5 139 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
Taket läcker in när snön töar.
Så måste det vara.Rejäl skrev:
Det har faktiskt aldrig läckt in när det regnat men däremot varje gång när snön töar.
Lade på en presenning på farstu taket nu för att se om det kommer där ifrån.
HejI Idla skrev:
Jo, jag tror att jag fått ordning på det.
Inte helt säker då det endast varit snö och töat 2ggr den här vintern.
Det var för dålig ventilation så satte in egentillverkade ”ventiler” mellan varje takstol under takpannorna.
Hur upplever du ditt problem mer exakt.
Temperatur/vilken snömängd behöver du ha på taket för att det ska läcka in när det töar?
Ja lurigt! Hur menar du att du satt in ventilerna? Vart uppstod kondensen? Såhär ser det ut hos mig. Jag har funderat på om snön när det blir för mycket trycks uppåt och trycks in under plåten men samtidigt borde ju pappen hålla tätt också så det stämmer liksom inte. Får du någon idé när du ser detta? Talet är precis som hos dig nytt liksom.S stefan.stor skrev:Hej
Det var för dålig ventilation så satte in egentillverkade ”ventiler” mellan varje takstol under takpannorna.
Hur upplever du ditt proble
S stefan.stor skrev:Hej
Temperatur/vilken snömängd behöver du ha på taket för att det ska läcka in när det töar?
S stefan.stor skrev:
Såg du mitt inlägg nedan?S stefan.stor skrev:Hej
Plåttak visserligen. Plåtis var här och fixade en "skopa" med fall, även på den horisontella delen av garaget. Inget som finns typ prefab att köpa.
Funkar perfekt både vid regn och snö.
Funkar perfekt både vid regn och snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I vart fall nån slags kommentar till inlägg 1, 2, 3, 6 och 7.I Idla skrev:
Plåt i ränndalar. Så gjordes det även när ursprungliga Schingeltaket lades 1981. Taket i sin helhet, fick ligga kvar, som kraftig underlagspapp när jag för några år sen la på Planja Regent.
Så här är det flera skydd mot vatteninträngning. Funkar finfint.
Redigerat:
Ja då var det dags för vinter igen med ev läckande tak.
Har ju har problem med det här i ett antal år nu.
Det läcker fortfarande in vatten när det ligger snö på taket som töar.
Det har aldrig läckt in vatten under varma årstider oavsett hur mycket det regnar, även vid skyfall håller det tätt.
Bytte all takpapp och var extremt noggrann men det hjälpte inte när vintern kom.
I vintras läckte det faktiskt in vatten en gång utan att det var snö på taket.
Då var det först kring 5 minus på natten för att sedan slå om till 5 plusgrader i skuggan.
Solen kommer åt taket så där var det säkert några grader till.
Då droppade det in vatten.
Min slutsats och även snickare jag talat med misstänker det det är kondens som är problemet.
Bifogar en blid på hur råsponten ser ut.
Det finns ingen luftning på taket.
Endast på var sida om taket vid hängrännorna alltså.
Det fungerar på övriga huset utan att det läcker in MEN enligt bilden där två tak möter varandra är råsponten markant mörkare.
Där är det för lång sträcka till luftning som bara finns på var ända av taket, alltså vid hängrännorna.
Har därför monterat luft ventiler mellan varje takstol uppe vin nock och en bra bit ner på båda sidor av ränndalen.
Hoppas nu på att det här löser mitt problem
Vad tror ni som har lite mer erfarenhet av tak och ventilation....
Har ju har problem med det här i ett antal år nu.
Det läcker fortfarande in vatten när det ligger snö på taket som töar.
Det har aldrig läckt in vatten under varma årstider oavsett hur mycket det regnar, även vid skyfall håller det tätt.
Bytte all takpapp och var extremt noggrann men det hjälpte inte när vintern kom.
I vintras läckte det faktiskt in vatten en gång utan att det var snö på taket.
Då var det först kring 5 minus på natten för att sedan slå om till 5 plusgrader i skuggan.
Solen kommer åt taket så där var det säkert några grader till.
Då droppade det in vatten.
Min slutsats och även snickare jag talat med misstänker det det är kondens som är problemet.
Bifogar en blid på hur råsponten ser ut.
Det finns ingen luftning på taket.
Endast på var sida om taket vid hängrännorna alltså.
Det fungerar på övriga huset utan att det läcker in MEN enligt bilden där två tak möter varandra är råsponten markant mörkare.
Där är det för lång sträcka till luftning som bara finns på var ända av taket, alltså vid hängrännorna.
Har därför monterat luft ventiler mellan varje takstol uppe vin nock och en bra bit ner på båda sidor av ränndalen.
Hoppas nu på att det här löser mitt problem
Vad tror ni som har lite mer erfarenhet av tak och ventilation....
Jag tror inte att det är något problem med att pappen inte håller tätt. När jag lade om taket var det bara papp på taket under några dagar utan pannor osv.Matti_75 skrev:
Inget läkte in.