69 849 läst ·
151 svar
70k läst
151 svar
Takbyte, arbete klart, vad anser ni om följande "brister/punkter"?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
S Swebfn skrev:Tack för alla svar, då känner jag rent spontant att det är dags att anlita en besiktningsman.
Ska man påpeka felen till firman först eller bara informera om att man har tänkt ta hit en besiktningsman?
Tips på besiktningsman/firma? Eller hur hittar man en certifierad besiktningsman?
Vi bor i västra Götaland.
besiktningsman.se
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Sånt här är verkligen nyttigt att läsa inför det stundande takbytet.
Jag anlitade https://ekstrombyggteknik.se/ för ett litet tag sedan. Gjorde ett väldigt bra jobb, finns i Gbg.S Swebfn skrev:Tack för alla svar, då känner jag rent spontant att det är dags att anlita en besiktningsman.
Ska man påpeka felen till firman först eller bara informera om att man har tänkt ta hit en besiktningsman?
Tips på besiktningsman/firma? Eller hur hittar man en certifierad besiktningsman?
Vi bor i västra Götaland.
Love Barkman på eminenta är en kanonkille. Superduktig och noggrann. Han besiktade när vi köpte och har bara bra att säga om honom. Missar inte mycket och är allmänt väldigt hjälpsam.
Love Barkman
love.barkman@eminenta.se
Besiktningsman
Göteborg
Love Barkman
love.barkman@eminenta.se
Besiktningsman
Göteborg
Redan många som kommit med inputs att där är många fel.
Anledningen till att sista pann-raden lutar/hänger för mycket är att man bör lägga en 45-regel istället för läkt längst ner mot takfoten. Just för att undvika detta (ser för jäkligt ut).
lycka till! Hoppas firman åtgärdar allt!
Anledningen till att sista pann-raden lutar/hänger för mycket är att man bör lägga en 45-regel istället för läkt längst ner mot takfoten. Just för att undvika detta (ser för jäkligt ut).
lycka till! Hoppas firman åtgärdar allt!
Ja kan för lite om detta, men hade också reagerat på några av sakerna du visar på bilder.. Jobbig känsla att inte vara nöjd med så stor utgift och arbete.
Ja antar att man inte ska outa vilka som gjort det? Letar takläggare i Göteborgsområdet och vill inte råka ut för dåliga.
Kan någon rekommendera några firmor som är seriösa och duktiga?
Ja antar att man inte ska outa vilka som gjort det? Letar takläggare i Göteborgsområdet och vill inte råka ut för dåliga.
Kan någon rekommendera några firmor som är seriösa och duktiga?
Mitt tak är inte omlagt på kanske 40-50 år. Finns en del glipor, men ser inga fuktskador på insidan av yttertaket. Med det vill jag säga att jag inte tror du behöver oroa dig om det du anser fel inte blir åtgärdat omedelbart. Mar du haft en bra relation med takläggaren skulle jag i ditt ställe först påpeka bristerna och om de inte håller med tala om att du kommer att kontakta en besiktningsman för att få en opartisk bedömning. Det kan ju vara en bra åtgärd i vilket fall, kan som lekman vara svårt att göra en bra bedömning. Ska själv låta lägga om taket, slås av att det kanske är en bra idé att tala om innan jobbet görs att man kommer att låta besikta arbetet. Kanske ökar motivationen att göra ett bra jobb. Blir de sura är det nog fel firma att anlita.
Tackar ödmjukast för alla svar, vilken respons!
Jag har idag tagit kontakt med ett par besiktningsmän, för att se om de har tid att komma förbi och utföra en besiktning av taket.
I samma veva har jag informerat takfirman om att jag har sett ett par punkter som jag inte riktigt är nöjd med, och att jag har för avsikt att anlita en besiktningsman.
Fick direkt respons på mitt mail, där min kontakt på takfirman undrar vad jag inte är nöjd med, samt att telefonen ringde ca 5 minuter därefter. Det var plåtslagaren som hade blivit ombedd att ringa upp mig och undrade vad jag inte var nöjd med.
Jag vill helst kommunicera via mail, för att ha det skriftligt, så jag svarade att jag skickar bilder och mina tankar/kommentarer via mail till takfirman.
Har således informerat takfirman, och även skickat ovan bilder till dem. Har ej fått svar på det mailet, än.
Jag har idag tagit kontakt med ett par besiktningsmän, för att se om de har tid att komma förbi och utföra en besiktning av taket.
I samma veva har jag informerat takfirman om att jag har sett ett par punkter som jag inte riktigt är nöjd med, och att jag har för avsikt att anlita en besiktningsman.
Fick direkt respons på mitt mail, där min kontakt på takfirman undrar vad jag inte är nöjd med, samt att telefonen ringde ca 5 minuter därefter. Det var plåtslagaren som hade blivit ombedd att ringa upp mig och undrade vad jag inte var nöjd med.
Jag vill helst kommunicera via mail, för att ha det skriftligt, så jag svarade att jag skickar bilder och mina tankar/kommentarer via mail till takfirman.
Har således informerat takfirman, och även skickat ovan bilder till dem. Har ej fått svar på det mailet, än.
Så kände jag med, vindskivorna är sågade i änden närmast takpannorna, och det är varken oljat eller målat i änden.fhedvall skrev:
Låter ju som en seriös firma. Återkom gärna om hur det gick.