Hej
Håller på att renovera ett gammalt korsvirkeshus, har kommit fram till att jag behöver plocka ner det gamla ler teglet för att plocka bort skiv matrial som sitter på insidan av timmerstommen.
Har tänkt mura upp de gamla ler stenarna igen.
Min fråga är bra går det att mura med lera när det fortfarande är minusgrader på nätterna.
Tacksam för input.

R
Alexander Knutsson Alexander Knutsson skrev:
Hej
Håller på att renovera ett gammalt korsvirkeshus, har kommit fram till att jag behöver plocka ner det gamla ler teglet för att plocka bort skiv matrial som sitter på insidan av timmerstommen.
Har tänkt mura upp de gamla ler stenarna igen.
Min fråga är bra går det att mura med lera när det fortfarande är minusgrader på nätterna.
Tacksam för input.
Förstår inte riktigt, man murar väl inte med lera på taket då lera är vattenlösligt?
Har du bilder?

R Rejäl skrev:
Förstår inte riktigt, man murar väl inte med lera på taket då lera är vattenlösligt?
Har du bilder?
Det är inte taket jag ska mura upp,, utan i facken i fasaden. Har sedan eventuellt täckt kalkputsa dem sedan, eller sätta tillbaka panelen som suttit där innan

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har du bilder?
Jag tror inte att TS pratar om lertegelpannor på taker, utan om lertegelstenar i väggen.

A AG A skrev:
Jag tror inte att TS pratar om lertegelpannor på taker, utan om lertegelstenar i väggen.
Precis, det stämmer.

Alexander Knutsson Alexander Knutsson skrev:
Det är inte taket jag ska mura upp,, utan i facken i fasaden. Har sedan eventuellt täckt kalkputsa dem sedan, eller sätta tillbaka panelen som suttit där innan
Nej, är nog det korta svaret tyvärr.

Leran fryser ju, det är väl det största problemet. Bortsett från det (tex om man använder varmvatten?) borde det funka, det finns ju ingen härdningsprocess som förstörs. Men det låter väldigt jobbigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.