Hej,

Jag håller på att planera ombyggnation av mitt lilla badrum och efter mycket övervägan har jag bestämt mig för att, om möjligt, skaffa mig en takdusch i tillägg till duschhandtaget. Nu är det så att jag är ett stort fan av allting som är infällt och inbyggt och följdaktligen har jag också fastnat för ett par inbyggnadstakduschar med LED-belysning;

Dornbrachts Balance Rain Sky M
Bossinis DreamCube Light
Rogersellers Cloud Cover Rainlight Square

Min fråga är; finns det någonting i svenska regler som hindrar mig från att installera en takdusch infälld i tak (nerfällt mellantak)? Det förutsätter ju att jag drar vattenledningar bakom det nerfällda taket för att det skall motivera att man inte bara skaffar sig en "vanlig" takdusch monterad på stång. Vilka förutsättningar, rent praktiskt, gäller för att man skall kunna göra detta? Jag saknar erfarenhet av renovering sen tidigare och kommer därför att överlämna allt arbete till hantverkare.

Tack på förhand!

Är egentligen inga problem som jag ser det, det enda att tänka på är inga dolda skarvar/kopplingar samt bra tak/vägggenomföring.

Jäkligt snygga saker du hittat! :D. Skulle sitta fint i källarduschen, men j-lar vad dyra de var! :(

Hemmakatten
Se till att skaffa en infälld/bakom väggen blandare också. Med handduschfäste och handduschslang separat på väggen.Jättesnygga duschar du tittat på. Vi själva har HansGrohe inbyggda blandare och takdusch och handdusch. Helhetsintrycket med inbyggd är så vansinnigt mycket snyggare!!

Tänk bara på att kolla så att du har tilräckligt mycket tryck (bar) i vattenrören som klarar av att ge tillräckligt mycket flöde i de takduschar du vill ha.

Redigerat:
Är det någon som känner till priserna på dessa?

Bossinis Dreamcube ligger på 1200 EUR har jag för mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.