653 läst ·
2 svar
653 läst
2 svar
Takbyte, konstruktions och isoleringsfrågor.
Hej! Har ett 1,5 planshus med oinredd övervåning.
Står inför att börja inreda men vill byta taket i samband med isoleringen då det är 40 år gammalt och har funderingar om konstruktionen.
Taket är oisolerat idag, 220mm takstol med plywoodskiva sedan läkt och betongpannor.
Min fundering är om plywooden kan ligga kvar och utifrån regla på 45mm och sedan råspont, papp osv på det?
Så ordningen inifrån ut blir Gips, OSB, plast, 45mm regel+isolering(motsatt takstol), takstol 220+isolering, plywood, (luftspalt) 45mm regel, råspont, papp, spik/bärläkt, pannor.
Finns det något som talar emot 20mm plywood mellan isoleringen och luftspalten?
Mitt andra alternativ är att riva ner till takstol, bygga på den 100-120mm (mer isolering) och göra en luftspalt med masonit eller annan luftspaltsskiva?
Jag ska inte göra jobbet själv, ska ta hem några firmor men vill ha en klar idé om vad jag vill ha utfört.
Står inför att börja inreda men vill byta taket i samband med isoleringen då det är 40 år gammalt och har funderingar om konstruktionen.
Taket är oisolerat idag, 220mm takstol med plywoodskiva sedan läkt och betongpannor.
Min fundering är om plywooden kan ligga kvar och utifrån regla på 45mm och sedan råspont, papp osv på det?
Så ordningen inifrån ut blir Gips, OSB, plast, 45mm regel+isolering(motsatt takstol), takstol 220+isolering, plywood, (luftspalt) 45mm regel, råspont, papp, spik/bärläkt, pannor.
Finns det något som talar emot 20mm plywood mellan isoleringen och luftspalten?
Mitt andra alternativ är att riva ner till takstol, bygga på den 100-120mm (mer isolering) och göra en luftspalt med masonit eller annan luftspaltsskiva?
Jag ska inte göra jobbet själv, ska ta hem några firmor men vill ha en klar idé om vad jag vill ha utfört.
Jag skulle föreslå luftspalt under plywooden istället, vet inte hur den beter sig när eventuell fukt kondenserar på den. Fast det blir mindre isolering mellan takstolar (max. 195mm), men då kan man skippa råsponten. Vill man ha så mycket isolering det gå är valet enkelt - riv plywooden och bygg på 120mm på takstolar.
Tack för input, men konstruktionen av plywooden är sådan att den inte är riktigt plan utan är lätt böjd ner mellan takstolarna och skapar då en naturlig ränndal och det syns tyvärr på pannorna sedan...Z zbynio skrev:Jag skulle föreslå luftspalt under plywooden istället, vet inte hur den beter sig när eventuell fukt kondenserar på den. Fast det blir mindre isolering mellan takstolar (max. 195mm), men då kan man skippa råsponten. Vill man ha så mycket isolering det gå är valet enkelt - riv plywooden och bygg på 120mm på takstolar.
Men känner nog själv att det är en bättre idé med att riva bort allt och bygga på och göra en ny luftspalt istället
Klicka här för att svara