L Linus Hållander skrev:
Har haft hantverkare hemma som bytt tak. Även bytt rännor samt vindskivor. Men till frågan? Hur fasen har dom gjort här? Jag är dåligt insatt i takbyten. Är en glipa på ca 70mm? Så var det inte på förra taket? Ska det vara så?[bild][bild][bild][bild]
Dom har bytt papp lagt på ströläkt sen bärläkt o riktat upp taket. Satt på b 45x95 i botten som kroken till rännan sitter i . Så gör dom flesta. Ett sätt är att hålla upp 45x95an längre upp på taket för o få mindre avstånd mellan ränna o tak. Man kan även sätta kroken i råsponten under pappen men då kommer den rätt långt ner från pannan vilket gör att risken för överspolning ökar! När vi monterar på detta sätt brukar vi sätta en täckplåt som döljer det fula du har på bilden.

• Gilla
Baba_yaga
  • Laddar…
Krilleman
I Incinerator skrev:
Pålacker
Är det en rebus?
(Kvällen har ju nästan börjat!)

En spetsad träpåle, eventuellt del av en bildrebus. Kvinna med mikrofon ler och håller pekfingret i luften, iklädd svart och beige klänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gult plustecken i 3D-format mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
I
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Kurwa, debil jeden!! de heter polacker, jestesz analfabet?
Skriv det du vill säja till mej på svenska!!
Eller är du en feg liten skit??
Att kalla andra medlemmar för jävla idiot är ej förenligt med forumets regler!!

Krilleman Krilleman skrev:
På mitt eget hus som jag la om taket 2016 så gjorde jag liknande som på denna bilden som jag hittade vid snabb googling.

Fördelen här är att det är enkelt att kontrollera om pannorna inte är täta.
Bara gå ut i valfritt ösregn och kontrollera om det rinner från kanten på pappkanten (eller om man har en fotplåt).

Jag körde också med infästningen nedfräst i en 75x45 längst ner. Men också med en "undre" fotplåt. Givetvis med en fotplåtsremsa under så inte plåt ligger direkt mot råspont. Många väljer ju att ha hängrännan lägre och vika ner undre fotplåten i just hängrännan och även den övre varianten. Vilket jag personligen inte anser som en fördel enligt ovan.

[bild]

Såhär blir resultatet då, den övre fotplåten går ner i rännan medans den undre mot råsponten är synlig från marknivå.

[bild]
Så ser mitt tak ut också. Det lades om för 30 år sen med TRP plåt. Har funkat bra sen omläggningen. Dock satte de inte dit någon fotplåt, utan TRP plåten drogs ut några cm extra så det rinner ner i hängrännan.

I Incinerator skrev:
Skriv det du vill säja till mej på svenska!!
Eller är du en feg liten skit??
Att kalla andra medlemmar för jävla idiot är ej förenligt med forumets regler!!
Sluta uttryck dig som en rasistisk idiot, så ska du se att folk slutar kalla dig för det.

• Gilla
  • Arg
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
L Linus Hållander skrev:
Har haft hantverkare hemma som bytt tak. Även bytt rännor samt vindskivor. Men till frågan? Hur fasen har dom gjort här? Jag är dåligt insatt i takbyten. Är en glipa på ca 70mm? Så var det inte på förra taket? Ska det vara så?[bild][bild][bild][bild]
Kroken till rännan ska knäckas mer . Så det där är inte rätt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.