Y
När jag kör den 30år gamla fläkten på max ett tag, såsom under matlagning, så låter det inte fel..

För att sedan antingen köra ner den till ett lägre varvtal, eller ner till tomgång.
Så kan den börja föra oväsen. Ett ljud jag relaterar med dåliga lager.
Vet inte vilket ord man ska välja, inte gnissel, men något ljusare vissel. som när man tar en slang och viftar runt med så den låter som en flöjt.. :)

Ifall jag bryter strömmen en stund, och startar den igen, så blir det normalt igen..

Då börjar jag ju undra:

* Ska man vänta tills fläkten nyper helt?
* Kan man byta enbart lager?
* Drar den onödigt med ström? (vilket iofs vore lätt att mäta anar jag om man haft universalmätare. Fast vilka värden är bra och vilka är dåliga?)

2012-10-20-12.26.13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Y
argh, ljudet gör mig galen... Ingen som känner ingen burken och vet ifall man brukar kunna byta lager alternativt om man bara byter motorn rakt av och var man fårtag på motorer?

Bryt strömmen å gå upp på taket och kolla på fläkten, öppna den också (en/två haspar och sedan vinkla upp den).

Y
Okej, fast vad är det jag ska se efter?

I mina öron låter ;) det som om det är något med fläktbladen. Prova att göra rent dem. Fett och damm kan skapa obalans och oljud.

Det brukar vara ganska enkelt att byta lager på de flesta småfläktar. Men jag håller nog med Patrik, på din beskrivning låter det mer som ett luftljud än ett lagerljud.

Y
Fast om det vore luftljud så borde ju det var så jämt.
Om jag bryter strömmen en stund för att sedan starta den igen så brukar det låta vanligt igen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.