Medlem
· Jönköping
· 89 inlägg
Har haft hantverkare hemma som bytt tak. Även bytt rännor samt vindskivor. Men till frågan? Hur fasen har dom gjort här? Jag är dåligt insatt i takbyten. Är en glipa på ca 70mm? Så var det inte på förra taket? Ska det vara så?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Jönköping
· 89 inlägg
Det är likadant runt hela huset och på fristående garage bredvid. Plåtslagaren sa att snickaren troligtvis stött i när de demonterade ställningenGoForIt skrev:
Medlem
· Jönköping
· 89 inlägg
Ja exakt det är papp. Nej tyvärr en vettig lokal fima. Tills nu kanske? Ja det är papp. Regeln håller plåt till stuprör. Men ska det glipa rätt in? Eller är det bara att sätta för en 145 planka? De har sågat rakt av ( de röda liggandes )I Incinerator skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det här med takfotsläkten finns det ju några olika uppfattningar kring hur det ska göras..
Men det ser så slarvigt och halvfärdigt ut.
Har de satt takfotsplåten uppe på läkten, eller hur ser det ut..?
Är det tegel på råspontundertak, eller annat?
Men det ser så slarvigt och halvfärdigt ut.
Har de satt takfotsplåten uppe på läkten, eller hur ser det ut..?
Är det tegel på råspontundertak, eller annat?
Medlem
· Jönköping
· 89 inlägg
Ja exakt det ser halvfärdigt ut. Ja plåten sitter uppe på. Tegel på råspont och papp. Jag är inte så inne på takrenovering så därför jag undrar om det är helt åt skogen och kommer braka ihop om 2 år eller om det bara är en jäkla otur att vårat tak blev såhär😩GoForIt skrev:
Medlem
· Jönköping
· 89 inlägg
Sen om det läcker vatten någon gång mellan pannorna och ner på pappen så kommer det rinna rätt ut och inte i rännanL Linus Hållander skrev:
Kondens vatten på taket ska helst ner i rännan.. dom skulle ha fräst ner krokar i råspont vid varje tak fot ..mont krok sedan plåt sedan papp.. =glipa osynlig underifrån..L Linus Hållander skrev:
Man blir ju alltid fundersam till hur det man inte ser är utfört, när det man ser inte är helt lyckat..L Linus Hållander skrev:
Men brakar ihop gör det nog inte.
En idé är ju att ta ut en oberoende besiktningsman som får titta på utförandet.
Har du haft någon dialog med utföraren? Om, vad säger de?
Den monteringslösningen kan jag tycka är mindre lyckad. Närmast omöjlig att justera eller byta i efterhand.ostlund.oskar skrev:
Det finns ju sedan många år rännkrokar (justerbara) som monteras i den stående takfotsbrädan.
Noterar även på bilden från Beijer att de verkar föreslå någon "kil" som upphöjande över den nedersta bärläkten (takfotsläkten). Den måste ju nämligen vara högre för att takfallet ska bli jämnt.
Aldrig sett i verkligheten..
Man brukar avsluta med en 2"*3" ist för kil. för att första pannan ej ska luta "neråt".. det som jag tycker är felet från början är att krok ej monteras i råspont, för att kunna ta kondensvatten från tak..detta på orginal bild är svår att lösa i efterhand pga krokarnas placering..jag skulle be dom sätta justerbara på takfotsbrädan.. tycker dock papp rider ut för snålt över takfotsbrädan..går att trä in ny plåt under papp....så papp till plåt går ner i rännan.. krävs dock att bef tak avrinning monteras bort helt.. ett dags verk, det borde firman kunna stå för..GoForIt skrev:
Den monteringslösningen kan jag tycka är mindre lyckad. Närmast omöjlig att justera eller byta i efterhand.
Det finns ju sedan många år rännkrokar (justerbara) som monteras i den stående takfotsbrädan.
Noterar även på bilden från Beijer att de verkar föreslå någon "kil" som upphöjande över den nedersta bärläkten (takfotsläkten). Den måste ju nämligen vara högre för att takfallet ska bli jämnt.
Aldrig sett i verkligheten..
På mitt eget hus som jag la om taket 2016 så gjorde jag liknande som på denna bilden som jag hittade vid snabb googling.
Fördelen här är att det är enkelt att kontrollera om pannorna inte är täta.
Bara gå ut i valfritt ösregn och kontrollera om det rinner från kanten på pappkanten (eller om man har en fotplåt).
Jag körde också med infästningen nedfräst i en 75x45 längst ner. Men också med en "undre" fotplåt. Givetvis med en fotplåtsremsa under så inte plåt ligger direkt mot råspont. Många väljer ju att ha hängrännan lägre och vika ner undre fotplåten i just hängrännan och även den övre varianten. Vilket jag personligen inte anser som en fördel enligt ovan.
Såhär blir resultatet då, den övre fotplåten går ner i rännan medans den undre mot råsponten är synlig från marknivå.
Fördelen här är att det är enkelt att kontrollera om pannorna inte är täta.
Bara gå ut i valfritt ösregn och kontrollera om det rinner från kanten på pappkanten (eller om man har en fotplåt).
Jag körde också med infästningen nedfräst i en 75x45 längst ner. Men också med en "undre" fotplåt. Givetvis med en fotplåtsremsa under så inte plåt ligger direkt mot råspont. Många väljer ju att ha hängrännan lägre och vika ner undre fotplåten i just hängrännan och även den övre varianten. Vilket jag personligen inte anser som en fördel enligt ovan.
Logga in
Skapa konto
Såhär blir resultatet då, den övre fotplåten går ner i rännan medans den undre mot råsponten är synlig från marknivå.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Den lösningen som de har gjort är förmodligen godkänd, dock är det inget jag hade valt.L Linus Hållander skrev:
När vi vanligtvis lägger tak på villor använder vi en kil längst ner vid takfoten som är aningen högre än strö+bärläkt för att få pannorna att ligga i en rak linje.
Sedan fräses krokarna ner i den.
Efter det kan man gå med klädselbrädorna hela vägen upp mot fotplåten(plåten som går ner i rännan).
Då slipper man att få den glipan som du har.
Tyvärr är det tveksamt att man kan ändra det nu utan att lägga massor av tid.
Lösningen enligt mig skulla vara att kontakta plåtslagare som kan fixa en plåt i rätt färg som täcker hela glipan. Man måste dock ha 5-10mm glipa mellan den nya plåten och de röda brädorna för att fukten under taket ska kunna rinna ut.