Hej!

Håller på att bygga badrum just nu och har stött på ett problem med takhöjden i duschen.

Vi har ganska begränsad höjd och jag letar därför efter en takduschsetsom inte bygger så mycket ned från taket. De flesta vi har kollat på verkar bygga ca 145 mm från böjen i taket ner till själva duschmunstycket, vilket gör att duschhuvudet hamnar runt 1900 mm från golv hos oss – och det känns tyvärr för lågt.

Jag har letat efter något mer lågbyggt, gärna runt 50 mm totalt, men hittar mest okända eller lågkvalitativa märken. Hade helst velat köra något mer etablerat typ Grohe, Hansgrohe, Tapwell, Gustavsberg eller liknande – svart finish och gärna fyrkantigt duschhuvud.

Är det någon som har tips på något som kan funka?
Alla erfarenheter mottages 🙂

Har lite samma dilemma, det finns en del takduschar som är integrerade i taket som gör att man sparar höjd, men även dessa verkar bara komma från (för oss) okända tillverkare.

Vad räknar du med är minsta höjd från golv till underkant på duschmunstycke? Har försökt få fram tillverkarnas rekommendationer på detta men utan framgång.

Jag har också letat efter rekommendationer utan framgång. Så jag har inget svar på frågan, mer än in egen rimlighetsbedömning och den lyder 150mm över familjens längsta person 😀

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
P Philip87ron skrev:
Hej!

Håller på att bygga badrum just nu och har stött på ett problem med takhöjden i duschen.

Vi har ganska begränsad höjd och jag letar därför efter en takduschsetsom inte bygger så mycket ned från taket. De flesta vi har kollat på verkar bygga ca 145 mm från böjen i taket ner till själva duschmunstycket, vilket gör att duschhuvudet hamnar runt 1900 mm från golv hos oss – och det känns tyvärr för lågt.

Jag har letat efter något mer lågbyggt, gärna runt 50 mm totalt, men hittar mest okända eller lågkvalitativa märken. Hade helst velat köra något mer etablerat typ Grohe, Hansgrohe, Tapwell, Gustavsberg eller liknande – svart finish och gärna fyrkantigt duschhuvud.

Är det någon som har tips på något som kan funka?
Alla erfarenheter mottages 🙂
Vårt bygger 120mm från böjens övre del ned till duschmunstyckets nederkant.Har för mig det är ett CAMARGUE SAMSØ, med cc 150 på själva blandaren.

Men under säg 10 cm tror jag blir svårt - en takdusch är ju rätt stor och kräver lite påbyggnad + rörböj. Kanske är bättre med bara en på väggen som vinklas för er isf ?

• Gilla
Philip87ron och 1 till
  • Laddar…
Tapwell har men inte fyrkantig vad jag vet. Har en i källaren och den bygger på knappt 4cm.

• Gilla
Philip87ron
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.