5 266 läst ·
38 svar
5k läst
38 svar
Taket läcker/droppar
Dem var 4 stycken, hade spryta och målade det färdigt på 3 dagar, pappen tittade dem inte på, jag viste att den var dålig och har planer att byta det, vi har flyttat in i huset förra året, i november, säljaren har sagt att det behövde bytas, men jag trode att det går att vänte till mars och lägga om talet dåM Mikael St skrev:Det är väl så att pappen skall skydda om vatten passerar pannorna eller kondens under pannorna. Vore det alltid blött under pannorna skulle läkten ruttna väldigt fort och pannorna skulle ramla ned samt att det skulle krävas en ytpapp vilket man inte använder.
När du tagit bort pannorna. Kan du inte se varifrån vatten kommer? Borde synas rätt tydligt var det är fuktigt på pappen. Vad gjorde de när de målade taket? Var det samma problem innan? Pappen har ju inte blivit kass på två månader utan det borde varit samma problem in längre tid.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Min granne pratar också om att måla ett nästan 50år gammalt betongpannetak. Visst, det kommer att se nyare och bättre ut men blir det vatten under så kan pappen bli ett problem. De har blivit rekommenderade detta av bekanta som gjort det och om jag minns rätt så nämdes nog 10 års garanti ...
Fast vad gäller garantin då? Att färgen inte ska lossna eller krackelera? Har den gjort det?
Målar man en fasad plockar men ju inte ner den först och kollar hur det ser ut bakom.
Här ligger det ju fullt av skräp under pannorna och ströläkten ser extremt tunn ut. Pappen är säkert kass också men takpannorna är ju målade och fina.
Målar man en fasad plockar men ju inte ner den först och kollar hur det ser ut bakom.
Här ligger det ju fullt av skräp under pannorna och ströläkten ser extremt tunn ut. Pappen är säkert kass också men takpannorna är ju målade och fina.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Lite skillnad att plocka ner en fasad och att lyfta på några takpannor
hantverkare1 skrev:
Det är enligt mig sällan takläggare som målar takpannor. Snarare målare. Att kräva av dessa att dom ska byta takpappen tycker jag är fel. Dom erbjuder helt olika tjänster.E epw skrev:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Är du på riktigt?E epw skrev:
Klart att målare inte ska byta takpappen.
Men du tycker alltså att om en målare får i uppdrag att måla en fasad som man kan köra huvet igen för den är så rutten så är det ok? Han är ju inte snickare.
Dessa takmålarfirmor brukar också skryta om besiktning av underlag osv
Jag skulle säga att du fick vad du beställde. Du beställde en grissminkning och det fick du.
Du fick ett tak som ser bra ut på håll men lika förbannat är lika otätt som det var innan.
Med tanke på att plattorna måste plockas ned och pappen och läkten måste bytas så kommer ju frågan om det var värt att måla taket.
Skall samma pannor på igen efter läktbytet?
Risken är mycket stor att ett antal pannor går sönder dels vid nedmontering och dels vid uppmontering.
Har du reservpannor?
Har du möjlighet att få tag på reservpannor?
Takpannefabrikerna brukar ändra sina modeller ganska ofta så det brukar vara svårt att få tag på reservpannor och om man har tur att hitta så är de ju oftast begagnade och inte särskilt snygga.
Är pannorna överhuvudtaget i sådant skick att de är värda att lägga tillbaka på taket?
Med andra ord har du kastat pengar i sjön då du lät måla taket.
Alla gör vi sådana misstag någon gång. Det brukar svida så pass i plånboken att man tänker efter nästa gång....... och nu var det din tur att lära dig den läxan.
Du fick ett tak som ser bra ut på håll men lika förbannat är lika otätt som det var innan.
Med tanke på att plattorna måste plockas ned och pappen och läkten måste bytas så kommer ju frågan om det var värt att måla taket.
Risken är mycket stor att ett antal pannor går sönder dels vid nedmontering och dels vid uppmontering.
Har du reservpannor?
Takpannefabrikerna brukar ändra sina modeller ganska ofta så det brukar vara svårt att få tag på reservpannor och om man har tur att hitta så är de ju oftast begagnade och inte särskilt snygga.
Är pannorna överhuvudtaget i sådant skick att de är värda att lägga tillbaka på taket?
Alla gör vi sådana misstag någon gång. Det brukar svida så pass i plånboken att man tänker efter nästa gång....... och nu var det din tur att lära dig den läxan.
Enligt ts så tittade inte ens firman pappen som han skriver tidigare. Detta tror jag är mer regel än undantag.hantverkare1 skrev:
Jag tycker att dessa firmor generellt säljer en värdelös produkt med tanke på att den till största delen är estetisk och inte fyller någon större teknisk funktion. (förutom enligt dem själva).
Jag tycker att man som husägare med takpannor skall veta att det är pappen som är tät och inte pannorna. Detta verkar TS ha full koll på och även vetskapen att den bör bytas. Så jag tycker inte han är lurad. Däremot så förstår jag inte varför ta köper denna tjänsten från första början när han ändå ska lägga om taket. Men det är en helt annan fråga.
Tack för alla.fina ordH heimlaga skrev:Jag skulle säga att du fick vad du beställde. Du beställde en grissminkning och det fick du.
Har du reservpannor?
Jag är nyfiken vad det kostar att måla ett tak...