helt?
* Kan man byta enbart lager?
* Drar den onödigt med ström? (vilket iofs vore lätt att mäta anar jag om man haft universalmätare. Fast vilka värden är bra och vilka är dåliga?)
För att sedan antingen köra ner den till ett lägre varvtal, eller ner till tomgång.
Så kan den börja föra oväsen. Ett ljud jag relaterar med dåliga lager.
Vet inte vilket ord man ska välja, inte gnissel, men något ljusare vissel. som när man tar en slang och viftar runt med så den låter som en flöjt..
Ifall jag bryter strömmen en stund, och startar den igen, så blir det normalt igen..
Då börjar jag ju undra:
* Ska man vänta tills fläkten nyper helt?
* Kan man byta enbart lager?
* Drar den onödigt med ström? (vilket iofs vore lätt att mäta anar jag om man haft universalmätare. Fast vilka värden är bra och vilka är dåliga?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden