Hej,

Jag undrar vilka leverantörer det finns av takfläktar för kök. Med takfläkt menare jag verkligen att fläkten sitter uppe i taket och inte hänger ned över köksön. Fläktmotor med fördel på vinden ovanför eller på taket.

Tips på leverantörer?
Tips på hur bra det fungerar? Får man verkligen drag när fläkten sitter i taket? Erfarenheter?

har sett någon bild på en fläkt som sitter uppe i taket och fördelen är ju att man får mer öppen planlösning. (köksö)

Stort tack på förhand för tips och åsikter!

Jag trodde inte ens det existerade på den vanliga konsumentmarknaden. Känns som om man måste ha en jetmotor under taket för att få något som helst drag i fläkten. Alternativ väldigt lågt i tak :P

Väntar med spänning på exempel!

Det finns fläktar för kanalmontering på en hel del bygghandlar, tror det var Bauhaus ? jag såg det senast.
Draget borde väl bli ungefär detsamma, helt okunnig i ämnet, men gissar på att det har väl mer med kanallängd/diameter att göra

Mäster skrev:
Det finns fläktar för kanalmontering på en hel del bygghandlar, tror det var Bauhaus ? jag såg det senast.
Draget borde väl bli ungefär detsamma, helt okunnig i ämnet, men gissar på att det har väl mer med kanallängd/diameter att göra
Nu kan det ju vara jag som missupfattat frågan här, men jag tror att TS menar att själva fläktkåpan eller motsvarande ska sitta uppe i taket. Kanallängder och dimensioner spelar ju mindre roll om fläkten först ska dra luft fritt från minst 1,5 meter.

Ja, jag läste nog fel där...

Sökte lite och hittade att Thermex har en som heter Integrata.

Frågan är ju fortfarande kring erfarenheter kring att ha fläkten i taket. Får man verkligen drag?

En bild på fläkten i taket

• untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Från Atag finns det två varianter också.

• atag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min fråga kring erfarenheter av denna typ av köksfläktar som verkligen sitter i taket kvarstår. Ingen med erfarenhet från verkligheten? :-)

Det vore grymt snyggt med en sådan i taket och helt öppet övanför köksön!

Ekner och Thermex. Ekner ligger bättre i pris. SL 951 och SL 950 heter de.
http://www.mamut.net/eknerab/newsdet127.htm

De har även en bänkfläkt för en öppen lösning och den ser rätt skoj ut. SDD 2 heter den.

Ingen som har en fläkt som sitter monterad helt i taket enligt bilderna? Tycker det är snyggt men undrar över hur det fungerar i verkligheten.

Jag kan gå direkt ut genom taket med en 200mm genomföring rakt upp genom taket och sedan sätta en fläkt på taket.

Hejsan,

Petar upp denna tråd lite. Jag är på gång och skall ta beslut om fläkt nu. Riktigt sugen på en som är monterad i taket som ovan. Orolig för draget bara.

Finns det verkligen ingen som har en sådan eller sett dem i verkligheten? Vore trevligt att höra att de verkligen får bort matos och fungerar bra.

Supertack till någon som kan ge mig lite mer info/erfarenhet om detta!

Även tips på vart man köper billigast välkommet!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.